SEO is altijd in beweging. De eisen aan websites variëren en wijzigen met de regelmaat van de klok. Wat vandaag gebruikelijk is kan morgen door Google gedevalueerd worden als ranking factor.
Hoewel linkbuilding een van de populairste manieren is om de positie van websites te verbeteren, zijn er veel misverstanden ontstaan. De meeste misverstanden zijn geen ramp, maar sommigen kunnen dat wel worden. Daarom zijn wij even in de pen geklommen om helderheid te verschaffen.
1. Gastbloggen mag niet meer!
Deze mythe komt door een verklaring van Matt Cutts (voormalig hoofd van het webspamteam bij Google), en het is een goed voorbeeld om aan te tonen dat je je eigen logica moet gebruiken voordat je iets verkeerd interpreteert.
Hoewel hij wel generaliserend zei dat de gastpost “dood is”, werd later duidelijk dat hij spamachtige gastblogs bedoelde. Dat is logisch, want waarom zou Google iets hebben tegen goede content op een relevante website? Google heeft een broertje dood aan artikelen volgestouwd met keywords en tig linkjes met dezelfde anchorteksten.
Gastbloggen kan dus nog prima. Maar ga daarbij voor kwaliteit. Schrijf iets wat de moeite waard is om te lezen en neem er op natuurlijke wijze links in op.
2. Links zijn niet nodig om hoog in Google te komen
Dat zijn ze wel. Dat er nog zoveel mensen zijn die dit geloven… ongelooflijk. Hoewel een link niet de enige factor is die jouw website helpt om hoog in Google te komen, is het nog steeds een van de belangrijkste onderdelen van SEO-succes met je website.
Niets werkt beter dan het verzamelen van backlinks op serieuze, grote en relevante websites met autoriteit als het gaat om scoren in Google.
Feitje: De website bovenaan in Google heeft gemiddeld 3,8x meer backlinks dan de posities 2-10
3. Een goede website met geweldige content krijgt automatisch links
Er zijn echt mensen die dit geloven. Hoe goed je website ook is, je kan niet van mensen verwachten dat ze uit zichzelf ernaar gaan linken. Misschien wel als je een beroemdheid bent, maar een loodgieter in Veendam is een stuk minder “sexy” om naar te linken. En zonder promotie zal ook niemand weten dat die website bestaat.
Aan de slag dus, zorg dat er links komen. Afwachten heeft geen zin.
4. Hoe meer links, hoe hoger je komt
Deze gedachte heeft voor de opkomst van PBN’s gezorgd. Er was inderdaad een tijd dat het krijgen van enorme aantallen backlinks voor je website genoeg was om hoog te scoren. Kwaliteit was niet zo relevant. Was…
Maar wie nu nog denkt dat het alleen om kwantiteit gaat zit er flink naast. De eisen aan links zijn veranderd. Je moet de website waar je een link op wil goed bekijken voor je een linkruil voorstelt.
5. Alle links in een stuk tekst hebben dezelfde waarde
De meeste mensen zijn er vrij zeker van dat waar ze de link op een bepaalde pagina ook plaatsen, de waarde hetzelfde blijft. Een marketeer moet beter weten. Het is een feit dat links die in de inhoud worden geplaatst, meer “linkjuice” opleveren dan links die in de koptekst, voettekst of een van de zijbalken zijn geplaatst. Hoe hoger je de link plaatst, hoe meer waarde deze doorgeeft aan de webpagina waaraan deze is gelinkt. Dit wordt bevestigd door SEO-experts van MOZ.
6. Je ankertekst moet altijd dezelfde tekst zijn
Net als andere mythes berust deze wel op waarheid, maar dan wel een waarheid van 15 jaar geleden. In de prehistorie van SEO’s was het gebruikelijk om consequent je keywords of bedrijfsnaam als ankertekst te gebruiken.
Google wil graag dat websites een natuurlijk linkprofiel hebben. Dus een brede variatie aan linkjes en anchorteksten.
7. Om links vragen mag niet
Nu moet je ophouden. Er zijn “SEO-experts” die dit echt geloven. Maar als je het op de juiste manier doet is er niets aan de hand. Het vragen naar links en linkruils is een gangbare praktijk voor marketeers. Let alleen wel op dat je alleen links aanvraagt op relevante en goed onderhouden websites.
8. Links zijn het belangrijkst om hoog in Google te komen
Google hanteert meer dan 200 signalen om te bepalen hoe hoog een website komt. De kracht van deze signalen varieert. De signalen bestaan onder andere uit gebruikersvriendelijkheid, mobiele bruikbaarheid, UX, zoekintentie, etc. Linkbuilding is ook zo’n signaal, en wel één van de belangrijkste. Maar met alleen linkbuilding kom je nergens.
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat pagina’s die in de top drie resultaten worden gevonden een flink aantal backlinks hebben. Dus hoewel backlinks absoluut belangrijk zijn, blijven andere factoren ook belangrijk. Hoog scoren doe je door alle signalen aandacht te geven.
Conclusie
Iedereen kan zichzelf online markeeteer noemen. Ook mensen die er feitelijk weinig van weten. Veel mythes zijn het gevolg van mensen die de klok hebben luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Hoewel linkbuilding geen rocket science is, is goede linkbuilding een vak apart. Als je goed nadenkt, casestudy’s doorneemt, belangrijke blogs leest en je kennis actief onderhoud, dan kan je het verschil maken als linkbuilder. Zoek dus naar een partij die weet hoe linkbuilding veilig moet en er veel ervaring mee heeft. Een achterneefje op zolder is namelijk niet zonder risico.