5-indicaties-dat-je-SEO-consultant-een-beunhaas-is

5 indicaties dat je SEO-consultant een beunhaas is

Als ondernemer of marketing manager is de kans groot dat je iemand duizenden euro’s betaalt om je onderneming online in de markt te zetten en je zoekmachine ranking te optimaliseren. Je moet weten hoe je je SEO consultant verantwoordelijk kan houden voor wat hij doet, vooral door de manier waarop Google tegenwoordig omgaat met mensen die het systeem proberen te misleiden. Lees deze 5 aanwijzingen en oordeel zelf of je SEO consultant zich aan zijn deel van de deal houdt en je onderneming mogelijk op de lange termijn schade toebrengt.

1. Je SEO consultant kan niet aantonen wat hij precies voor je onderneming gedaan heeft

Probeer het eens, zie wat voor antwoord je krijgt en bestudeer goed wat hij je kan laten zien! SEO consultants zouden je wekelijks of maandelijks een overzicht moeten kunnen laten zien.

Louche SEO consultants geven je dan:

  • Een report uit Google Analytics waarin de zoekmachine ranking en bezoeken aan je site staan.
  • Een overzicht van de zoektermen waarop je site scoort (of waarop je wilt scoren) en het aantal bezoeken dat maandelijks op deze zoektermen binnenkomt.

Als dit alles is dat je krijgt van je SEO consultant, dan moeten alle alarmbellen af gaan! SEO draait al geruime tijd om content. Als je consultant je niet kan laten zien wat voor content hij voor je online zet en promoot, of waar de backlinks die hij weet te genereren vandaan komen, dan zit er een luchtje aan.

2. Je SEO consultant doet niks met je social media profielen

Een reden voor nog meer rinkelende alarmbellen is een SEO consultant die niet namens jouw onderneming actief is op Google+, LinkedIn, Facebook en Twitter.

Matt Cutts van Google heeft onlangs verklaard dat Google meer en meer belang gaat hechten aan “social signals”, dat wil zeggen de autoriteit die Google toekent aan activiteit in sociale netwerken. Hoe actiever je dus bent, hoe beter vindbaar je zult zijn. Als je SEO consultant hier niks mee doet, sla hem hier dan mee om de oren.

3. Je content wordt geschreven voor zoekmachines in plaats van voor lezers

Voorheen was het schrijven van content voor zoekmachines (door zoveel mogelijk keywords te gebruiken) een effectieve SEO-tactiek. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Sterker nog, het kan je site schaden. Een blog die eruit ziet alsof hij door een 5-jarige geschreven is, ziet er namelijk niet alleen rampzalig uit, maar zal ook door Google gestraft worden. Google is veel te slim geworden om niet door dit soort goedkope trucs heen te kijken en op de lange termijn zal deze strategie je site eerder minder vindbaar maken dan vindbaarder.

Het gaat tegenwoordig om content van goede kwaliteit, waarin vragen beantwoord worden die lezers beantwoord willen zien. Er zijn natuurlijk wel een paar andere optimalisatietechnieken, maar als je goede content plaatst die mensen op verschillende social media platforms willen delen, dan hoef je aan de SEO-kant eigenlijk niet veel meer te doen.

4. Je hebt geen actieve blog

Dit betekent dat je SEO consultant waarschijnlijk de zogenaamde “long-tail keywords” negeert, terwijl deze keywords 70{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} van Google’s zoekopdrachten vormen. “Long-tail” verwijst hier naar zoekopdrachten die uit meerdere woorden bestaan, waaronder geografische locaties en bijvoeglijke naamwoorden, bijvoorbeeld: “beste bioscopen in Amsterdam”.

Als je je uitsluitend richt op off-page linkbuilding, is het onwaarschijnlijk dat je hoog zult scoren voor long tail keywords, terwijl die juist heel belangrijk zijn voor de ranking van je site. De enige effectieve manier om hierop te scoren, is opnieuw met goede content. Zorg ervoor dat je content aansluit op waar je bezoekers naar op zoek zijn. Beantwoord vragen waarop klanten en potentiële klanten antwoord willen hebben. Als je nog geen blog hebt, is dit absoluut iets dat je SEO consultant voor je moet regelen!

5. Je consultant publiceert content zonder jou om advies te vragen

Dit betekent waarschijnlijk dat de “specialist” die je hebt ingehuurd geen content schrijft voor mensen, maar voor zoekmachines. En dat is, zoals we gezien hebben, geen werkbare strategie meer. Uiteindelijk ben jij degene die jouw niche en klanten het beste kent. Het schrijven van content draait erom jou als expert in de markt te zetten, zowel voor je (potentiële) klanten als voor Google. De beste SEO schrijvers zullen daarom de expert (jou) vragen om informatie en ervoor zorgen dat deze belangrijke informatie bij de klanten terecht komt.

Als je SEO consultant je nooit om advies vraagt over de content die hij schrijft, denkt hij waarschijnlijk een gemakkelijke route naar succes in handen te hebben, die helaas bijna zeker zal mislukken.

Hopelijk heb je hiermee genoeg in handen om een nep-consultant te spotten (ze bestaan, helaas!). Op z’n minst hopen we dat je met deze info het werk dat je SEO consultant levert kunt controleren.