analytics-alternatieven

5 goede alternatieven voor Google Analytics

Voor web developers, webmasters en SEO professionals die de bezoekersaantallen, trafficbronnen, sales en conversies van hun website willen monitoren is Google Analytics is dé go-to tool. GA geeft je de gedetailleerde data die web developers nodig hebben om websites te bouwen en te onderhouden die structureel goed presteren op het web. Google Analytics is daarbij ook nog gratis. Je kunt wel stellen dat deze tool de industry standard is, en onmisbaar voor iedere webmaster.

Niet iedereen is echter een groot fan van Google Analytics. Sommige web developers en SEO’s vinden het storend dat Google zo’n grote rol speelt in al hun online activiteiten, anderen vinden het prettig om gewoon een alternatief te hebben om hun data te meten. GA kan ook lastig onder de knie te krijgen zijn, velen zijn daarom op zoek naar een simpeler alternatief om de prestaties van hun site in te gaten te houden.

Hieronder volgt een overzichtje van enkele populaire alternatieven voor Google Analytics.

StatCounter

Ik heb StatCounter heel lang gebruikt voor ik terugging naar Google Analytics ik en raad het ook mijn klanten aan vanwege de laagdrempeligheid. Als je Google Analytics ingewikkeld vindt, zal StatCounter een verademing zijn. Het is super eenvoudig in te stellen. De helpdesk is buitengewoon goed en het programma is gemakkelijk in gebruik. StatCounter heeft alle basisfeatures die je ervan verwacht, bijvoorbeeld inkomende en exit links, visitor maps, enz. De sectie “visitor paths” is fantastisch: hiermee kun je real-time zien wat bezoekers op jouw website doen. De gratis versie biedt je alles wat je nodig hebt voor het monitoren van 1 website. Voor slechts € 35 per jaar heb je toegang tot HTTPS en een groter log file.

Clicky

Clicky zet zichzelf in de markt als de eenvoudigste analytics service die er is en dat is grotendeels ook waar. Deze tool zit goed in elkaar, met een gebruiksvriendelijke interface waardoor je er ook snel gebruik van kunt maken als je niet zo’n whizzkid bent of er niet veel tijd aan wilt spenderen.

Traffic per uur, referral sources, page views, bounce rates, hoe lang iemand op je website blijft kan Clicky allemaal voor je oplepelen. Met de “Spy” knop kun je bovendien zien hoe bezoekers real-time reageren op je site (klikken ze bijvoorbeeld ergens op of niet). Helemaal perfect is Clicky echter niet. De huidige versie heeft veel moeite met het analyseren van social media data. Veel van de links in de web interface klikken niet simpelweg terug naar de genoemde link source. Als je website niet meer dan 3000 views per dag trekt, kun je volstaan met een gratis versie van Clicky. Voor grotere websites is er de premiumversie. Hoeveel je daarvoor betaalt hangt af van het aantal bezoekers dat je site trekt.

Kissmetrics

Kissmetrics manifesteert zich als complementair aan Google Analytics: deze tool richt zich minder op page views en meer op de manier waarop bezoekers reageren op je site. Waar klikt men op, hoe lang blijft men, waar klikt men niet op, enz. Dit is vooral handig voor e-commerce sites, omdat Kissmetrics je de mogelijkheid biedt conversion funnels in real-time te analyseren. Daarmee krijg je een beter beeld van hoe je website converteert. Dit is natuurlijk zeer waardevol voor webmasters die proberen hun nieuwe bezoekers ertoe te brengen vaker terug te komen naar de site. Kissmetrics heeft verder features als A/B Split Tests, Staging Sandboxes, Real Time Data Monitoring en uitgebreide debugging tools. Kissmetrics is helaas niet goedkoop. Een lidmaatschap kost je al snel €100 per maand.

Mixpanel

Mixpanel noemt zichzelf “het meest geavanceerde most analytics platform ooit voor mobiel en web.” Net als Kissmetrics kun je met Mixpanel data in real-time verzamelen en precies in de gaten houden wat bezoekers op je site doen. Met Mixpanel kun je conversion funnels ook achteraf analyseren en bijhouden hoe vaak bezoekers na hun eerste bezoek aan je site terugkeren. Ook Mixpanel is dus buitengewoon handig voor e-commerce sites die hun online onderneming winstgevender willen maken. Met de gratis versie van Mixpanel kun je tot 25.000 data points verzamelen. De prijs van een betaald lidmaatschap hangt af van het aantal gebeurtenissen dat je op je website wilt bijhouden.

Piwik

Piwik is een handige self-hosted oplossing. Piwik zit vol interessante features en kan zelfs geo-location data voor je bezoekers toevoegen. Deze tool stelt wel bepaalde eisen aan je server: deze moet vrij stevig zijn, draaiende met PHP 5.3.2 of hoger. Piwik kan dezelfde UTM parameters die je kent van Google Analytics gebruiken, maar je kunt ook je eigen parameters instellen. Er is een “visitor log” en er zijn allerlei rapportagemogelijkheden. Dit is een uitstekend alternatief voor Google Analytics: je hebt controle over alle data en Piwik kan GA dus prima vervangen. Piwik heeft bovendien een goede WordPress plugin waarmee je je statistieken direct in je WordPress dashboard kunt zien.

Conclusie

Google Analytics blijft de industry standard voor webmasters en SEO professionals. Maar er zijn dus “waardige” alternatieven en uitbreidingen. Er zijn vele goede onafhankelijke analytics services om uit te kiezen, elk met eigen voor- en nadelen. De hier besproken tools zijn slechts een paar populaire voorbeelden. Als je op zoek bent naar een alternatief voor Google Analytics of een extra tool wilt hebben in aanvulling op GA, dan zijn alle bovengenoemde tools prima opties.