LINKBUILDING

Alles wat je moet weten om websitesucces, bezoekers- en leadaantallen te vergroten met kwalitatieve linkbuilding.

footer-team

A

Linkbuilding en hoe Google werkt

B

Wat zijn goede links?

C

Linkbuilding strategie

D

Risico's van linkbuilding

E

60+ Linkbuilding methodes

Linkbuilding uitbesteden?

Vraag een gratis scan aan, neem vandaag nog contact op!

"*" geeft vereiste velden aan

Deel A: Linkbuilding en Google

Linkbuilding is de praktijk van zoekmachineoptimalisatie (SEO) waarbij backlinks worden verkregen om autoriteit en vertrouwen te krijgen om uiteindelijk de positie van een website bij zoekmachines te verbeteren. Oftewel, door linkbuilding zal je hoger in Google komen.

Een backlink is een link terug naar jouw website vanaf een andere website. Backlinks worden op veel verschillende manieren verkregen. Met name door jouw website op verschillende manieren onder de aandacht te brengen en contact te zoeken met andere websites, blogs, sociale media accounts, etc.

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van elke SEO-strategie. Er zijn letterlijk honderden factoren die van invloed zijn op de positie op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's), maar zonder goede backlinks naar je website is het bijna onmogelijk om hoog in Google te scoren.

Als alle elementen hetzelfde zijn als bij de website van je concurrent, dan zijn links de doorslaggevende factor bij de beoordeling van zoekmachines. Het zorgt ervoor dat je website bovenaan pagina 1 staat, of onderaan pagina 7. Dit kan door middel van linkbuilding bereikt worden.

Maar om een compleet beeld te krijgen van linkbuilding is het belangrijk iets meer over zoekmachines te weten.

  • Hoe werken zoekmachines?
  • Hoe verdienen zoekmachines geld?
  • Waarom zijn links belangrijk voor zoekmachines?
google-crawl

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines zoals Google gebruiken een complex algoritme om te beslissen hoe hoog (en of) webpagina's moeten staan in de zoekresultaten en welke webpagina's in SERP's moeten worden weergegeven. In de afgelopen jaren is dit algoritme steeds slimmer geworden, waardoor het zoekresultaat steeds meer aansluit bij de zoekopdracht van gebruikers van de zoekmachines.

Google en andere zoekmachines houden hun algoritmes strikt geheim. Maar online marketeers hebben een goed beeld van de factoren waarmee het algoritme rekening houdt bij het rangschikken van pagina's. Dit beeld is het resultaat van de informatie die Google zelf deelt bij algoritme-updates, gezond verstand, kennis van de materie en testen, testen en nog eens testen. Met deze kennis kunnen zij zorgen voor kwalitatieve linkbuilding.

Het algoritme is gebaseerd op meer dan 200 factoren, maar komt (heel, heel, heel erg) kortgezegd neer op :

  • Werkt je website goed en snel op elke type apparaat?
  • Heeft je website een waardevolle inhoud?
  • Heeft je website links?
boekhouder-amsterdam-voorbeeld

In de praktijk werkt een zoekmachine zo:
Je zoekt een boekhouder in Amsterdam voor je net gestarte adviesbureau, je typt 'zzp boekhouder Amsterdam' in Google.

Google indexering
Google heeft continu, 24 uur per dag, 7 dagen per week een 'spider' of 'crawler' aan het werk om websites te indexeren. Op basis van de inhoud worden websites/webpagina's gearchiveerd. Op die manier kan Google een webpagina snel vinden als iemand een zoekopdracht intypt, waar een geïndexeerde webpagina inhoudelijk het best bij past. Vandaag de dag heeft Google meer dan 180 biljoen pagina's geïndexeerd.

Google gebruikt zijn algoritme om de volgorde van websites te bepalen
Voor "zzp boekhouder Amsterdam" - een redelijk specifieke combinatie van woorden - zijn er meer dan 164.000 resultaten! Het is aan Google om te bepalen hoe ze worden gerangschikt. Om dit te doen, gebruiken ze een algoritme die continu verbeterd wordt en dat vertrouwt op signalen zoals kwaliteit van de inhoud, sitestructuur en (je raadt het al!) je link-profiel.

Google toont de meest relevante webpagina's
Aan de hand van de zoekwoordcombinatie - "zzp boekhouder Amsterdam" - kan Google vaststellen dat je een specifieke informatiebehoefte hebt. Je hebt een boekhouder nodig in Amsterdam, die ook verstand heeft van de belastingregels voor ZZP-ers. Na de opdracht gaat Google in een fractie van een seconde in zijn Index kijken en de resultaten tonen die het best aansluiten bij de intentie van de zoeker.

Je krijgt je antwoord

Je kan het nu zien, duidelijk in de zoekresultaten na de razendsnelle actie van Google: Er zitten meerdere boekhouders in Amsterdam die claimen goed voor ZZP-ers te kunnen werken. Er staan ook nog een prijs en 2 telefoonnummers tussen de resultaten. Voor Google zit het werk erop. Links hebben een flinke invloed op het bovenstaande proces. Het is logisch dat links een factor zijn bij de rangschikking van zoekresultaten, maar waarom worden de linkbuilding links eigenlijk zo zwaar gewogen in het algoritme van Google? Dat is, zoals bijna alles, een kwestie van geld.

Linkbuilding en het verdienmodel van Google

De bezoekers van Google komen voor de organische (onbetaalde) zoekopdrachten, maar Google verdient geld met advertenties (betaald zoeken) die boven en onder de zoekresultaten staan. Om de zoekers die Google gebruiken tevreden te houden, moet Google deze zoekers een erg goede reden geven om terug te keren en niet naar een concurrent zoals Bing, Baidu, Yahoo, DuckDuckGo, etc. te gaan. Die goede reden is het genereren van de best mogelijke zoekresultaten. De tevreden bezoekers blijven terugkomen en bij elke zoekopdracht schotelt Google, naast organische resultaten, relevante advertenties voor. En voor die advertenties wordt diep in de buidel getast door bedrijven die iets te verkopen hebben.

De zoekmachine van Google focust zich op gebruikerservaring. Zonder een goede gebruikservaring loopt Google het risico om door frustratie gebruikers te verliezen, wat zich direct vertaalt naar minder advertentiemogelijkheden. Door het algoritme te verfijnen, verbetert Google voortdurend de nauwkeurigheid van de resultaten. Google ontdekte al vrij snel dat links naar een website een solide basis vormen om de relevantie en autoriteit van een website te bepalen. De logica daarachter is simpel, sites linken niet zomaar naar iets, ze linken naar nuttige, relevante en kwalitatieve inhoud. Hoe meer relevante sites naar een website linken, hoe groter de kans is dat die website nuttige, relevante inhoud bevat die de gebruiker een goede gebruikservaring zal bieden. Dat is het uitgangspunt.

