17 soorten linkbait

link

Het is belangrijk om online de aandacht te trekken, of je nu een blog runt, een e-commerce site of een website voor je offline onderneming. Het is geen sinecure om met jouw site gehoord te worden met alle om aandacht schreeuwende websites op het net. Het gebruik van linkbait content is een geweldige strategie om niet alleen bezoekers naar je website te brengen, maar ook om anderen het meeste werk voor je te laten doen – gratis!

Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is altijd een goede manier geweest voor bedrijven om nieuwe klanten aan te trekken zonder bakken met geld uit te hoeven geven aan traditionele advertenties. En eigenlijk doen social media precies dat, mond-tot-mond reclame, maar dan met een megafoon. Het is waarschijnlijk dat goede en interessante content online zich sneller als een soort virus verspreid en doordat alles op het web met elkaar verbonden is, kan je content zich sneller en breder verspreiden dan offline ooit mogelijk was.

Een van de grootste problemen met online mond-tot-mond reclame is dat je als onderneming marktleiders moet vinden die de boodschap kunnen verspreiden. Degenen die niet zo’n groot netwerk hebben, kunnen de boodschap van het bedrijf niet zo breed verspreiden. Helaas zijn autoriteiten op een bepaald gebied, mensen met grote netwerken en beroemdheden, niet altijd even gemakkelijk te benaderen of te overtuigen

Linkbait content biedt een oplossing voor dit probleem. Hoewel het verspreiden van je boodschap kan helpen om bloggers te benaderen die een groot aantal volgers hebben in een bepaalde niche, zorgt linkbait op eigen kracht voor publiek en moedigt dat publiek aan de boodschap te verspreiden, wat weer leidt tot een fenomeen dat we kennen als “virale marketing”.

Het goede virus

Virale marketing maakt gebruik van verschillende soorten linkbait om de beginnen met het verspreiden van een boodschap aan een exponentieel aantal contacten. Offline is iemand beperkt tot de mensen die hij of zij kent. Online kunnen deze zelfde mensen de boodschap doorgeven aan mensen die ze kennen, die het vervolgens weer doorgeven aan andere mensen die zij op hun beurt kennen… en zo gaat het verder. Dit is waarom foto’s van schattige kittens miljoenen views krijgen.

De truc met linkbait en virale marketing is om ervoor te zorgen dat het er niet uitziet als linkbait. De meeste mensen prikken zo door onzuivere marketingmotieven heen en websurfers kunnen content die een bedrijf wil verspreiden gemakkelijk afwijzen. Als je gebruik maakt van linkbait, moet je focus liggen op waardevolle content die te marketen is. De rest volgt vanzelf. Hierom zou een solide linkbaitcampagne moeten resulteren in een groot aantal links naar je website. Dit verbetert je search engine ranking, omdat Google sites met veel organische links die natuurlijk zijn vergkregen beloont. De campagne zou ook het aantal bezoekers uit je doelgroep moeten vergroten, wat weer kan leiden tot meer sales en meer inkomsten.

Verschillende soorten linkbait

Als je de kracht van linkbait voor je website wilt inzetten, is het belangrijk te weten dat er verschillende soorten linkbait zijn die je kunt gebruiken om meer links en bezoekers te krijgen. Sommige zijn positief en worden gebruikt met de bedoeling anderen te informeren, entertainen of complimenten te geven. Anderen vatten het aas (“bait”) in linkbait letterlijk op en zetten controverse, opruiing of zelfs belediging in om meer traffic te krijgen. Hoewel beide soorten hun eigen plaats hebben, zul je moeten besluiten wat resultaten je wilt boeken en welke bezoekerservaring je wilt creëren als je linkbaittechnieken inzet.

De zes meest voorkomende soorten linkbait zijn:

Aanval – linkbaitaanvallen kunnen gericht worden op een specifiek doel of een grote groep mensen en worden gebruikt om mensen aan te sporen om op de link te klikken. Zoals je al zou verwachten, kan dit averechts werken als je het niet zorgvuldig aanpakt.

Humor – Mensen aan het lachen maken is vaak een positieve strategie om links te verspreiden. Daarom worden e-mails met grappen doorgaans vaker doorgestuurd dan mails met politieke of religieuze boodschappen. Als je humor goed gebruikt, kun je hiermee online de grootste vangst aan bezoekers binnen hengelen.

Controverse – Controversiële linkbait is een mildere vorm van het aas waarmee je lezers aanspoort iets te doen. Het maakt gebruik van een controverse om traffic te genereren, maar doet het door bijvoorbeeld de andere kant van een populaire mening of theorie te laten zien. Als je je stuk onderbouwt met informatie en respect, kan het spelen van de advocaat van de duivel je ook helpen om als een marktleider in je niche gezien te worden.

Incentive – Een hengel uitgooien met aanbiedingen als gratis producten, beloningen of software is een goede manier om nieuwe bezoekers te trekken. Maar weinig mensen kunnen weerstand bieden aan iets dat gratis is en Nederlanders al helemaal niet. Zorg er echter wel voor dat de voorwaarden van je aanbod duidelijk zijn en dat er geen addertjes onder het gras zitten.

