Domain Authority (DA) en Page Authority (PA)

google-moz

Zoals iedereen die wat van online marketing weet, zijn de algoritmes die Google, Bing en andere zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken na een zoekopdracht, goed bewaarde geheimen.

Natuurlijk delen de grote zoekmachines wel hun richtlijnen voor wat zij een goede site vinden, maar ze laten nooit het achterste van hun tong zien. Welke specifieke elementen van een website belangrijk zijn en hoe deze elementen zich tot elkaar verhouden blijft strikt geheim. Ze worden, net als het recept van Domino’s pizzadeeg, Likeur 43 en de overheerlijke bananenmilkshake van McDonald’s gezien als een bedrijfsgeheim.

De reden voor al deze geheimhouding is natuurlijk om te voorkomen dat “gewetenloze” website-eigenaren misbruik maken van die kennis en gevonden worden op voor hun website irrelevante termen met veel verkeer. Dat is in ieder geval de uitleg van Google…

De geheimhouding dwingt website-eigenaren en online marketeers tot een behoorlijke hoeveelheid giswerk over wat het meeste resultaat geeft in verhouding tot geïnvesteerde tijd. Want geen marketeer heeft onbeperkt de tijd. Door te testen wordt steeds duidelijker wat nou precies die elementen zijn waardoor je hoog in Google komt, maar de algoritmes wijzigen ook dagelijks. Door deze onduidelijkheid is er behoefte aan een tool die zelfstandig en objectief de SEO van een pagina of website meet.

Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) als indicator

Er zijn een aantal services die beweren te kunnen voorspellen hoe goed een bepaalde pagina of site zal scoren in de zoekresultaten (SERP’s) van Google en co. De bekendste komen van de onlinemarketingwebsite en community MOZ, namelijk Page Authority (PA) en Domain Authority (DA).

PA en DA zijn vergelijkbaar in die zin dat het scores zijn, op een schaal van 1 tot 100, die de relatieve waarschijnlijkheid meten van een hoge positie in de zoekmachine voor de pagina of site. Moz gebruikt, net als Google, geheime algoritmes om PA- en DA-scores te bepalen.

Let op het woord “relatief” in de vorige alinea. Die is belangrijk, omdat de DA en PA-scores niet absoluut zijn. Een Page-Authority (PA) van 100 garandeert niet dat die pagina bovenaan de zoekresultaten verschijnt voor een bepaalde zoekterm. Los daarvan scoren alleen multinationals zo hoog, denk aan YouTube, LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest…

De scores zijn vooral handig als je jouw website of pagina wil vergelijken met die van een directe concurrent.

Dit moet je weten over Domain Authority (DA) en Page Authority (PA)

  • De PA- en DA-algoritmes houden rekening met meer dan 40 factoren. Een van de belangrijkste zijn inkomende links van hoge kwaliteit, met name van andere sites met een hoge Domain Authority.
  • De PA- en DA-algoritmes gebruiken machine learning, dus per definitie evolueren de algoritmes in de loop van de tijd om de nauwkeurigheid van de scores te verbeteren.
  • De schaal van 1 tot 100 is “logaritmisch” in plaats van lineair; van 20 naar 30 komen is gemakkelijker dan van 70 naar 80 komen.
  • De algoritmes proberen de zoekalgoritmes van Google of Bing niet na te bootsen. Ze zijn (waarschijnlijk) wel vergelijkbaar en houden rekening met veel van dezelfde factoren.

Hoe kan je Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) gebruiken?

Moz heeft tool die de PA- en DA-scores van jouw site berekent. Ze bieden ook richtlijnen voor het interpreteren van de scores en het gebruik ervan. Hieronder hun tips:

  • Focus niet op de absolute score; concentreer je in plaats daarvan op waar jouw site scoort in vergelijking met sites van concurrenten in je niche en hoe jullie je tot elkaar verhouden gedurende een bepaalde periode.
  • Scores kunnen veranderen op basis van factoren waarop je geen invloed hebt. Als jouw score afneemt, betekent dit niet persé dat je iets verkeerd gedaan hebt. Als jouw Da score daalt terwijl de DA-scores van jouw concurrenten stijgt, dan is het tijd voor actie.
  • Je DA en PA verhogen doe je met inkomende links van hoge kwaliteit, dus van sites met een hoge DA! Zorg voor uitmuntende content en ga zelf linkbuilden om meer links naar je website te krijgen.
  • Het is belangrijk om regelmatig te controleren of je linkjes er nog zijn. Spoor links op die naar niet bestaande pagina’s van je website linken, die nog naar je http i.p.v. https linken, die een fout geschreven ankertekst hebben etc.

Onthoud dat DA de kans meet dat een website hoog scoort, terwijl PA dat meet voor een specifieke webpagina. Het verhogen van de DA-score van een website kost meer moeite dan het verhogen van de PA-score van een pagina, maar het heeft op lange termijn meer voordelen.

Hoe goed zijn de PA en DA als positievoorspeller nou echt?

MOZ neemt Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) heel serieus. Mede omdat hun (betaalde) tools daarmee werken. Maar het is erg lastig om vast te stellen of het nauwkeurige indicatoren zijn. Zoekmachine algoritmes en het algoritme van MOZ veranderen steeds. De voorspellingsnauwkeurigheid meten is daarom bijna onmogelijk.

Anderzijds zijn de Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) na het verdwijnen van de Google PageRank omarmd door de meeste online marketeers. Er zijn maar weinig stemmen die beweren dat PA en DA onbetrouwbaar zijn. Tot op heden is er naar ons idee geen beter alternatief en zullen we het hiermee moeten doen als we websites vergelijken. Samen met gezond verstand en ervaring natuurlijk.

Scroll naar boven