Het linkprofiel van een website vertelt een verhaal over hoe betrouwbaar en informatief de inhoud ervan is. Google beschouwt elke link als een "blijk van vertrouwen" - hoe meer stemmen je hebt, hoe groter de kans dat je een plek op de eerste pagina wint. Dat is de korte uitleg van linkbuilding, Google kijkt namelijk erg kritisch naar de linkbuilding links waardoor het allang niet meer alleen om het aantal gaat, maar ook over welke site linkt. Voor een boekhouder in Amsterdam is een link van abn.nl veel sterker dan van Jopieshondenuitlaatservice.nl. We komen hier later op terug.

Links zijn de manieren waarop mensen op internet navigeren; ze zouden waardevol zijn met of zonder Google. Google is gewoon beter dan andere zoekmachines in het meten van de kwaliteit van links en dat vertalen naar het zoekalgoritme. Het succes van Google kan voor een groot deel worden toegeschreven aan het vermogen om de miljarden links op internet te bekijken, en ze te interpreteren en op basis daarvan een rangorde toe te kennen aan verschillende websites.

Linkbuilding is niet zonder gevaar

Google kan linkmanipulatie vanaf een mijl afstand detecteren. Het accepteert niet blindelings links als een indicatie van waardevolle inhoud. Er zijn ontelbaar veel bedrijven en linkbuilding bureaus die het systeem proberen te bespelen. En dat bespelen kan je alleen doen als je precies weet hoe dat veilig kan. Want onthoud: het doel van Google is om een ​​goede gebruikservaring te bieden. Elke site - ongeacht de waarde van de inhoud - laten rangschikken omdat deze links heeft, werkt tegen dat doel. Daarom past Google zijn algoritme voortdurend aan en werkt het bij om sites te straffen die zich niet aan de regels houden. Meestal komt het niet tot een "Google penalty" maar tot het uitsluiten van links op slechte site en een vrije val van je website in de zoekresultaten.

Google is zich zeer bewust van de tactieken en trucs die SEO marketeers gebruiken om links te verkrijgen. Sommige tactieken (d.w.z. natuurlijk links verdienen via outreach-campagnes en geweldige inhoud maken) helpen Google in feite bij zijn zoektocht naar de beste zoekervaring voor zijn gebruikers. Andere tactieken (d.w.z. het uitwisselen van links en buitensporige directory-links) doen dat niet. Dat is de benadering van Google, maar in de praktijk is linkbuilding een stuk gecompliceerder.

Deel B: Wat zijn goede links?

Autoriteit, relevantie en vertrouwen

Links zijn één van de belangrijkste factoren om te bepalen hoe hoog je in Google komt. Ze geven autoriteit, relevantie en het vertrouwen van andere sites in jouw website aan.

Maar niet alle links zijn gelijkwaardig. De ene link biedt meer waarde dan andere. Een link van Apple is bijvoorbeeld begrijpelijkerwijs waardevoller dan een link van een onbekende mama-blogger. Maar het gaat nog veel dieper dan dat. Er zijn veel elementen waar je naar moet kijken bij het beoordelen van de kracht, waarde en relevantie van een potentiële backlink. We kijken namelijk naar gebruikerservaring, autoriteit, relevantie, technische overwegingen en beoordelingen van een website als MOZ (Da & Pa), Majestic (Tf & CF).

Google-domino

Zo bepaalt Google de waarde van een link:

Autoriteit
Is de link van een bekende website in je branche?
Staat de link op een kwaliteitssite? Er zijn veel methodes voor linkbuilding om de "autoriteit" van een website of webpagina te bepalen. (Drijfveer Media kijkt liever naar de MOZ's Domain Authority-statistieken), maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat ten minste een groot deel van je links afkomstig is van sites met een middelhoge tot hoge autoriteit. Wij zoeken altijd naar websites met een hogere da dan 20.

Relevantie voor jouw branche? Relevantie voor jouw doelgroep?
Is de link logisch als je kijkt naar beide websites?
Linkbuilding was een tijdlang een kwestie van zoveel mogelijk verzamelen. Relevantie deed er niet toe. Nu moet je bij elke link je afvragen "is de website relevant" ten opzichte van mijn website? Heeft een link voor de gebruikers van beide sites een meerwaarde? Links van brancherelevante blogs hebben veel meer waarde dan contextueel irrelevante sites of spamlinks uit directories. Als je een autoverkoper bent, is een link van Brezan veel belangrijker voor jouw linkbuilding dan een link van een hobbyfotograaf.

Technisch
Kan Google de link crawlen?
Zelfs als een van je retourlinks een geweldige autoriteit en relevantie biedt, neemt de waarde ervan aanzienlijk af als deze technisch niet perfect is .

  • Plaatsing op de pagina

Hoe verder de links bovenaan staan op een pagina, hoe meer waarde Google aan de link hecht. De interessantste dingen komen vaak op de eerste plaats/bovenaan een webpagina. Daarom is het logisch dat Google snel toegankelijke links extra punten geeft als ze dichter bij de top staan.

  • Is de link logisch in de context?

Als de link is omgeven door semantisch relevante woorden, is deze waardevoller. Context is belangrijk omdat het een manier is waarop Google kan meten of de link van nature in het artikel past - of niet - en de waarde van de link op basis daarvan weegt.

  • Is de pagina indexeerbaar?

Sites kunnen pagina's de-indexeren, wat betekent dat Google deze pagina's niet kan crawlen en geen enkele link kan zien of waarde eraan kan toekennen.

  • Ankertekst

Een ankertekst is de tekst die wordt gemarkeerd wanneer er een hyperlink is. Het gebruik van de juiste ankertekst is van het grootste belang voor de waarde van een link. Als je tijdens de linkbuilding bijvoorbeeld linkt naar een pagina over een aluminium kozijnen, dan is de ankertekst van 'aluminium kozijnen' veel waardevoller dan 'boom planten'. Dat spreekt voor zich.

  • Kan de crawler de link naar jouw site 'volgen'?

Links zijn waardevol omdat ze een crawler naar jouw site leiden en waarde van hun site naar die van jou doorgeven. Sommige sites blokkeren echter dat volgers hun links volgen door "nofollow" -codering aan de achterkant van hun site te gebruiken voor elke link . "Nofollow"-links kunnen goed zijn voor het aantal bezoekers van je website, maar de link heeft minder waarde voor Google dan 'dofollow'-links.

