Leestijd: 6 minuten

converteren
Robert-Team

Robert

8 praktische conversie verhogende tips

Landingspagina's zijn een belangrijk element van elke moderne website. Ze helpen bedrijven met het werven van nieuwe klanten. Een goede landingspagina is onmisbaar. Het ontwerpen van een effectieve landingspagina is echter geen eenvoudige taak, want er zijn veel “best practices” waar het aan moet voldoen als je de concurrentie je hielen wilt laten zien. Wij hebben een lijst gemaakt met “best practices” voor landingspagina 's die jou kunnen helpen om het aantal conversies van je website te verhogen.

Focus je op de voordelen

Door alleen de kenmerken van je producten of diensten te noemen, kom je niet ver. Je moet nadenken over het perspectief van de lezer. Hoe zal jouw dienst of product hen direct ten goede komen en hun dagelijkse leven verbeteren? Dat is een vraag die de lezers zich zullen stellen en die vraag moet jij beantwoorden.

Veel advertenties richten zich op functies zonder rekening te houden met de lezer. In plaats van de kijker te vertellen wat de specificaties zijn van een drone, vertel je juist wat hij kan doen met de drone. De meeste mensen zijn geen expert en dus ook niet onder de indruk van specificaties. Ze willen weten hoe het hen zal helpen, terwijl de rest van de informatie (in het begin) meestal niet relevant is. Er zijn ook genoeg plekken waar je voor de experts de uitgebreide specificaties, een stuk minder opvallend dan de hoofdboodschap, neer kan zetten.

Schrijf ijzersterke content

Veel marketeers zijn te afhankelijk van bepaalde zinnen in hun tekst. Denk aan het vragen aan bezoekers om zich “aan te melden en te registreren” voor je product of dienst, dit wordt steeds meer genegeerd. Het is een oude en platgelopen insteek en lezers hebben daar geen zin meer in. Saaie en standaard teksten converteren niet en het maakt je geschreven inhoud ontoegankelijk en vleugellam.

Je bezoekers willen geen 13 in een dozijn blokken met tekst lezen. Je moet opzoek naar een andere, nieuwe en eigen toon. Alles dat ook maar een beetje klinkt als verkooptaal moet je vermijden. Bezoekers komen naar je website om meer te weten komen over bepaalde producten en diensten. Om hun vragen beantwoord te zien. Goede content kan je gebruiken om ze te enthousiasmeren. Voorkom dat ze zich gaan vervelen en vertel ze op boeiende wijze wat ze nodig hebben. Korte en bondige teksten die essentiële informatie leveren, dat moet het hoofddoel zijn.

Eén doel tegelijk

Wanneer je een landingspagina ontwerpt, wil je waarschijnlijk alle opties openhouden. Het lijkt een goed idee om bezoekers alle geweldige dingen te laten zien die je te bieden hebt, vooral als je meerdere deals aanbiedt. Want er zal toch wel één aanbieding tussen zitten die de bezoeker aanspreekt? Helaas, zo werkt het niet. In de meeste gevallen zullen meerdere aanbiedingen een bezoeker juist alleen maar afleiden van het voor jouw belangrijkste conversiedoel.

De overtuigingskracht van jouw pagina hangt af van hoe goed jij je op dat conversiedoel kan concentreren. Concentreer je op je doel en mik op die ene vis. Op alle vissen tegelijk vissen laat je met lege handen achter.

Navigatie-afleiding verwijderen

Een landingspagina heeft één missie: de bezoeker converteren. Veel webdesigners en webmasters maken de fout om veel navigatie-mogelijkheden aan de landingspagina toe te voegen. Als een gebruiker op jouw website alle producten of services die je aanbiedt wil bekijken, dan verlaat deze gemakkelijk de pagina om andere pagina’s van je site te bekijken.

Maar… de landingspagina mag bezoekers niet aanmoedigen om verder te gaan zoeken. Op jouw website of die van een ander. Je wilt een conversie op de pagina waarop ze landden. Daarom moet je jouw landingspagina linkvrij houden. Plaats geen navigatielinks op die specifieke pagina en ontdoe ook de footer van links.

Streef naar een responsive design

Iedereen wil met elk apparaat op elke locatie toegang hebben tot content. Wat apparaten betreft, de smartphone is nu het meest gebruikte medium om websites mee te bezoeken. Het is dan ook logisch dat smartphonegebruikers een design willen zien dat perfect aansluit bij hun medium. De tijd dat je op het scherm knijpt om de tekst beter te kunnen zien, is allang voorbij. Als het ontwerp van jouw landingspagina niet geschikt is voor mobiele gebruikers, dan wordt dat als teleurstellend ervaren. In dat geval zijn ze vertrokken en gaan ze ergens anders zoeken naar producten en diensten. Daarom is het maken van een responsive design absoluut noodzakelijk.

Kies visuals zorgvuldig

Een effectieve manier om je landingspagina te versterken, is door visuele elementen te gebruiken die de boodschap van de pagina versterken. Hoewel we eerder uitlegden dat afleiding niet handig is, is het juist verstandig om alternatieve conversieroutes te maken. Stel dat een bezoeker geen tekst wil lezen, hoe mooi is het dan als visuele elementen in dat geval voorzien in de informatiebehoefte.

Vooral infographics worden voor dit doel vaak gebruikt. Ze kunnen bezoekers een snel en effectief overzicht geven van de inhoud van jouw pagina.

De laadsnelheid van de pagina

Het snel houden van pagina's is een cruciaal onderdeel van goed webdesign. Hoewel een paar milliseconden misschien niet veel lijken, merken mensen (onbewust) zelfs de kleinste vertraging in laadsnelheid op. Als het laden te lang duurt, stappen ze over naar de website van een concurrent. Niets houdt ze tegen, er is geen reden om te blijven wachten als er meerdere aanbieders zijn.

Als je wilt dat bezoekers je bericht krijgen, dan moet de laadtijd kort zijn. Maar naast een snelle laadtijd moet het design ook strak blijven. Die combinatie is een enorme uitdaging waar veel websites mee worstelen.

Gebruik gerichte aanwijzingen

Het zou perfect zijn als alle bezoekers van jouw website zich voorspelbaar zouden gedragen, maar dat is nooit het geval. Je moet ze een duwtje in de goede richting geven.

Het gebruik van slimme richtingaanwijzers kan een enorm verschil maken. Mensen zijn snel afgeleid, dus het toevoegen van een spreekwoordelijke pijl in de goede richting kan hen naar het juiste pad leiden. Soms kun je een echte pijl gebruiken om naar specifieke knoppen te wijzen, maar dat is misschien een beetje te direct. Een geweldige en intuïtieve manier om ze naar het aanbod te krijgen, is door de blik van een menselijk gezicht te gebruiken. Als jouw landingspagina iemands gezicht gebruikt, richt de ogen dan op één van de knoppen of links. Mensen zullen (onbewust) hun blik volgen.

Conclusie

De landingspagina van jouw website speelt een cruciale rol bij het converteren van bezoekers. Pas bovenstaande tips toe en test zelf ook veel. Aldoende kom je dan vanzelf tot een winnende formule.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.