5-Lokale-SEO-tips

5 lokale SEO-tips

Heeft jouw onderneming vooral lokale klanten? Wist je dat, volgens Google, 97{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} van de consumenten online naar lokale ondernemingen zoeken? Als je een bedrijf hebt dat de lokale markt bedient, zul je het beste willen halen uit je lokale SEO. Wat is lokale SEO?

Lokale SEO, of search engine optimization, is het proces van optimaliseren en marketen van een website om de zichtbaarheid van die website in zoekmachineresultaten te vergroten, zodat de website op een organische manier gevonden wordt in geografisch georiënteerde zoekopdrachten.

Bedrijven die baat hebben bij lokale SEO

Als je onderneming een fysiek adres heeft waar mensen langs kunnen komen, dan zou je moeten overwegen lokale SEO te integreren. Ieder bedrijf dat enkele, of de meeste, klanten uit de lokale omgeving haalt, kan baat hebben bij lokale SEO. Enkele voorbeelden van ondernemingen met fysieke adressen die voordeel kunnen hebben van lokale SEO zijn:

  • Loodgieters
  • Advocaten
  • Tandartsen
  • Horeca
  • Salons
  • Winkels

5 Lokale SEO tips

1. Meld je bedrijf aan op Google Places voor bedrijven: Google biedt je Places voor bedrijven om je te helpen je bedrijf vindbaar te maken op Google Search, Maps, Google+ en mobiele apparaten. Dit is een gratis dienst van Google. Belangrijke factoren bij het aanmaken van je listing op Google Places zijn:

  • Gebruik je officiële bedrijfsnaam voor de titel. Voeg geen keywords of je locatie toe aan de naam van je bedrijf.
  • Zorg dat je alles zo compleet mogelijk invult.

NB: Bing heeft eveneens lokale listings. Voor meer informatie zie:
Bing Places voor bedrijven

2. Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten: hieronder vallen ook onpage factoren. Dingen die je zeker compleet moet hebben zijn:

  • Zorg dat de NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats en noteer ook telefoonnummer) van je bedrijf op elke pagina van je website staan.
  • Neem de stad waar je bedrijf gevestigd is op in de meta title en description. Is bijvoorbeeld de naam van je bedrijf “Geweldige Bloemist”, voeg dan de stad waar je gevestigd bent toe aan de meta title tag van de home page. Het wordt dan bijvoorbeeld “Geweldige Bloemist Amsterdam” in plaats van enkel “Geweldige Bloemist”.
  • Vermeld de plaats waar je gevestigd bent op logische plekken op je pagina’s. Met logisch bedoel ik dat de plaatsnaam op een natuurlijke wijze in de tekst moet passen en niet overdreven moet worden. Noem je de plaatsnaam te vaak, dan heeft dat waarschijnlijk een negatieve impact op je zoekresultaten, omdat zoekmachines niet houden van teksten die enkel volgepakt zijn met keywords.

3. Vermeld consequent de NAW-gegevens van je bedrijf op externe sites: maak het tot doel je NAW-gegevens op te laten nemen in externe bedrijven directories.

4. Recensies: Recensies op Google Places / Google+ pagina’s lijken een significante invloed te hebben op rankings. In de woorden van Google zelf: “Recensies zijn alleen waardevol als ze eerlijk en onbevooroordeeld zijn.”
Een waarschuwing: je kunt voorzichtig het schrijven van recensies aanmoedigen, maar er expliciet om vragen wordt door Google ontmoedigd. Recensierichtlijnen van Google waarvan je op de hoogte zou moeten zijn, zijn o.a.:

  • Betaal niemand voor een recensie. Bied geen geld, dienst of product aan in ruil voor een recensie voor je bedrijf.
  • Schrijf niet zelf een recensie voor je eigen bedrijf of vraag medewerkers om een recensie te schrijven.
  • Post geen recensies namens iemand anders en misleid mensen niet door niet open te zijn over je identiteit of band met het bedrijf waarover je schrijft.

Neprecensies kunnen je niet alleen je reputatie kosten, maar ook je bankrekening. Afgelopen herfst hebben regelgevers in New York een onderzoek van een jaar afgerond naar 19 bedrijven die betrokken waren bij misleidende praktijken door het schrijven van neprecensies op internet en de klanten die die recensies kochten. Volgens de New York Times waren verschillende van deze bedrijven zogenaamde “reputatieverbeteraars” die werden beschuldigd van het plaatsen van frauduleuze recensies op sites als Google, Yelp, CitySearch en Yahoo! De 19 bedrijven kwamen uiteindelijk tot een schikking met de New York Attorney General waarin bepaald werd dat ze op moesten houden met hun misleidende praktijken en een boete van in totaal $350.000 moesten betalen.

In tegenstelling tot de advertentie op een billboard langs de weg, die iedereen als advertentie herkent, worden recensies op internet niet gezien als advertenties. Ze worden vertrouwd door kijkers. Neprecensies worden beschouwd als internetfraude en zullen degenen die het systeem proberen te manipuleren geld kosten.

Hoe moedig je legitieme en eerlijke recensies aan? Voeg links naar je Google Local page toe aan je website en gedrukte promotiemateriaal.

5. Wees Sociaal: Het gebruik van social media marketing levert positieve sociale signalen op in lokale zoekopdrachten. Google+. Facebook en Twitter zouden ook onderdeel moeten zijn van je lokale SEO marketingplan. Gelokaliseerde resultaten voor specifieke zoektermen zouden ook links naar de sociale profielen van je bedrijf kunnen zijn.

Samengevat

Als je bedrijf de lokale markt bedient, wil je het maximale uit je lokale SEO halen om hoger in de zoekresultaten te komen en daarmee uiteindelijk je klanten ook beter te bereiken. Door gebruik te maken van Google Local/+, je NAW-gegevens op je website te zetten, te zorgen dat je NAW-gegevens ook op externe sites te vinden zijn, je klanten discreet te laten weten dat je site op verschillende platformen actief is en door sociaal te zijn, kun je de vruchten van lokale SEO plukken.