5 linkbuildingtips na Google Penguin

SEO’ers worden steeds angstiger als het aankomt op linkbuilding. Niet in de laatst plaats door opmerkingen van Matt Cutts/Google. De angst is ongegrond, linkbuilding is nog steeds een van de steunpilaren waar het succes van een website op gebouwd wordt. Om een einde te maken aan de angst en mede SEOers te motiveren hebben we een lijst samengesteld met post-penguin update linkbuilding tips.

Linkbuilding tip 1 – Informatiegat

Steek tijd in het vinden van een “informatiegat” en schrijf er een goed gefundeerd en geïllustreerd stuk over. Een niche onderwerp waar niet of onvolledig over geschreven is en wel een duurzaam karakter heeft, dus geen roddels over bekendheden bijvoorbeeld. Als je dit goed doet zullen mensen die zich met het onderwerp bezighouden naar je linken om standpunten te ondersteunen. Zoek daarna fora en blogs op waar gesproken wordt over onderwerpen die verband houden met jouw tekst en (her)start discussies. Vraag om feedback bij je artikel en integreer dit vervolgens in je artikel.

Linkbuilding tip 2 – FAQ

Schrijf een volledige FAQ voor je niche. Voeg de optie toe om extra vragen stellen, zodat je de FAQ ook uit kan blijven breiden. Na verloop van tijd zullen automatisch links en social shares komen. Exacte vragen zijn vaak relatief eenvoudig om hoog op te scoren in Google en bieden de zoeker direct een antwoord wat de kans op een positieve attitude en daardoor “deel” bereidheid vergroot.

Linkbuilding tip 3 – Actiegroepen

Maak gebruik van mensen die gepassioneerd zijn over iets. Bijvoorbeeld de “groene” gemeenschap. Het web wemelt van de websites en blogs over duurzaamheid, milieu en bijbehorende fora en actiegroepen. In jouw niche is er vast ook wel iets “mis” op dit vlak. Schrijf hier een stuk over en neem stelling. Ten eerste heb je dan relevante content voor je website en het zal je links van hoge waarde opleveren. Gooi er ook een beetje politiek doorheen en ook de politieke sites en leden zullen je site weten te vinden.

Linkbuilding tip 4 – Doe wat men vraagt

Zoek naar de grote websites in je branche en bestudeer naar welke content, onderwerpen en stijl zij linken. Maak een soortgelijke tekst en attendeer ze erop. Als je een mening toevoegt van iemand met autoriteit of interviews van prominente mensen uit de industrie dan vergroot dat je kans aanzienlijk. Bovendien is de kans dan aanwezig dat die prominente lieden het ook delen in hun netwerk die vaak veel groter is dan die van jezelf als je net begint.

Linkbuilding tip 5 – Ego bait

Aan niets valt makkelijker te appelleren dan aan iemands ego. Gebruik iemands naam en met wat geluk zullen ze de content delen waar ze in voorkomen. Deze tactiek werkt in Nederland minder goed dan in Amerika, vanwege de nuchtere aard van Nederlanders. Maar desalniettemin: Remi van Beekum, Yoast de Valk, Gert Jan Delcliseur, Michiel de Boer, Sjaak Hummel, Eduard Blacquière, Aartjan van Erkel.

Natuurlijk werkt het zo niet. Plaats ze in een relevante context als je wil dat Ego Bait slaagt.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er nog genoeg methoden om te linkbuilden voor de betere linkbuilders. Het kost alleen steeds meer tijd. De vraag of een hoge positie rendabel is wordt dan ook steeds actueler. Op basis van ervaring valt dit vaak prima in te schatten. Heb je zelf nog linkbuilding tips, laat het ons gerust weten.

2 reacties

  1. Arjen van der Berg op augustus 13, 2013 om 9:43 am

    Tijdrovende linkbuilding methodes die hier beschreven worden. Volgens mij werken de links van startpagina-klonen ook nog altijd. Het beste is een mix van en ‘gewoon’ overal aanwezig zijn.Of denk je dat linkprofielen met startpagina-klonen op de lange/korte termijn hun waarde en rankings verliezen?



  2. Gerard Werkman op augustus 14, 2013 om 12:05 pm

    Lijkt mij ook Arjen….Niet teveel van één ding, maar wel op alle bronnen aanwezig zijn die relevant zijn voor jouw website/branche. Met een goede mix van startpagina-links (+klonen) en relevante bronnen lijkt mij dat je aan de veilige kant van linkbuilding zit.