7 manieren voor het succesvol gebruiken van een e-mailnieuwsbrief in je online marketingcampagne

online-shoppen

Marketing via e-mail is een van de meest interessante strategieën die je kunt inzetten. Waarom? Dat is gedeeltelijk omdat je door middel van e-mail een zeer hoog rendement kunt behalen. Zeker vergeleken met andere marketingstrategieën als SEO-teksten, Adwords en andere veelgebruikte online marketingkanalen. E-mailmarketing vraagt relatief weinig investering en is bovendien flexibel inzetbaar. Vooral met nieuwsbrieven kun je vrijwel in iedere sector uit de voeten. Hoe groot je bedrijf ook is en wat voor andere marketingstrategieën je ook toepast, het werken met e-mailnieuwsbrieven kan vrijwel altijd geïntegreerd worden in de tactiek – zolang je maar weet wat je aan het doen bent.

Methodes om nieuwsbrieven in je marketingstrategie te integreren

Ben je een strategie aan het opzetten om nieuwsbrieven via e-mail te versturen? Zorg er dan voor dat de manier waarop aansluit bij de andere marketingtechnieken die je gebruikt. Dat doe je bijvoorbeeld zo:

  1. Gebruik content van je blog.

Als je wilt dat je nieuwsbriefabonnees geïnteresseerd blijven, stuur je ze informatie die de moeite waard is. Dus waarom zou je niet een voorproefje meesturen van je nieuwste blog? Omdat je al tijd steekt in het verzorgen van deze content, kost het je weinig extra moeite om je blogberichten te integreren in de nieuwsbrief. Bovendien kweek je op die manier extra interesse in je blog, waarmee je de bezoekersaantallen vergroot en trouwe lezers aantrekt. Afhankelijk van het automatiseringssysteem dat je gebruikt, is het soms zelfs mogelijk om de e-mails direct te linken aan de blogcontent, wat de hoeveelheid tijd en werk die het kost om een nieuwe marketingcampagne op te zetten aanzienlijk reduceert.

  1. Verwijs naar je andere sociale netwerken.

Dit is misschien een voor de hand liggend punt, maar zorg er altijd voor dat je sociale media outlets prominent aanwezig zijn in je nieuwsbrief. Je kunt algemene links naar Facebook, Twitter en andere accounts in de mail opnemen, maar je kunt het ook mogelijk maken voor lezers om jouw berichten te delen op hun eigen sociale media kanalen. Hetzelfde zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een uitverkoop. De sleutel is om mensen te betrekken bij je berichten.

  1. Promoot je nieuwste belangrijke content.

Zo nu en dan ontwikkel je belangrijke content. Denk aan whitepapers of E-books die losstaan van je blog. Deze teksten kunnen gebruikt worden op verschillende manieren. Je wekt er discussies mee op, je verwijst naar SEO-links of je biedt ze aan als betaalde content om zo wat extra opbrengst te genereren. Hoe je deze content ook gebruikt, met een e-mailnieuwsbrief breng je het onder de aandacht. Bouw de spanning op in de weken voor publicatie en promoot op het moment dat het uitkomt. Vervolgens kun je de content blijven noemen om lezers eraan te herinneren, bijvoorbeeld in de afsluiter van de nieuwsbrief.

  1. Creëer (en optimaliseer) landingspagina’s.

Een van de makkelijkste manieren om e-mailmarketing tot een succes te brengen, is door meer abonnees aan te trekken. Om dat te bereiken wil je zoveel mogelijk nieuwe lezers prikkelen. Dit doe je door middel van landingspagina’s die je eventueel aan kunt passen op basis van de groepen die je wilt bereiken. Als je deze pagina’s eenmaal hebt gemaakt, kun je een SEO-campagne gebruiken om ze onder de aandacht te brengen. Optimaliseer ze op een aantal zoekwoorden, link naar deze pagina’s en zie je abonneelijst groeien.

  1. Moedig mensen aan om zich in te schrijven.

Landingspagina’s moeten niet de enige plek zijn waar mensen zich in kunnen schrijven. Maak het via zoveel mogelijk marketingkanalen mogelijk dat mensen zich kunnen abonneren op je nieuwsbrief. De twee meest voor de hand liggende plekken daarvoor zijn je blog en sociale media. Daar kun je gebruikers vinden die al geïnteresseerd zijn in je merk. Vaak is een gemakkelijk te vinden inschrijfformulier al genoeg: de belofte van regelmatige (interessante!) content in hun inbox overtuigt mensen ervan om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Korting als beloning voor inschrijven doet het ook altijd goed. Kijk bijvoorbeeld eens hoe ze dat bij Zalando.

  1. Doe aan crosspromotie voor verkoop, aanbiedingen en wedstrijden.

Geen van je acties en promoties moet plaatsvinden in een vacuüm. Heb je een wedstrijd georganiseerd op een sociaal platform? Stel mensen daar via je nieuwsbrief van op de hoogte. Ga je een nieuwe fase van je marketingstrategie in? Laat het als eerste aan je nieuwsbriefabonnees weten. Of heb je een aanbieding exclusief voor de abonnees van je e-mailnieuwsbrief? Verkondig het via sociale media en zorg dat mensen zich inschrijven zodat ze van je aanbieding kunnen profiteren. Door middel van crosspromotie heeft alles wat je doet het maximaal impact.

  1. Gebruik de e-maillijsten in je verkoopstrategie.

Je hebt veel informatie over de abonnees op je nieuwsbrief. Doe daar je voordeel mee. Je kunt de gebruikers indelen op de mate van interactie en interesse die ze in het verleden hebben getoond. Op die manier kan je marketingteam heel gericht specifieke groepen bereiken met een bepaalde strategie. Dit is een tijdrovend proces, en vergt enig oog voor detail, maar het kan de effectiviteit van je marketing zeer ten goede komen.

Zorg voor genoeg verandering

Het is belangrijk om te onthouden dat geen enkele marketingstrategie te lang hetzelfde moet blijven. Iedere dag worden er nieuwe technologieën en ideeën ontwikkeld, en iedere dag verandert de voorkeur van de consument. Bovendien krijg je steeds meer informatie en data tot je beschikking, waarmee je je campagnes vorm kan geven. Houd deze trends nauwlettend in de gaten en pas je strategie er zoveel mogelijk op aan. Daardoor zal je uiteindelijk het meeste succes hebben met je bedrijf.

Scroll naar boven