Nieuws – Een RSS news feeds of de laatste informatie over een bepaald onderwerp is een fantastische manier om meer traffic naar je site te krijgen. Er is zo veel informatie beschikbaar op het web dat het niet makkelijk voor mensen is om het allemaal te vinden. Als je de “go to” bron voor actuele berichten wordt, zou dat dus ook moeten leiden tot meer bezoekers en meer bezoekers die ook terugkomen naar je website.

Resource – Een van de manieren om het aantal nieuwe bezoekers op je website te vergroten is het demonstreren van je autoriteit als “thought leader” in jouw niche. Je kunt virale links creëren en je search engine ranking enorm verbeteren door informatieve content te creëren die oplossingen biedt voor belangrijke problemen van je doelgroep.

Linkbait methoden

Nu we op een rij gezet hebben hoe waardevol linkbait content kan zijn en welke verschillende soorten linkbait je kunt inzetten om traffic te genereren, kunnen we verder gaan met specifieke linkbaitstijlen waarmee je de online aanwezigheid van je website kunt verbeteren. Hier is een lijstje.

Video linkbait – 90% van de websurfers zal stil blijven staan bij een website waar een video op staat. De meeste social media links zijn links naar video’s en daarom is het maken van een eigen video een van de meest voorkomende linkbaitmethoden. En dit hoeft je geen astronomisch bedrag te kosten.

Infographics linkbait – Infographics zijn, net als video’s, informatief en visueel aantrekkelijk. Mede door de populariteit van Pinterest zijn infographics de populairste vorm van linkbait.

Lijstjes linkbait – Als het voor David Letterman kan, kan het ook voor jouw onderneming werken. “Top 10” lijstjes hebben het altijd goed gedaan op het internet, omdat mensen met een lijstje in korte tijd veel informatie tot zich kunnen nemen.

Deel posts over een bepaald onderwerp linkbait – Dit soort content vat belangrijk nieuws uit een bepaalde niche samen. De meeste mensen hebben geen tijd om dit zelf te doen, dus ze zullen een site waarop ze de belangrijkste informatie uit hun vakgebied wekelijks of maandelijks na kunnen lezen op prijs stellen.

How-to guides linkbait – Zowel betaalde als gratis how-to guides zijn een geweldige manier om traffic en links te genereren. Als de content goed geschreven is, kan deze voor lange tijd worden opgenomen in blogposts, artikelen en resource websites.

Enquêtes linkbait – Of het bedrijfsgerelateerd is, persoonlijk of politiek, mensen zijn er dol op om hun mening te geven. Gebruik enquêtes om erachter te komen waar een doelgroep in geïnteresseerd is en vergroot de traffic naar je website.

Interviews linkbait – Als het je lukt om interviews te houden met belangrijke mensen uit jouw niche, kunnen deze artikelen snel viraal worden en zeker traffic naar je website brengen.

Gratis Software linkbait – Shareware is een van de vaakst gedownloade soorten content op het web. Gratis tools en software die mensen helpen problemen op te lossen of het leven makkelijker maken verspreiden zich vaak viraal zonder dat je er heel veel voor hoeft te doen.

Giveaways linkbait – Iedere freebie – of het nu een e-book, whitepaper, shareware of how-to guide is – die je beschikbaar stelt op je website verzekert je van aandacht van geïnteresseerde bezoekers.

Beloningen linkbait – Als je dingen weggeeft op je website, zullen deelnemers en winnaars vaak andere pagina’s op je site ook bezoeken. Ze zullen de links met hun vrienden, familie en social media contacten delen, waardoor meer bezoekers en links jouw kant op komen.

Wedstrijden linkbait – Een andere gegarandeerde manier om natuurlijke links te verwerven is het uitschrijven van een wedstrijd. Dit zijn bijvoorbeeld twee populaire vormen van wedstrijdlinkbait: vraag mensen bijvoorbeeld een naam te kiezen voor een nieuw product, of een nieuwe smaak van een bestaand product

Widgets linkbait – Handige widgets hebben de neiging zich, net als shareware, snel over het web te verspreiden.

Nieuws linkbait – Houd mensen op de hoogte en zet jezelf in de markt als marktleider door actuele berichten uit een specifieke niche te delen. Als je de eerste bent die met een belangrijk nieuwtje uit de nicht komt, kun je rekenen op een grote toestroom aan backlinks en traffic!

Ontwikkelingen in je niche linkbait – Vergelijkbaar met het brengen van brekend nieuws is het brengen van doorbraken uit de niche en nieuws uit de markt een goede manier om linkbait content van kwaliteit te bouwen, zeker als je dit nieuws consequent brengt.

Previews linkbait – Mensen willen meestal zoveel mogelijk weten over nieuwe producten, diensten, boeken, films enz. voordat ze overgaan tot aankoop. Het schrijven van informatieve previews over populaire producten in jouw niche kan een goede manier zijn om zonder veel moeite je virale marketingcampagnes te promoten.

Jaaroverzicht linkbait – Artikelen met een jaaroverzicht genereren altijd traffic. Een samenvatting van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en een analyse van de manier waarop deze ontwikkelingen de niche beïnvloed hebben vormen vaak content met grote kans om viraal te worden.

Lok een reactie uit linkbait – Dit type linkbait creëert een controverse door een persoon of een bedrijf aan te vallen, of door voor advocaat van de duivel te spelen over een populair onderwerp. Dit kan averechts werken, dus zorg dat je weet wat je doet als je deze techniek gebruikt.

Scroll naar boven