Goede-link

Deel C: een linkbuilding strategie maken

Analyseren

Nu weet je waarom links belangrijk zijn en hoe een "goede" link eruitziet. Dus je bent nu ook klaar om op volle snelheid te beginnen aan een linkbuilding campagne, toch? Nou, niet echt. Een linkbuilding campagne
vereist een strategie. Je kan niet zomaar blindelings links bouwen en resultaat verwachten. Je moet eerst je huidige backlink-profiel evalueren, doelen stellen en natuurlijk het tempo van jouw linkbuilding campagne bepalen om Google niet te alarmeren.

STAP I: Analyseer je huidige linkprofiel
Je moet weten waar je bent om de weg naar een doel te bepalen. Om het meeste uit een linkbuilding campagne te halen, moet je inzichtelijk krijgen waar de huidige links vandaan komen, welke ankerteksten ze gebruiken en welke pagina de meeste links oplevert.

Telkens wanneer wij een linkbuilding campagne starten voor een nieuwe klant, duiken we diep in het bestaande link-profiel van het bedrijf - de volledige verzameling links die naar inhoud op de site verwijzen - voordat we zelf gaan beginnen met linkbuilding. Wij gebruiken een aantal professionele tools waarmee we kunnen zien welke sites naar een website linken, naar welke pagina's de links verwijzen en zelfs de geschatte waarde van het organische verkeer dat je ontvangt dankzij die backlinks. We gebruiken onder andere Link-Assistent, SErank, Moz Open Site Explorer en Ahrefs.

Bij het uitvoeren van een linkbuilding scan, stellen we onszelf verschillende vragen, zoals:

  • Hoeveel backlinks zijn er in totaal?
  • Zijn die links "dofollow" of "nofollow"?
  • Hoeveel verschillende verwijzende domeinen linken naar de website?
  • Welke soorten sites linken naar de website? Wat is hun autoriteit?
  • Hoe divers is het ankertekstprofiel?
  • Voor welke zoekwoorden scoort de website al als resultaat van het link-profiel?
  • Hoe verhoudt het linkprofiel zich tot de concurrentie?

Laten we, om te laten zien hoe we backlink-profielen evalueren, naar het backlink-profiel van PSV.nl kijken met behulp van SEO Spyglass:

Hoeveel backlinks heb je in totaal?
Deze statistiek laat zien hoeveel verschillende links naar PSV.nl verwijzen. PSV, zoals je je kan voorstellen, heeft honderdduizenden links die naar de website verwijzen. Vanaf deze publicatie 262.360 om precies te zijn.
linkbuilding PSV

Zijn de links "dofollow" of "nofollow"?
Zoals we in hoofdstuk B hebben besproken, zijn er voor linkbuilding manieren waarop websites de crawlers van zoekmachines kunnen blokkeren om een ​​link naar jouw website te "volgen". Deze links - "nofollow" -links genoemd - zijn minder waardevol dan hun tegenhangers - "dofollow" -links - die rechtstreeks naar jouw inhoud leiden en de linkwaarde aan je website doorgeven. PSV doet het wat dat betreft erg goed met 96,1 procent van dofollow links en slechts 3,9 procent nofollow.

Hoeveel verschillende verwijzende domeinen linken naar jouw site?
Links zijn in de ogen van Google als ‘een stem op’. Maar Google wil gevarieerde stemmen verdeeld over meerdere stemmers. Zo is PSV van origine van Philips. Philips had vanuit alle websites en dochterondernemingen duizenden keren kunnen linken naar PSV, waardoor PSV hoger komt in de zoekresultaten op iets anders dan "PSV". Google voorkomt deze methode om manipulatie tegen te gaan door een backlink van een domein slechts één keer te tellen. Daarom is het belangrijk om links te krijgen van een divers profiel van websites, in plaats van alleen een sterke relatie op te bouwen met één blog of uitgever.

Hoewel PSV 262.360 backlinks heeft, heeft het slechts 10.405 verschillende verwijzende domeinen. Dat is logisch, omdat veel blogs en kranten PSV regelmatig gebruiken als bron voor de selectie, festiviteiten in het stadion, wedstrijdprogramma, fanclub. Daarom kunnen meerdere links op dezelfde site worden geplaatst. Toch telt elk afzonderlijk verwijzend domein voor linkbuilding slechts als één 'stem'.

Welke soorten sites linken naar je website? Wat is hun autoriteit?
Afhankelijk van de linkbuilding tool die je gebruikt, krijg je een lijst met alle domeinen die naar de site linken. Hieronder zie je een greep van de domeinen die naar PSV.nl linken. Als we naar deze domeinen kijken, dan zien we wie er naar PSV.nl linken en belangrijker nog, wie niet!

Het is ook belangrijk om te kijken naar de autoriteit van de sites die naar een website linken. Het doel is een gelijkmatige, natuurlijke verdeling van "gezag" -beoordelingen. Als alle verwijzende domeinen een hoge autoriteit hebben, dan kan Google denken dat je link-profiel onnatuurlijk is. Als er variatie zit in de verwijzende domeinen dan blijft de website onder de radar en zal het link-profiel natuurlijk ogen.

Kortom, je wil een divers profiel van verwijzende domeinen hebben, want dat is natuurlijk. Publicaties van websites met een hoge autoriteit die naar een website linken is fijn, maar zeker niet honderden tegelijk. En sommige recepten-blogs met een lage autoriteit kunnen naar je linken - maar zeker niet honderden tegelijk.

Linkbuilding campagnes moeten een balans bieden tussen verwijzende domeinen met een hoge, gemiddelde en lage autoriteit, zodat de voortgang er voor Google natuurlijk uitziet.

PSV is een goed voorbeeld. Het heeft veel sites met een lage autoriteit - die gemakkelijker te verkrijgen zijn - een paar pagina's met een gemiddelde autoriteit en slechts een paar verwijzende domeinen met een hoge autoriteit.

linkbuilding domeinen

Hoe divers zijn de linkbuilding ankerteksten?
Diversiteit van linkbuilding ankerteksten is net zo belangrijk als diversiteit van verwijzende domeinen. Een gemakkelijke fout bij linkbuilding is om de ankertekst teveel te optimaliseren.
Als PSV bijvoorbeeld echt zou willen scoren op het zoekwoord 'vrouwenvoetbal' en alle links van die ankertekst zou voorzien, dan zou het er voor Google erg onnatuurlijk uitzien. Natuurlijk gebruiken sites soms trefwoorden als ankertekst. Andere keren linken ze echter naar onbeduidende woorden als 'dit' en 'klik hier'.

Daarom heb je een diverse verzameling ankerteksten nodig. Verdiende links hebben bijna nooit "geoptimaliseerde" ankertekst. Google wil dat je op een natuurlijke manier links verkrijgt, en elke linkbuilding campagne moet natuurlijk ogende ankerteksten hebben.

