B2B e-mailmarketing: hoe blijf je uit de spamfolder?

mail

De spamfolder is de nachtmerrie van elke marketeer, omdat dit alle inspanningen zoals marktonderzoek, het bouwen van contactlijsten en copywriting teniet kan doen. Sinds de pandemie uitbrak is e-mail als marketingkanaal aanzienlijk gegroeid, en een classificatie als spammer kan je bedrijf echt schaden. Daarom hieronder een paar tips om uit de spamfolder weg te blijven en wel gelezen te worden door je ontvangers.

SPF, DKIM en DMARC, doen!

SPF, DKIM en DMARC hebben alle drie betrekking op de authenticatie van een e-mail.

SPF staat voor “Sender Policy Framework” en verwijst naar de records van servers en IP’s die zijn gekoppeld aan een bepaald domein van waaruit e-mails kunnen worden verzonden, zie het als een soort retouradres dat op een enveloppe staat.

DKIM betekent “DomainKeys Identified Mail” en is een soort mail authenticatie, die bewijst dat jij de legitieme afzender van een domein bent.

DMARC staat voor “Domain-Based Message Authentication, Reporting, and Conformance” en is in wezen een protocol gebaseerd op zowel SPF als DKIM, en zorgt ervoor dat verzonden e-mails door beide worden beschermd.

Bovenstaande e-mailauthenticaties instellen kan lastig zijn als je er geen ervaring mee hebt, maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen de tijd die het uitpluizen kost. Een mailtje naar je hostingpartij kan soms al genoeg zijn.

Gebruik bij voorkeur je eigen e-maillijst

Koop bij voorkeur geen e-maillijsten, maar bouw er op je website zelf één. Het verzenden van e-mails naar ondernemers op een lijst die je extern verkregen hebt kan je zeker conversies opleveren. Maar het kan je mailadres schaden en de kans, na de eerste mailing, op een plek in de spam vergroten.

Als je een mailinglijst bij een betrouwbare partij hebt gekocht, vraag dan even bij je mailingpartner (zoals bijvoorbeeld Mailchimp, ConvertKit, AWeber) of ze het mailen naar contactpersonen van zo’n lijst toestaan.

Houd je contactgegevens up-to-date

Volgens verschillende bronnen veroudert een normale database met contactgegevens snel. Zo’n 20% tot 25% per jaar. Een kwart van je mailinglijst is na een jaar dus onbruikbaar. Als je die toch meeneemt in je mailing, dan daalt je succesvolle bezorgingspercentage en krijgt je “afzenderreputatie” een knauw.

Controleer of je op de zwarte lijst staat

IP-adressen die zich spamachtig gedragen worden gemarkeerd in een ‘blacklist’-database. Cybersecuritybedrijven, mailboxaanbieders en filters gebruiken de beschikbare informatie om acties uit te vaardigen tegen de overtreders. Als je IP is gemarkeerd, dan heb je echt een probleem. Om van de zwarte lijst te komen moet je meerdere stappen doorlopen.

Het belangrijkste is dat je kan aantonen dat je niet meer spamt en dat je weet wat de oorzaak van de blacklisting is. Met die informatie kan je dan een verzoek indienen bij de specifieke spamlijst beheerder om ervan verwijdert te worden. Dat lukt vaak, maar vreet tijd. Dus doe jezelf een plezier en probeer het te voorkomen….

Denk hard na over je onderwerpregel

Het eerste wat een ontvanger ziet tijdens het bladeren door e-mails is de onderwerpregel. Daarom is het logisch dat je hier de aandacht moet trekken maar ook dat je niet misleidend bent. Als je onderwerpregel volgepropt is met verkoopwoorden, dan komt je mail direct in de spammap terecht of de gebruiker helpt een handje door je mail als spam te markeren.

Laat het uit je hoofd om “Re:” en “Fwd:” te gebruiken om de suggestie te wekken dat er eerder mailcontact is geweest tussen jou en de ontvanger. Dezelfde regel is van toepassing op het typen in hoofdletters en het invoegen van een hoop emoji’s.

Sterke overdrijving

Wie heeft nooit een e-mail ontvangen waarin staat “Verdubbel je inkomen”, “Je bent een winnaar”, “Gratis Playstation”. Jij niet? Dat komt dan omdat ze allemaal in de spam zitten of automatisch zijn verwijderd. Want ze worden dagelijks verzonden.

Alle e-mailinhoud wordt gescand om de ontvanger te beschermen. Bij zo’n scan wordt er ook gekeken naar woorden en woord combinaties. Bovenstaande woorden en combinaties kunnen een spamfilter “triggeren” en je gehele mailing laten mislukken.

Zorg ervoor dat je ver wegblijft van woorden die op de zwarte lijst staan. Denk aan geneesmiddelen, keiharde sales, 18+ materiaal, gokken etc. Gebruik die termen niet in je e-mailtekst.

Afmeldlink

Een afmeldlink is wettelijk verplicht en overtreders kunnen een fikse boete krijgen. B2B-e-mails zijn niet vrijgesteld, dus voldoe hieraan. Zie afmeldingen als iets positiefs. Ja echt. Dat zijn namelijk mensen die de moeite nemen om dat te doen in plaats van jouw e-mail als spam te markeren.

Opmaak

Zorg voor een nette opmaak. Een ongebruikelijke opmaak door bijvoorbeeld het willekeurig uit elkaar plaatsen van tekstregels of het gebruik van een vreemd lettertype kan de schijn wekken dat er een defect is bij de verzender.

E-mailproviders hebben eigen richtlijnen, maar zijn het eens geworden over deze algemene punten:

  • Gebruik geen ongebruikelijk lettertype
  • Zorg voor een mobiele variant van de mail
  • Houd de beeld-tot-tekstverhouding laag
  • Bouw een net HTML-sjabloon of gebruik er een van een gerenommeerde service
  • Voeg geen bijlagen toe
  • Gebruik maximaal 1, in zeldzame gevallen 2 links per mail en verkort ze niet (bijv. bit.ly of soortgelijke diensten).
  • Zorg ervoor dat je zowel tekst- als HTML-versies gebruikt

Mailingen kunnen heel succesvol zijn, maar neem het wel serieus. Als je de randvoorwaarden kent en respecteert dan kan het je veel brengen. Als je ongeïnformeerd van start gaat, dan krijg je vroeg of laat de deksel op de neus.

Scroll naar boven