5 redenen waarom je een bedrijfsblog moet hebben (inclusief statistieken)

seo tips blog

Een blog is anno 2021 net zo belangrijk als een zakelijke website. Het hebben van een blog geeft je het voordeel dat je bovenaan de verkooptrechter staat. Daar kan je komen door het verschaffen van niche relevante informatie waar potentiële afnemers geïnteresseerd in zijn, nog voordat ze een product of dienst kopen.

Bloggen is een geweldige manier om de toegang tot jouw website en de SEO te verbeteren. Hoe meer goed materiaal je op jouw blog publiceert, hoe meer inhoud zoekmachines indexeren en op relevante termen aan zoekers kunnen aanbieden.

Hoewel de grote bedrijven uitgebreide contentmanagementsystemen en websites hebben, is het voor een klein bedrijf of startup ook echt noodzakelijk om een ​​blog te hebben. Een website alleen heeft niet altijd genoeg inhoud, persoonlijkheid of autoriteit om het verschil te maken.

Wat is bloggen en hoe is het begonnen?

Toen bloggen halverwege de jaren negentig begon, waren het meer agenda’s en later publieke dagboeken die door individuen werden gepost. Toen werd bloggen snel ontdekt. Het was een nieuwe manier van delen, verbinden en aandacht krijgen. Commercie ontdekte deze mogelijkheid ook snel daarna.

Top 5 redenen waarom je een blog nodig hebt

1. Uitleg over je producten

Blogs maken diepgaande uitleg mogelijk over de goederen en diensten. Je kunt bijvoorbeeld handleidingen schrijven, voordelen bespreken, extra’s aanprijzen, inspirerende ideeën delen of vragen beantwoorden. Hoe meer je van dit soort content plaatst, hoe meer autoriteit jij en/of je bedrijf in de markt kunnen krijgen.

2. Blogs generen aandacht op social media

Bloggen is een makkelijke manier om je zichtbaarheid op social media te vergroten. Elke keer dat je een blogpost publiceert, publiceer je materiaal dat mensen snel kunnen delen op social-mediaplatforms zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Dit vergroot het bereik van je bedrijf, niet alleen bij bestaande doelgroepen, maar vaak ook bij doelgroepen die nog niet bekend waren.

Veel is daar in het begin niet voor nodig. Je moet je blogpost delen en promoten op je profiel en netwerken op het platform, en dan groeit je websiteverkeer vanzelf. Dat is in de basis al genoeg.  Social media kan je veel grootser oppakken als je al een tijdje bezig bent.

3. Ze stimuleren de online marketing van de website

Een blog geeft je veel mogelijkheden op SEO-gebied. Blogactiviteiten op je website hebben een positief effect op de positie in de zoekresultaten. Dat zijn belangrijke resultaten als je een online bestaan wilt opbouwen. Blog veel, zinnig en uitgebreid over de zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt en je website zal na hard werken hoger in Google komen. Als gevolg daarvan krijg je ook meer verkeer via zoekmachines. Een goede website transformeert een deel van dat verkeer in nieuwe klanten.

4. Word een autoriteit in je niche

Door op je bedrijfswebsite te bloggen, positioneer je jezelf als een autoriteit in je niche. Heb je een isolatiebedrijf? Schrijf over spouwmuurisolatie, zolderisolatie, de nieuwste isolatiematerialen, hoe je zelf leidingen kan isoleren etc.

5. Geef zakelijke updates via een blog

Naast je statische bedrijfswebsite is een eigen blog een uitstekende manier om je publiek op de hoogte te houden van de branche in het algemeen en jouw bedrijf in het bijzonder. Een website is vaak formeler in toon en statischer met de boodschap. Een blog kan informeler en meer de toon van je bedrijf delen. Het leert je (potentiële) klanten meer over de mens(en) achter het bedrijf.

Met de blog kan je in je eigen toon nieuws over je diensten en producten delen en commentaar leveren op gebeurtenissen in je niche.

Conclusie

Bloggen helpt je om vertrouwen op te bouwen en contact te maken met je doelgroep, maar het dient ook als marketingkanaal voor je marketingstrategieën. Het is het startpunt van je online promotie, dus geef je blog de aandacht die het verdient.

Wat zeggen de statistieken over bloggen?

  • Er worden elke maand ongeveer 70 miljoen berichten gepubliceerd door WordPress- gebruikers.
  • Het schrijven van een gemiddelde blogpost duurt 3,5 uur.
  • Websites die ook een blog hebben, blijken 434% meer geïndexeerde pagina’s te hebben.
  • Bedrijven die bloggen, krijgen 97% meer links naar hun websites.
  • 77% van de internetgebruikers leest blogs.
  • 72% van de online marketeers beschrijft het creëren van content als hun meest effectieve SEO-tactiek.
  • Het hebben van een koppelteken of dubbele punt in de kop verhoogde de klikfrequentie met 9%.
  • 62,96% van de lezers vindt blogs met meerdere auteurs geloofwaardiger.
  • 59% van de mensen deelt een artikel zonder het eerst of ooit te lezen.
  • 95,9% van de bloggers promoot hun blogposts via sociale media.
  • 69% van de bloggers zegt sociale deelknoppen te gebruiken.
  • Artikelen met afbeeldingen krijgen 94% meer weergaven in tegenstelling tot artikelen zonder afbeeldingen.
  • Het gebruik van foto’s van echte mensen in plaats van stockfoto’s kan resulteren in een conversieverhoging van 35%.
  • Video- inhoud heeft 50 keer meer kans om organisch zoekverkeer te genereren dan platte tekst.
  • Marketeers die bloggen prioriteit geven, hebben 13x meer kans op een positieve ROI op hun inspanningen.
  • B2B-marketeers die blogs hebben, krijgen 67% meer leads dan degenen die dat niet hebben.
Scroll naar boven