Website beginnen? Voorkom deze 8 fouten!

website maken blog

Ga je voor het eerst een website maken? Of misschien een blog? Lees hieronder wat de meest voorkomende knelpunten zijn!

1. Idiote doelen

Ik geef toe, toen ik mijn eerste website begon waren mijn verwachtingen ook zeer hooggespannen. Binnen een paar maanden zou ik wel financieel onafhankelijk kunnen zijn. Maar dat is inmiddels dik 10 jaar geleden… En ik ben in al die tijd heel wat wijzer geworden maar nog steeds niet financieel onafhankelijk. Een website succesvol maken is zoveel meer dan een design, wat tekst en hopen op bezoekers die doen wat jij wilt dat ze doen. Het maken van de website is slechts het begin.

2. Te weinig tijd voor marketing

Dit staat in verband met de doelen. Je kan er niet vanuit gaan dat je welk doel dan ook haalt zonder internet marketing. Goede wijn behoeft op internet namelijk zeker krans! Een hele grote krans. Als je een succes wilt maken van je website moet je uren steken in je website. Elke dag weer. Je moet linkbuilden, gastbloggen, updaten etc. En dat totdat je scoort op de woorden die jij belangrijk vindt. Je website voor de ogen van je doelgroep krijgen is een eindeloos gevecht.

3. Angst is een slechte raadgever

Dat angst een slechte raadgever is weet iedereen. Op internet kan je je dat niet permitteren. Je moet contact zoeken met andere websites en blogs om je te laten horen. Vraag of je een gastblog mag plaatsen zodat je de expertise/meerwaarde van jouw website in je niche kan laten zien. Overleg ook of er meer manieren zijn om samen te werken. Let er wel op dat je voordat je een andere website of blogger benadert, je eigen site goed in orde is. Niemand wil samenwerken met websites die 1 pagina tekst hebben, korrelige afbeeldingen of taalfouten.

4. Social Media verwaarlozen

Dus je bent druk met je website en de linkbuilding en promotie? Dan komt er nog Social Media bij. Met name als je een website hebt waar regelmatig nieuws op komt is Social Media een must.

Eigenlijk moet je al begonnen zijn met Social Media voordat je website af is. Dan kan je gelijk van alles in de Social Media plaatsen wat er gebeurt en wanneer je lanceert. De eerste accounts die je moet maken zijn bij Facebook (pagina), Twitter, Google+, Linkedin en wellicht Pinterest. Een handige tool om in één klap bij meerdere Social Media te kijken of je naam nog vrij is, is namechk.com. Het is verstandig om overal de zelfde naam te hanteren, bij voorkeur die van je URL. Je moet natuurlijk niet vergeten om ook op je website knoppen te maken die linken naar je Social Media accounts.

5. Wansmaak

Als General Manager bij één van de grootste leadgenerators in Nederland liep ik continu tegen de discrepanties in visies aan van afdelingen. Elke afdeling had de uitspraak “is king” toegepast op zichzelf. Design is king, content is king, seo is king etc. Ik kom zelf uit de tekstuele hoek, dus mijn stelling was “content is king”. Ik kwam er al snel na research en testen achter dat er niet één king is. “A perfect website is a democracy with many kings.”

Een goed design dat meegaat met de tijd is erg belangrijk, de content die de lezer aan moet zetten tot actie is belangrijk en goede SEO is belangrijk. Een primitief design gebruiken omdat je denkt dat het om de inhoud gaat is echt een misvatting. Het gehele plaatje moet kloppen. En ook al vind jij de kleuren paars en groen zo mooi samen staan, doe het niet! Kijk naar de toonaangevende sites om inspiratie op te doen voor je eigen ontwerp en stijl. De eerste indruk van een website is namelijk ook king!

6. Afbeeldingen stelen

Wereldberoemd in Nederland is de overspelige narcist zonder gêne; Kluun. Begin dit jaar stopte hij met zijn blog omdat hij teveel claims binnenkreeg voor afbeeldingen die hij gebruikt had. Zonder toestemming, gewoon van internet geplukt. Hij was er erg verbolgen over en omschreef de mensen die bezwaar maakten tegen het gebruik van hun afbeeldingen als de “aasgieren van het nieuwe wilde westen.” Gelukkig mag je zijn proza wel vrijelijk gebruiken… Oh nee, toch niet.

Maar goed, gebruik dus alleen afbeeldingen waar geen copyright op zit of die vrijgegeven zijn voor (commercieel) gebruik. Ook ergens een foto vandaan halen en er onder zetten waar je die gevonden hebt is niet afdoende om eventuele claims te voorkomen.

7. Keywords verwaarlozen

Als je wilt dat je website goed gevonden wordt is slim gebruik van keywords essentieel. Google & co moeten namelijk wel weten waar je website of blog over gaat. Daarom is keywordonderzoek erg belangrijk voordat je aan een website begint. Laura Arends schreef eerder een goede blogpost over keywordonderzoek.

8. url structuur

Zorg dat je URL’s in orde zijn. Nog veel te vaak zie ik bij klanten van ons URL’s als http://www.mkbbedrijf/details.aspx?/FamilyID=0b88ccbf-4c52-4347-aa71-87184a13ac1c&DisplayLang=nl. Kan niet en mag niet! URL’s moeten zoekmachinevriendelijk zijn, dus in steekwoord(en) omschrijvend waar het over gaat inclusief logische hiërarchie.

Bonus: Doorzetten en geduld

Succes komt zelden snel. Wat je nodig hebt om een website of blog tot een succes te maken is uithoudingsvermogen en geduld. Generalistisch gesproken krijg je uit een website wat je er in steekt. Er zijn zeer weinig shortcuts naar succes. Laat staan shortcuts die geen risico op een ban bij Google met zich meebrengen.

Succes met je website. Als je ergens niet uitkomt of vastloopt, stuur ons even een berichtje. Onze kassa begint echt niet meteen te rinkelen!

Scroll naar boven