Zoals je kan zien, is het ankertekstprofiel van PSV divers. Er zijn meer dan 12.000 zoekwoordvariaties, waaronder niet-geoptimaliseerde zoekwoorden zoals 'artikel' en 'gezegd'. Dit ziet er natuurlijk uit, maar bevat nog steeds geoptimaliseerde zoekwoorden zoals 'sportnieuws'.

0+
Jaar ervaring
0%
Tevreden klanten
0+
#1 posities
0
Vast aanspreekpunt

Met welke linkbuilding zoekwoorden scoor je al goed?

Het is voor linkbuilding ook belangrijk om een ​​link tot stand te brengen tussen het huidige linkprofiel en de zoekwoorden waarvoor je al organisch rangschikt. Hierdoor kan je zien waar het goed gaat en waar nog mogelijkheden zijn om links en verkeer te laten groeien. Je wil de breedte van zoekwoorden vergroten die verkeer naar je website leiden. Als de posities van je website op honderden zoekwoorden controleert, dan krijg je een beter beeld van welke zoekwoorden extra linkbuilding aandacht verdienen.

PSV, bijvoorbeeld, rangschikt momenteel organisch voor een honderdtal zoekwoorden. Van die honderden staat de helft op de eerste pagina. Op de tweede pagina staan ook een flink aantal. Door linkbuilding toe te passen op zoekwoorden die nu op pagina twee staan is er een reële kans op groei van het aantal websitebezoekers.

De zoekwoorden die nu nog niet goed scoren, zijn goede doelen om je inspanningen voor linkbuilding op te richten. Vaak, zolang de inhoud is gemaakt met inbegrip van zoekwoorden in gedachten, staat deze al aardig in Google - binnen de eerste 4 pagina's. Er is slechts een zetje nodig om de eerste pagina te bereiken. Door een sterke linkbuilding campagne klimmen die zoekwoorden zo naar de 1ste pagina. Eenmaal op pagina 1 zal de linkbuilding zichzelf terugbetalen in de vorm van meer leads of aankopen.

Hoe verhoudt jouw linkprofiel zich tot de concurrentie?
Wie zijn de concurrenten in de branche? Welke sites linken naar de concurrentie? Hoeveel verkeer leveren deze links hun op? Welke onderwerpen of pagina's hebben de meeste links van jouw concurrentie in de branche? En vooral: hoe kan je deze informatie gebruiken om de eigen linkbuilding strategie te versterken?

Er zijn vast en zeker websites die wel linken naar jouw concurrenten en niet naar jouw website. Deze websites kan je zien als kans. Als jouw website ook goede content heeft om naar te linken kan je dezelfde website benaderen.

Concurrentie analyses zijn een belangrijke stap in elke linkbuilding strategie. Hiermee kan je zien hoe actief anderen in jouw branche bezig zijn met linkbuilding om hoog in Google te komen. Je kan leren van hun SEO-successen en hun fouten.

PSV kan bijvoorbeeld kijken naar Ajax en Feyenoord voor linkbuilding mogelijkheden en ideeën voor het opbouwen van links.

STAP II: Bouw het kader
Je kan niet linkbuilden voor een lege pagina. Voordat je ook maar één link naar je website maakt, moet je ervoor zorgen dat jouw website de moeite waard is om naar te linken.

Nu Google zijn algoritme verfijnt, kleven UX en SEO steeds meer aan elkaar. Om jouw linkbuilding campagne toekomstbestendig te maken, moet elke link die je bouwt waarde bieden aan de gebruiker en logisch zijn in de context. Daarom heb je op een website nuttige inhoud nodig met betrekking tot de keywords en het onderwerp waarop je wil scoren. Je moet blogs, handleidingen en andere ijzersterke content maken die uniek en waardevol is voor jouw doelgroep. Het moet een link waard zijn.

Zoekwoordenonderzoek en content creatie vormen de basis van linkbuilding campagnes. Zonder kwaliteitsinhoud om links naar te verwijzen, is linkbuilding een zware strijd. Denk er eens over na: redacteuren, bloggers en branche-autoriteiten zullen exponentieel meer bereid zijn om naar jouw site te linken als deze ook waarde oplevert voor hun gebruikers of lezers.

Content maken die een linkje waard is, is in de praktijk nog knap lastig. Het idee is daarentegen wel simpel. Verplaats je in je doelgroep. Analyseer hoe ze denken, praten en waar ze op zoeken, zo kom je aan je keywords. Denk na over de vragen die jouw doelgroep zou stellen wanneer ze op zoek zijn naar iemand in jouw branche. Onderzoek in welke gemeenschappen en bubbel jouw doelgroep zich op internet begeeft en richt je hier op met je linkbuilding campagne.

Linkbuilding uitbesteden?

Vraag een gratis scan aan, neem vandaag nog contact op!

Contact-Mirthe

Online marketeer

Mirthe Zoer

Deel D: Risico's van linkbuilding

Doe linkbuilding goed, of doe het niet

Je werkt samen met een online marketingbureau en de teamleden beloven met linkbuilding meer dan honderden links naar je website. En dat in een paar weken. En als die links geplaatst zijn katapulteert jouw site zich naar de top 3 in de zoekresultaten op een competitief keyword. Ren.... maak je uit de voeten. Zo werkt linkbuilding niet. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo.

Want bij hun linkbuilding gaat het om kwantiteit. De linkbuilding kwaliteit wordt verwaarloosd, alleen om de klant snel succes te laten zien. Hoewel snel succes op deze manier meestal wegblijft, gaan ze ook lijnrecht tegen de richtlijnen van Google in. En dat... is echt een heel slecht idee! Dat is Google vragen om een penalty. Een Google penalty is een handmatige devaluatie van iemands website in de zoekresultaten, het kan ervoor zorgen dat je van de ene op de andere dag alle top 30 posities op je zoekwoorden kwijt bent. Je leads, belletjes en omzet storten direct in.

Linkbuilding is, als je het duurzaam en goed wil doen, arbeidsintensief. Goede links krijgen vraagt tijd. Maar het is wel linkbuilding volgens de regels van Google. En dat betekent dat de successen die je behaalt zich blijvend uitbetalen in de vorm van een gestage toename in leads, telefoontjes en meer betalende klanten.

Goede linkbuilding is moeilijk. Daarom zullen sommige bedrijven zich aangetrokken voelen tot een linkbuilding aanpak die snel veel resultaat boekt. Helaas brengt dat problemen met zich mee. Het doel van Google is immers om de beste resultaten aan zijn gebruikers aan te bieden. Als iemand dit hardvochtig probeert te manipuleren door links te kopen en niet op basis van kwaliteit hoog in de zoekresultaten komt, ga je rechtstreeks tegen dit doel in. Als je betrapt wordt op deelname aan een soort linkschema of Private Blog Network, dan kan Google een penalty geven en je keywords uit de top 30 (of meer) gooien. En dat doet altijd pijn aan de portemonnee van de website-eigenaar.

