Negatieve SEO: de keerzijde van Google’s ranking-systeem

seo-blog

BAM! Je webpagina staat bovenaan Google. Het is je gelukt! Champagne, roltoetertjes, vuurwerk! Maar dan… Ineens keldert je ranking als een baksteen. Je hebt geen idee hoe dat zomaar kan. Dit zou wel eens de invloed kunnen zijn van negatieve SEO.

Kwaadwillenden

Hoe hoog Google je indexeert op zijn pagina’s, hangt af van vele (onbekende) factoren. Positieve SEO is de SEO zoals we die kennen: kwaliteit, keywords, opbouw, externe links naar de website, bezoekers die blijven hangen etc. Negatieve SEO is de keerzijde daarvan: wanneer Google en zijn algoritmes vermoeden dat er iets niet in de haak is met je website of de links er naartoe, keldert je ranking. Kwaadwillenden (concurrenten of boze klanten?) kunnen zo op een vrij simpele maar illegale manier jouw website in een slecht Google-daglicht stellen.

Voorbeeld casus

Zo heeft Marketingfacts een casus als voorbeeld: bandensite Tirendo. Aan de hand van dit voorbeeld hebben ze een stappenplan opgesteld waarbij wordt uitgegaan van negatieve SEO door een kwaadwillende die de aanval heeft geopend op de website door middel van ‘slechte links’. Kort door de bocht: iemand plaatst een groot aantal links op dubieuze sites naar jouw netjes opgestelde SEO-proof pagina. Google denkt zo dat je zelf net iets te hard je best doet en dat kost je je ranking.

Negatieve SEO technieken

Seogeek doet er nog een schepje bovenop: er schijnen zelfs bedrijven te zijn die voor een paar dollar duizenden spam-achtige links plaatsen overal en nergens op internet om het ‘doelwit’ negatief te laten ranken. Een andere vorm van negatieve SEO kan het gebruik van DdoS-aanvallen zijn.

Zulke aanvallen zorgen namelijk voor een niet bereikbare of overbelaste website en die worden automatisch slecht gerankt door Google. Nog een creatieve maar gemene strategie is het kopiëren van content op andere websites. Google blijft een programma, dus mocht jouw kwalitatief hoogwaardige stuk op een grotere website geplaatst worden (met hogere autoriteit), gaat Google er automatisch min of meer vanuit dat zij de auteurs zijn.

Black social bookmarking

TopMerken trekt negatieve SEO meteen door naar reputatiemanagement. Verstandig, aangezien negatieve SEO direct invloed heeft op de reputatie die Google denkt dat je hebt. Naast de bovenstaande spamlink-tactieken worden ook virusinfecties en ‘black social bookmarking’ besproken. Wanneer Google denkt dat je website een virus bevat, ben je potentieel gevaarlijk en dus automatisch geen topranking waard. Black social bookmarking is eigenlijk hetzelfde als de spamlinks, maar dan via social media.

Oorzaken

NowDigital heeft een opsomming gemaakt met de meest voorkomende oorzaken van negatieve SEO. Links voeren in dit lijstje de boventoon: gebroken links (die verwijzen naar een 404 pagina), links naar spam op je website, spamlinks naar je website op allerlei andere sites zoals hierboven al besproken. Allemaal zorgen zij voor een slechte ranking.

Ook mobiel onvriendelijke websites hebben een negatieve invloed op je SEO, net als ‘keyword stuffing’, overmatig gebruik van advertenties op je website of het gebruik maken van een crawl-blocker. Je hoeft dus niet per se slachtoffer te zijn van een negatieve SEO campagne van kwaadwillenden, je kunt jezelf ook prima in de vingers snijden. Tip om dit soort praktijken te voorkomen: huur een online marketing bedrijf als Drijfveer Media in.

Voorkomen en genezen

Hoe houd je in de gaten of je slachtoffer bent van dit soort praktijken? Er zijn diverse programma’s die alle traffic naar je website monitoren. Google Search Console is er één van: deze tool houdt precies bij of er links naar je site geplaatst worden, waar deze geplaatst worden en wat voor content er nog meer aan hangt. Zo weet je precies wanneer (en of) je doelwit bent van negatieve SEO. Als dit het geval is kun je contact opnemen met de website(s) waarop/waardoor de spam geplaatst is en vraag of zij deze willen verwijderen.

Lukt dit niet om wat voor reden dan ook, kun je Google altijd nog contacten en de kwestie aan hen voorleggen. Ook kun je gebruik maken van de Disavow Tool van Google, maar dit kan – zeker als je niet aan de ict-kant van je pc zit – nog een uitdaging zijn die niet zonder gevaren is.

Scroll naar boven