Veel bedrijven hebben tegenwoordig een blog, maar vele gebruiken het slecht om interne gebeurtenissen en reclame naar buiten toe te communiceren. Ze hebben gehoord dat het nuttig is voor SEO- en marketingdoeleinden. Ook de klok horen luiden, maar wil je nu ook weten waar de klepel hangt?
De kunst van corporate blogging is om ervoor te zorgen dat de blog geen propaganda stuk wordt maar een informatief gedeelte op de website waar de bezoeker interessante en voornamelijk relevante (branche)informatie kan vinden. Dit heeft als voordeel dat mensen de website als informatiebron gaan gebruiken en dus vaker op de website komen. Hierdoor komen ze vaker in contact met het merk/bedrijf. Daarnaast kun je als bedrijf laten zien dat je expert bent op een bepaald gebied en je op die manier profileren/ beter in de markt zetten.
Wat levert het corporate blogging op?
“Ik moet er elke week weer veel tijd in steken en wat levert het me nu eigenlijk op?” – Hoor jij jezelf dit zeggen? Hierbij een aantal voordelen van het hebben van een corporate blog:
1. Corporate blogging draagt bij aan de zoekmachine optimalisatie
Zoekmachines houden van nieuwe informatie. Websites die al jaren niet veranderd zijn qua inhoud zijn minder interessant dan de websites die telkens nieuwe (up-to-date) informatie bevatten. Daarnaast is de structuur van een blog aantrekkelijk voor een zoekmachine. Door relevante zoekwoorden mee te nemen in een blog en door te linken naar de pagina op de website met zakelijk informatie maak je de informatie nog beter vindbaar en toegankelijk, iets waar je een zoekmachine blij mee maakt.
2. Beter contact met doelgroep
Wanneer je een blog plaatst over één bepaald onderwerpen kunnen mensen eronder een ‘comment’ achterlaten. Hiermee geven zij je eigenlijk gratis feedback en door daar weer op te reageren kun je een dialoog aangaan. Je creëert hiermee een plek, die je kunt controleren, waar men zijn mening kan geven. Door in contact te komen met je doelgroep kun je gaan netwerken. Dit biedt uiteindelijk mogelijkheden tot het krijgen van gratis adviezen, of het aangaan van een samenwerking tot zelfs co-creatie.
3. Een positief effect op de conversie
Uit onderzoek van HubSpot, van 2012, blijkt dat blogs een effect hebben op het aankoopgedrag. HubSpot heeft hierover de volgende cijfers gepubliceerd:
- Meer dan 70% van de respondenten geeft aan, dat blogs effect hebben op hun aankoopbeslissing
- Ongeveer 60% zegt dat het “enigszins” effect heeft en 10%zegt dat blogs heel veel effect hebben
- Daarnaast blijkt dat 75% minstens 1 keer per dag een blog leest en 50% meer dan 1 keer per dag
- De meeste respondenten lezen ook 5 tot 10 verschillende blogs en 10% zelfs ongeveer 50 verschillende
Bloggen aan de hand van de 4P’s
Zoals bij elke marketingstrategie formuleer je de 4 P’s. Blog evangelist Steve Rubel heeft voor corporate blogging de volgende 4 P’s gedefinieerd:
- Passionate: Schrijf over zaken die binnen je passie en kennisgebied liggen.
- Purposeful: Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven onthoudt wat de boodschap van de blog is.
- Present: Schrijf over zaken die relevant en up-to-date zijn.
- Positional: Neem een standpunt in over een onderwerp en volg deze.
Wanneer jij je aan deze 4 P’s houdt dan kan er weinig meer mis gaan. Houdt er wel rekening mee dat het tijd kost om bezoekersaantallen, SEO positioneringen enzovoort te verbeteren. Geef dus niet te snel op en houd de continuïteit erin.