Leestijd: 4 minuten

podcast
Robert-Team

Robert

10 (SEO) tips voor podcasts

Podcasts zijn aan een tweede leven begonnen. Een aantal jaar geleden werden podcasts nog door een selecte groep beluisterd, maar anno 2021 luistert 47% van de Nederlanders geregeld naar een podcast. En dat aantal groeit nog steeds, net zoals het aantal minuten dat er geluisterd wordt.
Uit onderzoek blijkt dat de voornaamste redenen om naar een podcast te luisteren zijn:

  1. Voor ontspanning (58%)
  2. Voor amusement (51%)
  3. Voor persoonlijke ontwikkeling (28%)
  4. Het volgen van interessante personen (27%)
  5. Voor het laatste nieuws (25%)

Als je zelf een podcast maakt, dan wil je ook dat die beluisterd wordt, toch? Hoe mooi is het dan als jouw podcast en website complementair zijn. Wij hebben 10 tips voor jou.

1. Maak je meer druk om de inhoud dan over de apparatuur. De kwaliteit van de inhoud komt voor de kwaliteit van geluid. De nieuwste apparatuur en microfoons van een paar duizend euro maakt zeker in het begin niet het verschil. Focus op de inhoud en blijf die verbeteren.

2. Host afleveringen op je eigen website, het kan je mooie links opleveren. Jouw site kan de links beter gebruiken dan de grote spelers op de markt zoals Apple Podcasts, Spotify en Google Play. Maak per podcastaflevering een aparte pagina. Op zo’n pagina zet je:
- Het audiobestand (duh).
- Een afbeelding met tags en omschrijving.
- Een inhoudsopgave van je podcast zodat luisteraars ook fragmenten kunnen vinden.
- Een transcriptie

3. Denk heel hard na over de naam! Het is verleidelijk om een slimme naam voor je podcast te verzinnen. Maar de naam is cruciaal als je organisch succes wil hebben. Veel potentiële luisteraars zullen naar het onderwerp van de podcast zoeken, niet naar de naam. Gebruik het onderwerp in de naam van de podcast. Zolang je het onderwerp en het woord “podcast” in de titel hebt, is jouw kans om door zoekers te worden gevonden groter. Natuurlijk, de grootste podcasts van Nederland voldoen niet aan het bovenstaande, maar dat komt omdat die vanaf dag 1 een groot bereik hebben door het platform waardoor ze gemaakt worden of bekendheid van de maker.

4. Denk na over zoekwoorden voor de afleveringen. Start met de zoekwoorden die je al voor je website gebruikt. Breid de zoekwoorden die je al gebruikt uit naar faq’s en how-to’s. Gebruik de trefwoorden in de titels van afleveringen. Dat zorgt ervoor dat die woorden ook in de SEO-elementen voorkomen, denk aan de title-tag, URL en transcriptie.

5. Transcribeer. Neem de tijd om je podcast uit te schrijven of gebruik daar software voor. Tekst wordt gewaardeerd door zoekmachines en luisteraars zullen het ook waarderen, vooral degenen die uit een aflevering willen citeren of ernaar willen linken.

6. Film de opname van je podcast. YouTube is de op een na grootste zoekmachine ter wereld. Luisteraars gaan erheen om podcasts te luisteren. Als je cameraschuw bent, gebruik dan een afbeelding als beeld, plaats daar je podcast onder en upload het op YouTube. Vergeet niet naar de pagina van je website te linken waar de podcast ook op staat.

7. Haal alles uit de inhoud van je podcast. Je podcast is een goudmijn voor contentmarketing. Deel citaten en afbeeldingen op sociale media. Schrijf een blogpost - of meerdere - over interessante aspecten van je podcast. Deel elke aflevering in je nieuwsbrief. Gebruik fragmenten om vragen op Quora, fora en sociale media te beantwoorden.
Het is belangrijk om links naar de afleveringen op je website te krijgen. De links bouwen autoriteit op en helpen je aan meer organisch verkeer via zoekmachines.

8. Deel, deel, deel. Deel op zoveel mogelijk plekken de feed van je podcast. Zo krijg je veel links terug naar jouw website als je de podcast zelf host. Bovendien heeft elke plek waar je je podcast kan delen een eigen schare aan luisteraars. Deel je podcast op zijn minst met de grote drie: Apple Podcasts, Spotify en Google Play. Sla ook TuneIn, Soundcloud, Podcaster en tientallen anderen, die je in een mum van tijd kan vinden met google, niet over.

9. Interview bekendheden, influencers, autoriteit, etc. De kans is dan groot dat je mensen bereikt die je anders niet zou bereiken, omdat het sneller nieuwswaardig is en ze het zelf wellicht ook delen op hun socials. Dat is goed voor je aantal links en de autoriteit van je website.

10. Regelmaat en uithoudingsvermogen heb je nodig. Maak een realistisch schema en houd je eraan. Hoe meer je publiceert en deelt, hoe sneller je resultaat boekt. Net als bij een blog, moet je misschien tientallen afleveringen maken en promoten voordat je aandacht krijgt. Dat klinkt vervelend maar dat is juist positief. Het scheidt het kaf van het koren.

 

Succes en laat wat van je horen.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.