Als je je website SEO proof wilt maken, is het van groot belang dat je weet met welk type backlinks je de webmaster’s richtlijnen van Google overtreedt. Het overtreden van de regels kan je site grote schade toebrengen en dat is natuurlijk niet het doel van je SEO strategie. In dit artikel bespreken we welk type onnatuurlijke backlinks je beter kunt vermijden of waar je in ieder geval heel voorzichtig mee om moet gaan.
1. Link exchanges
Lang geleden, in 2007 waren link exchanges een heel normale manier om backlinks op te bouwen. Al snel ontstond er een enorme wildgroei aan link exchanges, waardoor Google uiteindelijk maatregelen moest treffen. Moet je je zorgen maken als je op je site enkele links naar de sites van vrienden hebt staan? Nee. Maar als je die links op honderden verschillende sites deelt, dan trek je wél de aandacht van Google op een verkeerde manier.
2. Meedoen met blognetwerken
In 2012 is Google begonnen met het bestraffen van verschillende blognetwerken die vol stonden met dit soort backlinks. Google’s Matt Cutts kondigt zo ongeveer iedere maand een nieuw netwerk aan dat afgestraft is voor verdachte linkpraktijken. Wees er dus alert op: als je website backlinks van blognetwerken heeft, loop je het risico door Google op de vingers getikt te worden.
3. Widget backlinks
Google raadt je aan een rel= “nofollow” code aan widgets toe te voegen. Grote sites als GoDaddy zijn al op de vingers getikt omdat ze widgets gebruikten als een methode om backlinks te bouwen. Heb je een plugin of een badge voor je site en wil je dat mensen die op hun site plaatsen, geef ze dan de mogelijkheid om wel of niet een no-follow link te plaatsen.
4. Advertorials
Gesponsorde artikelen met een do-follow backlink daarin zijn tegen de regels van Google. Matt Cutts adviseert om slechts no-follow links op te nemen in advertorial backlinks. Grote websites als InterFlora en enkele nieuwswebsites zijn al door Google bestraft voor het proberen op deze manier links te genereren.
5. Betaalde links die door PageRank heen komen
Google wil niet dat je positie op PageRank stijgt door links waarvoor je betaald hebt, of het nu gaat om text links of afbeeldingen met links. Google vindt deze links niet natuurlijk en raadt aan om altijd een rel=”no-follow” code op te nemen in je betaalde links.
6. Article directories
Websites als EzineArticles en ArticleBase hebben als enige doel een eindeloze stroom artikelen over hetzelfde onderwerp te genereren (met een do-follow link erbij). Deze sites bieden hun lezers dus eigenlijk niets van waarde. Google heeft deze sites daarom gedevalueerd.
7. Een site hacken en links verbergen in CSS en Javascript
Een van de ergste dingen die je kunt doen is andermans site hacken en backlinks in hun CSS/Javascript verstoppen. Buiten dat het snood is, heeft het ook weinig zin om links te verstoppen op andermans websites, of op je eigen site, aangezien de zoekmachinerobots tegenwoordig zo slim zijn dat ze snel door hebben wat voor links ze tegenkomen.
8. Site-brede en footer backlinks
Backlinks in de sidebar en footer verschijnen op iedere pagina op je site. De links zijn dus niet voor elke pagina relevant en je loopt er het risico mee dat het lijkt alsof je op een sneaky manier extra backlinks probeert te genereren.
9. Lage distributie van de anchor text
Google is niet op zijn achterhoofd gevallen. Als je probeert links te genereren door steeds weer hetzelfde keyword te gebruiken, zal Google dat verdacht vinden en je site al snel bestraffen.
10. Backlinks van websites in een andere taal
Google krabt zich ook achter de oren als jouw website in het Nederlands geschreven is en je honderden backlinks hebt van Russische of Indiase sites. Dat kan niet kloppen! Relevantie van links is belangrijk. Backlinks van websites die in een andere taal geschreven zijn dan jouw website kun je dan ook het beste vermijden.
11. Slechte guest blogs
Over guest blogging wordt al lange tijd een verhitte discussie gevoerd. Net als bij alle andere vormen van link building ligt misbruik op de loer. Daarom kan Google er niet omheen maatregelen te treffen tegen verdachte guest blogs. Geen zorgen, guest blogs van goede kwaliteit zullen nooit verdwijnen of hun waarde verliezen. Spammerige guest posts zullen in de toekomst je site echter schaden.
12. Automatisch gegenereerde backlinks
Het klinkt als een geweldige deal: 10.000 backlinks via Fiverr voor maar $ 5. Maar dat is het niet: al deze links worden automatisch gegenereerd en dat zal Google niet door de vingers zien. Houd je dus gewoon verre van alle backlinks die gegenereerd kunnen worden door bots (denk aan forumposts, comments, web 2.0 websites als Squidoo en Hubpages, enz.
13. Web directories van lage kwaliteit
Ook het gebruik van web directories was vroeger een goede manier om backlinks te genereren. Vandaag de dag werkt deze tactiek echter niet meer, of je er nu voor betaalt of niet. Probeer geen links te genereren op elke directory die je kunt vinden, maar concentreer je op de grotere en betere directories, zoals Dmoz, startkabel en startpagina.
14. Bookmark websites
Dit valt in dezelfde categorie als de automatische backlinks. Vermijd sites waar gebruikers hun persoonlijke bookmarks kunnen posten.
15. Irrelevante backlinks
Stel, jouw website verkoopt posters en je hebt honderden backlinks van websites die zich bezighouden met levensmiddelen… dat slaat nergens op, toch? Dat vindt Google ook, en daarom kan het algoritme van Google bepalen of een backlink relevant of volkomen onzinnig is.
16. Backlinks van websites met gedupliceerde content
Google stimuleert mensen om unieke en nuttige content te publiceren. Content die van waarde is voor de gebruikers. Daar tegenover staat dat Google sites die content dupliceren en/of slechte content publiceren benadeelt. Backlinks die van dit soort sites komen zullen je ranking dus geen goed doen.
17. Backlinks van lage kwaliteit
Als het je weinig moeite kost om een backlink naar je site te genereren, dan is het waarschijnlijk geen waardevolle link. Hoe moeilijker het is de link te krijgen, hoe groter de waarde ervan voor Google. Backlinks op forumprofielen en handtekeningen, directories, wiki pages en vergelijkbare platformen druisen in tegen het beleid van Google.
18. Alle links die bedoeld zijn om PageRank te manipuleren
Dit kan geen verrassing zijn. Google heeft bezwaar tegen elk type backlink dat bedoeld is om search engine rankings te beïnvloeden. Voor SEO’s betekent dit dat ze uiterst voorzichtig moeten zijn met het genereren van backlinks en nooit hun sporen moeten achterlaten.
Kan je maar beter stoppen met linkbuilden? Nee, ga gerust door. Maar ga behoedzaam te werk en kies voor kwaliteit boven kwantiteit!