Het herstellen van een Google penalty voor linkbuilding is lastig, erg lastig. Je kan niet een telefoonnummer bellen, 1 keer sorry zeggen en verwachten dat het goed komt. Google is een autistische organisatie die contact schuwt als het op organische resultaten aankomt. Om je oude rankings terug te krijgen ben je maanden bezig. Je moet al je linkbuilding rommel opruimen en dan een heroverweging aanvragen. Wanneer zo'n heroverweging opgepakt wordt weet je niet. En mocht je nog steeds sporen van slechte linkbuilding hebben, dan wordt je verzoek gewoon in de prullenbak gekieperd. Nee, een Google penalty door slechte linkbuilding, dat wil niemand. Vraag maar aan de bedrijven hieronder.

Google Japan kreeg een Google penalty voor het kopen van links

Geloof het of niet, maar Google heeft zichzelf vijf keer een penalty gegeven voor het overtreden van zijn eigen kwaliteitsrichtlijnen. In 2009 kocht Google Japan links van verschillende bloggers om hoger te scoren in het toen dominantere Yahoo. Hoewel ze beweren dat het niet hun bedoeling was om hun eigen richtlijnen te negeren, deden ze dat wel en werden daarvoor gestraft.

De BBC kreeg een penalty om onnatuurlijke (aantallen) links

De British Broadcast Corporation, BBC, kreeg een boete voor het hebben van onnatuurlijke links naar een webpagina. Google vond het erg verdacht, omdat de pagina op één dag 30k + backlinks kreeg.

JC Penney voor betaalde links

De JC Penney kwestie kwam aan het licht toen een van de populaire Amerikaanse kranten ‘New York Times’ de betaalde linkbuilding strategie van JC blootlegde. Bij elk trending product waarnaar je zocht stond JC Penney bovenaan in Google. Zodra het nieuws bekend werd, observeerde en bestrafte Google deze retailer. Alle webpagina's werden uit de top 100 van de zoekresultaten gehaald.

Expedia voor het overtreden van elke linkbuilding richtlijn

Online reisgigant Expedia kreeg in januari 2014 een penalty vanwege het schenden van waarschijnlijk elke linkbuilding richtlijn die Google ooit heeft gedeeld. Ze verloren 25% van hun zichtbaarheid op Google.com.

Expedia had duidelijk betaald voor links, met ankertekst variaties van trefwoorden zoals vluchten, hotels, autoverhuur en vakanties, overal vandaan - inzendingen van mappen en artikelen, persberichten, microsites, WordPress-thema's, linklijsten en gastberichten op blogs van lage kwaliteit.

Halifax voor onnatuurlijke linkbuilding

Halifax Bank, eigendom van Lloyds en een van de grootste retailbanken in het VK, werd zwaar getroffen door een Google penalty en verloor van de ene op de andere dag 20% van zijn zichtbaarheid in Google. Google liet hiermee zien dat het ​bedrijven veel pijn kan en wil doen in hun eindeloze campagne tegen onnatuurlijke links.

google-dino
Verschil Door Google geaccepteerde linkbuilding zoals het maken van links in sterke content en het actief en kritisch zoeken naar linkmogelijkheden. Als een kip zonder kop links verzamelen, kopen of ruilen zonder de richtlijnen voor webmasters van Google te kennen.
Doel Heeft als doel om waarde toe te voegen aan de doelgroep en de niche. Alleen een focus op het verbeteren van de positie in de zoekresultaten.
Resultaat Minder snel, maar duurzaam en succes verzekerd. Sneller, korte termijn tactiek
Risico's Kwalitatieve linkbuilding heeft weinig tot geen risico's. Riskant, kan op Google penalty, veel kosten voor herstel, verlies van groot aantal websitebezoekers.

Er is maar één manier om een Google penalty te voorkomen, doe alles volgens het boekje. Bouw natuurlijke links en doe dat niet te snel. Werk samen met een eerlijk linkbuilding bureau die bekend is met de regels en bakken ervaring heeft. Dan zal je grote winsten zien die niet van de ene op de andere dag worden afgepakt door Google.

Als je te snel links bouwt, je anchortekst over-optimaliseert, of de autoriteit van de linkende domeinen niet divers genoeg is, zal het alarm bij Google afgaan.

Vraag naar de mogelijkheden

Linkbuilding is een expertise die maar weinig mensen beheersen, hoewel de essentie niet erg complex is. Dankzij ons bedreven team van ervaren linkbuilders hebben wij een sterk groeiend aantal klanten met aantoonbare resultaten. Onder deze klanten bevinden zich ook veel gerenommeerde SEO-bureaus die onze linkbuilding service inschakelen voor hun eigen klanten. Mogen we jou ook van dienst zijn?

Deel E: Linkbuilding tactieken

Hoe kom je aan links?

Een kort overzicht van het bouwen van backlinks die blijvende waarde voor jouw site zullen opleveren:

Nadat je jouw link-profiel hebt gecontroleerd en een strategie voor de campagne hebt ontwikkeld, moet je onderhand wel een idee hebben van de zoekwoorden die je moet targeten, de pagina's die je moet hebben en de websites waar je links op wil. Tijd om echt met linkbuilding te beginnen.

Alleen door een geweldige strategie en kwalitatieve inhoud krijg jij de linkbuilding niet op gang. Het is aan jou nu om je website onder de neus van bepaalde mensen te krijgen. Denk aan redacteuren, bloggers, webmasters en andersoortige digitale uitgevers. Je moet hun overtuigen waarom jouw content voor hun lezers de moeite waard is. Daarom noemen we het link building. Net als bij elk ander bouwwerk, kost het tijd en moeite om goede links te bouwen .

Er zijn meer dan 100 linkbuilding methodes die je kan gebruiken. We geven hierbij de beste linkbuilding methodes.

fouten

Linkbuilding methodes

De Wolkenkrabber is een tijdsintensieve linkbuilding techniek. Daar staat tegenover dat de links die je hiermee genereert van goede kwaliteit zijn. Het werkt als volgt:

  • Vind een goede pagina in jouw niche die uitgaande links heeft.
  • Maak een pagina of blog die beter is dan de sites waar nu naar gelinkt wordt.
  • Mail de contactpersoon van de website dat je een vollediger artikel hebt om naar te linken.

Link kwaliteit:

Dit is een moeilijke, maar ook erg effectieve linkbuilding techniek. Maak sterke content voor je website die op natuurlijke wijze lezers, social shares en websitebezoekers aantrekt. Dus schrijf iets wat echt meer waarde heeft dan de meeste andere artikelen over hetzelfde onderwerp.

Sterke content moet goed gestructureerd zijn en mag geen grammaticale fouten bevatten. Zorg dat je schrijfstijl goed aansluit bij het niveau van je doelgroep.

