De 9 grootste fouten op websites van kleine ondernemingen

fouten

Je website is de virtuele voordeur van jouw onderneming. In veel gevallen is het de eerste ervaring die mensen met jouw merk hebben. En met de focus van Google op het bieden van een hoogwaardige gebruikerservaring, moet jouw website een geweldige ervaring bieden wanneer bezoekers langskomen. Fouten in het ontwerp van websites kunnen ertoe leiden dat de bezoeker snel vertrekt, waardoor jouw onderneming een kans misloopt.

Wat is de eerste indruk als iemand op jouw website komt? Is de website gastvrij en professioneel? Kunnen bezoekers snel vinden wat ze zoeken? Of stoot jouw website potentiële klanten af ​​omdat het verwarrend is en de bezoeker niet het gevoel geeft dat je hun behoeften begrijpt?

Om een ​​website te maken die leads voor je genereert, moet je eerst jouw doelgroep begrijpen. Verplaats je in jouw doelgroep en begrijp:

  • Wat zoeken ze?
  • Wat hebben ze nodig?
  • Hoe kan jij hun helpen?

Bij het scannen van je websitecontent vraagt ​​de bezoeker onbewust ‘what’s in it for me’? Als jouw website die vraag niet beantwoordt of niet overtuigt zullen ze verder zoeken. Om ervoor te zorgen dat jouw website bezoekers trekt en converteert, vermijd dan onderstaande fouten die ervoor zorgen dat bezoekers je website te vroeg verlaten.

1. Je homepagina draait alleen om jou

Mensen moeten snel weten waar jouw onderneming over gaat, wat je te bieden hebt en of jouw onderneming  kan helpen. Een duidelijke kop die inspeelt op de uitdagingen van je bezoekers, kan voorkomen dat ze op de terug-naar-Google-knop drukken en hen aanmoedigen om meer te weten te komen.

Maar schrijven in termen die jouw doelgroep begrijpt is niet eenvoudig. Als ondernemer staan ​​we vaak te dicht bij onze onderneming om objectief te kunnen zien waarom onze klanten waarderen wat we doen, zodat de inhoud uiteindelijk op jouw onderneming wordt gericht zonder dat dit verband houdt met welk probleem je oplost en waarom je de beste keuze voor hen bent.

Tip: Als je het moeilijk vindt om te schrijven over de problemen die je oplost, laat dan iemand je interviewen over je onderneming, wat je doet en hoe je mensen helpt.

2. De inhoud is ongeorganiseerd

Ondernemingen die hel veel content hebben, worstelen vaak met het duidelijk en logisch inrichten van de website. Neem daar dan ook goed de tijd voor. Houd er ook rekening mee dat mensen jouw onderneming niet zo goed begrijpen als jij en dat websitebezoekers snel toegang willen tot informatie zonder onnodige veel tijd kwijt te zijn aan het zoeken. Organiseer de inhoud logisch zodat deze duidelijk en leerzaam is en ook nog aantoont dat je een autoriteit in je vakgebied bent.

Tip: inventariseer de content van je website en beslis wat belangrijk is voor het hoofdgedeelte van de website en wat bijvoorbeeld kan worden gebruikt als blogberichten. Houd de content op de homepagina eenvoudig en communiceer in klare taal over jouw producten en diensten. Vermijd altijd jargon.

3. Navigatie is ingewikkeld

Bezoekers moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Probeer de navigatie op niet meer dan twee niveaus te houden en gebruik duidelijke tekst links. Houd er rekening mee dat de meeste gebruikers zoeken met een smartphone of tablet en mogelijk alternatieve navigatie te zien krijgen. Als het gaat om websitenavigatie, hoe eenvoudiger hoe beter.

Tip: als je eenmaal je inhoud hebt georganiseerd voor je doelgroep, moet de navigatie netjes samenvallen met de structuur.

4. Tekst is te veel of te weinig

Er is een dunne lijn tussen te veel en te weinig content op een website. Velen geloven dat je maar een paar tekstjes met afbeeldingen nodig hebt. Grote merken komen daar inderdaad mee weg, maar helaas is voor de meeste ondernemingen is er meer content nodig om uit te leggen wat je doet, voor wie je het doet en welke voordelen je biedt. Anders gaan bezoekers ergens anders heen om de informatie te vinden die ze nodig hebben.

Aan de andere kant maakt een pagina met veel tekst het vinden van de juiste informatie moeilijk. Veel ondernemingen proberen alles wat ze doen op de homepagina te bespreken en eindigen met een chaotisch ontwerp en verhaal. Het is belangrijk om informatie op een boeiende en eenvoudige manier te presenteren om ervoor te zorgen dat je de aandacht van jouw bezoekers vasthoudt.

Tip: Werk eraan om berichten duidelijk en beknopt te maken. Je kunt opsommingstekens en koppen gebruiken om de boodschap over te brengen. Stel voor elke zin die je schrijft de vraag “Dus?” Als er geen antwoord is of als het antwoord niet bijdraagt ​​aan de waarde die jouw onderneming biedt, verwijder het dan.

5. Inhoud is moeilijk te scannen

Als je een pagina met veel content nodig hebt, dan is een goede styling van die pagina belangrijk. Want niemand zal een muur van tekst gaan lezen. Om de aandacht te trekken en vast te houden, moet je ervoor zorgen dat de inhoud gemakkelijk te scannen is, zodat de trefwoorden die van belang zijn snel gezien worden. Lappen tekst, kleine lettertypen en weinig witruimte ontmoedigen mensen allemaal om te scannen.

Tip: Maak gebruik van kopjes en opsommingstekens. Schrijf kortere alinea’s. Gebruik interessante, leesbare lettertypen die gemakkelijk te lezen zijn. Maak belangrijke content dikgedrukt om de aandacht te trekken. De lettergrootte voor de hoofdtekst van de inhoud moet 14 pixels of meer zijn om het leesbaar te maken op elk apparaat. Zorg voor voldoende witruimte op de pagina om de inhoud te op te laten vallen.

6. Afbeeldingen zijn niet relevant of van lage kwaliteit

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van het ontwerp van een website. