De 6 meest interessante websitestatistieken voor jou als kleine ondernemer

Blogheader foto interessante websitestatistieken blog Drijfveer Media

 

Je website draait op volle toeren, je diensten en producten staan online en je bezoekers nemen geregeld contact met je op. Nu ben je nieuwsgierig naar wat je bezoekers doen op je website. Logisch, maar waar let je dan op? In deze blog leggen we zes basisstatistieken uit voor meer inzicht in online klantgedrag.

Er zijn veel hulpmiddelen die het websitegedrag van je bezoekers voor je kunnen volgen. In dit artikel gebruiken we Google Analytics om de data te verzamelen. Deze gegevens vind je zonder iets extra’s te hoeven instellen. Handig voor een kleine ondernemer die direct meer uit zijn website wil halen.

  • Statistiek 1: Apparaatgebruik

Het toverwoord bij deze statistiek is: responsiviteit. Dit is de capaciteit van je website om zich aan te passen aan verschillende schermgroottes. Ben je een lokaal restaurant, dan wil je goed bereikbaar zijn via een mobiele telefoon. Iemand die door de stad loopt en een reservering wil maken of openingstijden wil opzoeken, doet dat immers via de smartphone. Een prettige ervaring op je mobiele website verhoogt de kans aanzienlijk dat men ook daadwerkelijk een boeking doet of bij je binnenloopt.
Waar te vinden? Ga naar Doelgroep – Mobiel – Overzicht/Apparaten

Eerste actiepunt? Check je responsiviteit. Er zijn diverse tools voor op het internet, maar het beste is om je website te laden op verschillende apparaten zoals smartphones, tablets, laptops en desktops. Van de iPhone SE tot de Samsung Galaxy Note en van een ultrabook tot een 24 inch desktopmonitor.

  • Statistiek 2: Landingspagina’s

Landingspagina’s zijn de websitepagina’s waarop je bezoekers voor het eerst je website binnenkomen. Een goed overzicht van deze pagina’s helpt je het gedrag van je potentiele klanten te doorgronden. Stel jezelf de vraag: “Waarom wordt pagina X zo goed gevonden?” Is het een product of dienst? Is het een informatieblog? Is het überhaupt de bedoeling dat je mensen naar deze pagina leidt? Kennis van belangrijke landingspagina’s is niet alleen handig om klantgedrag in kaart te brengen, het vertelt je ook welke pagina’s je een zo prettige mogelijke gebruikservaring moet geven. Immers, de eerste indruk kun je maar één keer maken.
Ga naar Gedrag – Site-inhoud – Bestemmingspagina’s

  • Statistiek 3: Zoekopdrachten op de site zelf

Het analyseren van intern zoekverkeer vertelt je niet alleen waarin bezoekers zijn geïnteresseerd, maar met name welke pagina’s je website mist of moeilijk vindbaar zijn. Voor deze onderwerpen kun je een aparte subpagina maken om je bezoekers beter van dienst te zijn. Zijn het veel termen? Overweeg dan een FAQ-pagina.
Ga naar Gedrag - Zoekopdrachten op site

Nog belangrijk: deze optie is niet automatisch ingeschakeld binnen Google Analytics. Je moet ten eerste vanzelfsprekend een zoekfunctie op je website hebben. Daarnaast moet je de optie ‘site search’ activeren binnen Google Analytics.

  • Statistiek 4: Kanalen

Naast het type apparaat (statistiek 1) is het interessant om te kijken hoe bezoekers op je website terechtkomen. Kent je bezoeker je websiteadres uit z’n hoofd en surft hij daarom rechtstreeks naar de site door het intypen van de URL? Plaats je je websitelink vaak op social media? Of scoor je goed in zoekmachines? Deze kennis kan je helpen bepalen waar je sterke punten liggen zodat je deze meer kunt benadrukken of waar meer winst te halen is. Te vinden via: Acquisitie – Alle verkeer – Kanalen

  • Statistiek 5: Browsertype

Je bent een liefhebber van Mozilla Firefox en je website is volledig op deze browser afgestemd. Betekent het dan automatisch dat je website ook werkt op andere browsers? Ja, ook bijvoorbeeld Safari, Opera, Google Chrome en Microsoft Edge kunnen je website weergeven. Wel is het zo dat elke browser je website iets anders kan interpreteren en tonen. Responsiviteit is daarom niet alleen van toepassing op schermformaten, maar ook op browsertypes. Bezoek je eigen website eens met diverse browsers en kijk of je bezoekers een prettige ervaring hebben wanneer ze via hun favoriete browser op jouw website terechtkomen.
Kijk bij: Doelgroep – Technologie – Browser

  • Statistiek 6: Betrokkenheid

Google Analytics meet betrokkenheid in tijd op de website en bezoekdiepte in aantal bekeken pagina’s. Betrokkenheid in tijd is de actief bestede tijd van een gebruiker op je website. Dit geeft aan in hoeverre een bezoeker geïnteresseerd is in je inhoud. Met name wanneer je een blogwebsite hebt is het interessant om te zien of lezers de tijd nemen om je berichten te lezen. Je vindt betrokkenheid onder: Doelgroep – Gedrag – Betrokkenheid.

Het verschil tussen data en informatie

Let op: alle cijfers en getallen zijn data en dit is niet hetzelfde als informatie. Pas na verwerking en analyse van data heb je informatie. Een voorbeeld hiervan is de bouncerate. Je bouncerate is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder een interactie te hebben. Voorbeelden van een interactie zijn het bekijken van een andere pagina, video of het opnemen van contact. Een hoge bouncerate wordt vaak geassocieerd met een website die niet goed is afgestemd op de wensen van de bezoeker, maar misschien hebben bezoekers juist wel gevonden wat ze zochten en zijn ze tevreden weggegaan. Dit vertelt het bouncerategetal je niet. Daarom is het van belang om je eigen inzichten en kennis te gebruiken zodat je gegevens goed interpreteert.

Advies nodig of meteen aan de slag?

Met deze basisstatistieken kun je zelf je eerste stappen zetten in klantgedraganalyse. Wil je meer weten over klantgedrag op je website? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op via 088-115-5666 of info@drijfveermedia.nl