Link kwaliteit: 

Er bestaan al zoveel soorten lijstjes, maar laat dat je voor linkbuilding niet stoppen. Eén van onze meest bezochte pagina's is (na 7 jaar) nog steeds 5 goede alternatieven voor Google Analytics.

Lijstjes zoals een top 10 beste, top 20 mooiste, top 30 leukste.... maken nieuwsgierig en nodigen webmasters van andere sites uit om naar jou te linken.

Link kwaliteit: 

Google toont bij zoekopdrachten vaak 'How to'-artikelen. Een linkbuilding techniek is om een complete handleiding te schrijven, die bovendien uniek is, dan is de kans aanwezig dat je links krijgt van relevante sites uit je niche.

Link kwaliteit: 

Een casestudy is een gedetailleerd onderzoek naar een specifiek onderwerp, zoals een persoon, groep, plaats, gebeurtenis, organisatie of fenomeen. Sterke casestudy's kunnen een magneet voor linkbuilding links zijn! Schrijf casestudy's op basis van aantoonbaar onderzoek en voeg niche relevante nieuwe informatie toe. Het mooiste is natuurlijk als je een hardnekkige mythe uit je branche kan ontkrachten.

In een goede casestudy staat:

  • Het uitgangspunt dat je in twijfel trekt
  • Hoe je aan de data komt
  • De onderzoeksresultaten
  • Belangrijkste leerpunten

Greenwashing klinkt een beetje negatief. Maar kijk waar in jouw branche milieuwinst te behalen valt. Hoe jouw branche de wereld een beetje mooier kan maken door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Als je sterke ideeën hierover hebt en die aansluit bij actuele ontwikkelingen, dan vinden niet alleen partijen als Green Peace het interessant om te delen, maar ook andere organisaties. Milieu en klimaat zijn al decennia een hot topic en daarom ook een slimme invalshoek voor linkbuilding.

Deze linkbuilding tactiek is niet zonder gevaar, dus bezint eer ge begint... Probeer een artikel te schrijven die wat losmaakt bij lezers. Kies een boute stelling, provoceer een beetje. Dat brengt mensen in beweging, dat maakt tongen (en de pen) los. Het is niet de bedoeling om hard op de man te spelen en wees niet tegendraads om het tegendraads zijn. Zoek naar een branche relevant onderwerp en voeg een nieuwe invalshoek toe.

Maar wees voorzichtig, anders heb je onze online reputatie management misschien nodig.

Pas deze linkbuilding tactiek goed toe en het resultaat zal enorm zijn. Deze tactiek maakt gebruik van de keuzestress die veel internetters hebben. Die ga jij oplossen door over een specifiek product of dienst een uitgebreide analyse inclusief voor- en nadelen te schrijven. Bij voorkeur zo objectief mogelijk. Als je website al enige autoriteit heeft kan een partij die je (positief) reviewed zomaar op het idee komen om naar jouw site te linken.

Omdat je kwaliteit levert, krijg je vaak positieve reacties van klanten, toch? Doe daar iets mee. Vraag ze om hun ervaring met jouw product of service te delen op hun socials. Zelfs als ze weinig volgers hebben krijg je een link die helpt om jouw linkbuilding profiel beter te maken.

Voor deze linkbuilding techniek schrijf je een volledige en positieve testimonial en neem je contact op met het betreffende bedrijf. Vraag of ze die op hun site willen plaatsen met als enige verzoek een linkje terug onder de testimonial.

Er zijn veel bedrijven met waardevolle content op hun website. Content die verstopt is op pagina's 6 lagen diep en onbereikbaar via het menu. Doodzonde voor de linkbuilding. Dat kan anders. Voeg een blog toe aan je website. Naar blogs wordt snel gelinkt omdat het ook iets (positiefs) zegt over degene die linkt, namelijk "ik onderhoud mijn kennis en blijf me verdiepen."

Zoek uit wie de autoriteiten in jouw branche zijn en leg contact. Vraag of je ze mag interviewen. Als de geïnterviewde er goed uitkomt zal deze het interview vast delen met zijn/haar netwerk, links op zijn socials plaatsen en wellicht op zijn eigen website. Een interessante linkbuilding techniek!

Gastblogs zijn een goede linkbuilding manier om backlinks te krijgen. Er zijn veel blogs die openstaan voor gastblogs. Hoe beter de website, hoe hoger de eisen die aan je bericht gesteld worden. Bij blogs met heel veel autoriteit moet je vaak betalen als je wil dat ze jouw gastblog plaatsen. Kijk eerst even bij andere blogberichten op zo'n website of ze wel do-follow links toestaan.

Google heeft ooit gezegd dat gastbloggen met als doel het verkrijgen van links niet toegestaan is. Niets duidt er echter op dat het niet meer werkt of bestraft wordt.

Hoe je blogs vindt waar ze gastbloggen toestaan? Zoek slim in Google.

Op het eerste gezicht een simpele methode, maar dat is het niet. Het gaat er hierbij om dat je de eerste bent met belangrijk nieuws (voor je doelgroep). Een goede scoop kan al snel veel voor jouw linkbuilding opleveren.

Slimme marketing en branding

Iedereen is gek van win- en weggeefacties. Dus waarom organiseer je die niet zelf? Kies bijvoorbeeld de leukste, grappigste, creatiefste oplossingen voor een vraagstuk in je niche. Loof een beker uit, dat hoeft niet veel te kosten. Grote kans dat de sleutelfiguren uit je niche ook meedoen en ook nog eens linken. "Gratis" is nog steeds een magisch woord in Nederland, dus overweeg naast en winactie ook een weggeefactie.

Na "gratis" is ook "korting" een populaire term. Dus als gratis iets weggeven niet kan, denk dan aan een flinke korting. Het maakt de kans groot dat je product of dienst gedeeld wordt. Korting werkt trouwens alleen als deze flink is. 5% korting maakt niemand blij.

Je kunt voor linkbuilding ook mensen uit je omgeving vragen. Neem contact op met familie, vrienden en mensen uit je netwerk en vraag om een link. Ze zijn vast bereid om naar jouw website te linken als deze relevant is en in de context past. Probeer niet vanuit een dierenwinkel naar een taxiservice te linken, houd de links wel relevant.

Hoewel Google linkbuilding door middel van links kopen afkeurt is het nog steeds aan de orde van dag. Denk aan betaalde blogplaatsingen. Veel commerciële partijen bieden ruimte om een blog op hun platform te plaatsen in ruil voor betaling. Dit zijn meestal de labels met behoorlijk wat traffic. Er zijn verschillende platformen waar adverteerders met publishers samen komen.

Zo begon linkbuilding. Link jij naar mij, dan link ik naar jou. De waarde van zulke linkjes is verwaarloosbaar geworden. Beter kies je voor a-b-c-d-a linkbuilding.

Je hoeft voor linkbuilding het wiel niet zelf uit te vinden. Onderzoek welke links je concurrentie heeft met behulp van goede backlink checkers. Probeer vervolgens zelf ook een link te krijgen op de plekken waar zij waardevolle links hebben.

Zoek in Google naar je merk- of bedrijfsnaam. Controleer de resultaten en zie of ze alleen je merk- of bedrijfsnaam noemen of ook linken. Ook deze links helpen jouw linkbuilding. Staat je merk- of bedrijfsnaam ergens zonder link, neem dan contact op met de website eigenaar.

Klik hier om met de juiste parameters in Google te zoeken.

Zoek in Google naar je eigen naam. Controleer de resultaten en zie of ze alleen je naam noemen of met je naam ook linken naar je website. Staat je naam ergens zonder link, neem dan contact op met de website eigenaar.

Wanneer je een website of persoon benoemd in een blogbericht, stel die dan per mail even op de hoogte. Een paar zinnen is genoeg. Natuurlijk krijg je niet altijd een linkje, maar ijdelheid doet wonderen. Zolang je niet opdringerig bent, kun je enkele links aan deze gewoonte overhouden.

Probeer van je te laten horen. Benader journalisten, podcasts, YouTubers in je niche en geef ze een goede reden om jou te interviewen. Na publicatie van een interview krijg je wellicht een link van de bron, maar mogelijk meer. Publiciteit kan flink helpen bij linkbuilding, na publiciteit komen soms uit de meest onverwachte hoeken links.

Wees royaal in het geven van cadeautjes. Een bloemetje bij een verjaardag, een chocolade haas met Pasen, wijn met Kerst, etc. Als dank zullen bedrijven soms een foto maken en bedanken via socials of blogberichten. Helemaal als je een actie aan je cadeautje koppelt. Bijvoorbeeld "met wie drink jij onze wijn? Foto en tag worden gewaardeerd"

Benader influencers en bloggers met de vraag of ze een gratis product van je willen. In ruil vraag je een recensie op hun website en/of socials. Je kan er om vragen, maar bloggers zullen bijna altijd uit zichzelf een link bij hun recensie plaatsen.

Heb je weleens kortingsacties en/of nieuwe product lanceringen? Bouw dan een speciale website voor zo'n actie of productlancering. Vanaf deze actiesites kan je linken naar je eigen hoofdwebsite.

Is jouw niche op te delen in hoofdstukken? Maak dan naast je hoofdwebsite kleinere sites specifiek gericht op een specifiek onderwerp in jouw niche, met uniek design en content. Vanaf deze sites kan je naar jezelf linken, maar je kan ze ook meenemen met a-b-c linkruils.

Waarom moeilijk doen als linkbuilding ook makkelijk kan? Koop gewoon bestaande websites op. Dan kan je er zelf de links op zetten. Zoek op forums naar aanbiedingen of zoek slecht onderhouden websites en mail de eigenaar. Als je weet hoeveel sites jaarlijks opgeheven worden, dan zal je begrijpen dat sommige website-eigenaren al blij zijn met een laag bedragje.

Linkbuilding doe je niet alleen om hoger in Google te komen. Ook voor websiteverkeer kan het zinvol en effectief zijn. Op relevante blogberichten van andere websites reageren en je URL daarbij plaatsen kan voor websiteverkeer een goede actie zijn en het levert no-follow links op. Maar het belangrijkste is misschien wel dat je een relatie opbouwt met mensen in je niche.

Linkbuilding per Email

E-mails versturen met de vraag om een linkplaatsing is een tijdrovende taak. Maar het mag niet ontbreken in deze lijst van linkbuilding technieken, want het werkt wel. Het begint bij het vinden van goede websites in je niche. Als je die hebt zoek je naar een mailadres op de website. Als die nergens staat kan je een contactformulier op de site invullen en versturen. Is die er ook niet, mail dan op goed geluk naar info@domeinnaam.nl.

Bij deze linkbuilding techniek zoek je naar websites die relevant zijn voor je niche. Bij voorkeur informatieve sites, niet je concurrenten. Haal deze website door gebroken link checkers. Mail de webmasters die een gebroken link op zijn site heeft en vraag of jouw website daar misschien mag staan.

Zoek naar websites die gehackt zijn. Dat is heel eenvoudig om te doen en geeft een boost aan de linkbuilding. Zoek gewoon naar Nederlandse website, pas wat filters toe en gebruik de zoektermen "buy + (blauw mannen pilletje)". Met gezond verstand kan je dan zo de websites eruit pakken die gehackt zijn. Stuur die een email, als dank krijg je soms een link of word je bedankt via sociale netwerken. Je kan ook gewoon vragen om een linkje, ze hebben alle reden om dankbaar te zijn, omdat hun bezoekers door jouw tip niet langer naar gevaarlijk duistere apotheekwebsites in het buitenland doorgestuurd worden.

Schrik niet als er grote bedrijven tussen staan. Wij hebben in het verleden grote stichtingen en multinationals, die niet wisten dat ze gehackt waren, gewaarschuwd.

Goede doelen, sportclubs en non-profitorganisaties hebben meestal een donateurspagina. Op zo'n pagina staan alle donoren en vaak mét link. Een kleine donatie is dus alles wat er nodig is voor zo'n link. Het probleem is alleen dat Google deze linkbuilding methode afkeurt.

Stel je verstuurt elke werkdag 50 mails met een link in je handtekening. Stel de geadresseerde forward de mail ook nog naar twee teamleden om de inhoud te bespreken, dan kan het niet anders dan dat je via die link bezoekers naar je website krijgt. Hele kleine moeite, groot (linkbuilding) plezier.

De vraag is of je er veel vrienden mee maakt, maar zoek naar spel- en grammaticafouten op websites. In elke tekst staat wel een fout. Vaak een heleboel. Mail je bevinding naar de website eigenaar. Die gaat uit dank niet zomaar linken, als je al een reactie krijgt. Maar bied aan de hele site te controleren in ruil voor een link. Goede deal voor beide partijen.

Technische linkbuilding

Interne linkbuilding is echt heel erg belangrijk voor elke website. Het is verstandig om dit vanaf dag 1 te doen, anders ben je talloze uren kwijt als je website gegroeid is. Het is met name belangrijk om naar pagina's te linken die je hoger in Google wil scoren. Met interne linkbuilding benadruk je het belang van pagina's op je website, goede ankerteksten zijn ook belangrijk. Beperk je tot 2 a 3 interne linkjes per artikel, anders krijg je een Wikipedia effect.

Een andere vorm van interne linkbuilding is het gebruik van broodkruimels. Door zowel de zoekmachines als websitebezoekers worden breadcrumbs gewaardeerd. Bovendien biedt het de mogelijkheid om nogmaals met keyword anchors te werken.

Je hebt het waarschijnlijk al (want bij veel cms'en zit het standaard,) maar zorg voor de linkbuilding dat je website een feed heeft. Als het je lukt om relevant te worden voor een doelgroep, dan wordt je inhoud vroeg of laat "gescraped". Als dat gebeurt moet je er klaar voor zijn en links in je content hebben.

Sitemaps zijn belangrijk. Zowel een xml (voor Google) als een html (voor websitebezoekers). Een overzicht van alle pagina's kost weinig tijd maar is voor linkbuilding wel de moeite waard.

Zorg dat je alle 404's opslaat. Dan kan je zien waar de bezoekers vandaan komen. Het kan zijn dat je domeinnaam eerder van anderen was of dat er bij het vernieuwen van de website pagina's of blogberichten zijn verdwenen. Met een 301 redirect kan je dan zorgen dat bezoekers op de juiste URL terecht komen en eventuele linkwaarde ook meeverhuist.

PBN's worden door veel grote linkbuilding partijen nog steeds gebruikt. Het idee is dat je zelf websites maakt die linken naar de website die het belangrijks voor je is. Het is een arbeidsintensieve techniek en bovendien niet zonder gevaar. Google trekt regelmatig PBN's uit de lucht omdat het als verboden manipulatie van de zoekresultaten gezien wordt.

Deze linkbuilding tactiek hebben wij 15 jaar geleden vaak gebruikt. Het werkte toen goed. De truc is om domeinen te vinden die verlopen zijn, dus domeinnamen die in gebruik waren, maar die de eerdere eigenaar heeft opgezegd. Bij voorkeur met inhoudelijke raakvlakken met de website waar je links voor wil hebben. Vaak hebben eerder gebruikte domeinen een website gehad die nog steeds links hebben van andere sites. Claim het verlopen domein en onderzoek de links die er naartoe gaan, verwijs deze dan door naar jouw website.

Dit is een linkbuilding techniek die wij niet meer toepassen omdat ook deze methode door Google niet op prijs wordt gesteld. Dat zegt niet dat de tactiek niet werkt...

Nederlanders zijn gek op alles wat "gratis is" hoor je vaak zeggen. Maar in de praktijk is de hele wereld gek op alles wat "gratis is." Afhankelijk van je niche kan je een tooltje maken en op je website zetten. Bijvoorbeeld als salarisadministrateur een netto-bruto loon rekenmachine, als hypotheekverstrekker een maximale-hypotheek-bereken-tool, of op een online marketing website een gratis SEO check tool zetten. Als de tool goed is, dus simpel en accuraat, dan zal de tool gedeeld worden door gebruikers en komen er vanzelf links. Een ideale linkbuilding strategie!

Sociale Media

Een eenvoudige vorm van linkbuilding: Deel goede content van je website op sociale media zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.

De vertegenwoordiging van een website op sociale media is een indicatie voor Google. Een website die vaak gedeeld wordt op Twitter, Facebook etc. krijgt een plusje. Daarom is het voor linkbuilding slim om op je website deelknoppen te plaatsen. Dat zijn knoppen die bij blogberichten staan en waarbij websitebezoekers met één klik het artikel kunnen delen op hun sociale media.

Of je nou actief bent of niet, voor linkbuilding is het handig om in ieder geval je sociale media accounts aan te maken. Van Facebook tot Pinterest, YouTube, twitter etc. Je kan bij allemaal bij de accountgegevens je website neerzetten. Omdat deze sites goed geïndexeerd worden door Google worden die extra links snel meegenomen. Nou zijn het altijd no-follow links, maar ook die geven linkbuilding waarde mee.

Zelf toevoegen

Er zijn veel (nieuws)websites die een deel van hun content van andere sites overnemen. Denk aan Adformatie en Searchenginewatch.com. Ze herplaatsen berichten die eerder gepost zijn op andere sites. Hier zit dus ook jouw linkje weer bij, die bijdraagt aan jouw linkbuilding proces.

Directories zijn oud nieuws. Hun waarde is flink gedevalueerd of zelfs afwezig. Maar er zijn er een paar die nog wel enigszins voordelig voor de linkbuilding van je website zijn. Denk hierbij aan Startpagina en in mindere mate Startkabel.

Zorg dat je een filmpje krijgt over je dienst of product. Dat kan een fancy reclame zijn, maar ook een simpele slideshow. Maak vervolgens accounts aan op alle belangrijke video upload sites zoals Vimeo, YouTube, Dailymotion en tig anderen. Upload je filmpje met goede omschrijving en schrijf een goede "about" tekst. Gebruik voor de linkbuilding een linkje onder de omschrijving van je filmpje, en ook op de about pagina.

Zet je vacatures uit op vacaturewebsites. Sommigen hebben ruimte voor een bedrijfsprofiel en een linkje naar je website. Geen vacatures? Stageplekken en werkervaringsplekken kan je ook als vacature hiervoor gebruiken. Op deze manier bouw je eenvoudig aan je linkbuilding campagne.

Zit je op een industrieterrein of in een bedrijfsverzamelpand? Dan is er een grote kans dat er een website is van zo'n industrieterrein of verzamelpand. Daar staan vaak ook alle bedrijven die er gevestigd zijn. Controleer of jij op die website staat en of er een linkje naar je website is.

''Wij helpen je graag met linkbuilding en elke andere denkbare vorm van online marketing.''

Contact-Thorgall

Online marketeer

Thorgall van Eeden

Tip:

In een saaie niche? Tangentiële content is het antwoord.

Tangentiële content is inhoud over een onderwerp dat gerelateerd is aan, maar niet direct over, het merk gaat. Dus als een reisbureau een bericht zou publiceren over 'de locaties in Londen die het meest getagd worden in Instagram" of een bagagebedrijf dat reistips aanbiedt, dan gaat dat niet direct over een reisbureau. Maar als het goed gedaan wordt zorgt het ervoor dat gebruikers het verband tussen het oorspronkelijke merk en de inhoud begrijpen.

Uit een brancheonderzoek bleek dat 'tangentiale content' (inhoud die niet direct verband houdt met wat een site verkoopt) resulteerde in 30% meer links en 77% meer sociale aandelen versus inhoud die over de specifieke branche van het bedrijf ging.

Tip:

Algemene tip bij linkbuilding per mail:

Wees fatsoenlijk en helder in je uitgaande mails. Laat de ontvanger precies weten wat je wil. Dus de pagina waarop je de link wil hebben, welke link en welke anchortekst.

Dit voelt een beetje brutaal wellicht, maar je resultaat verbetert. Het scheelt de ontvanger puzzeltijd.

footer-team

© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.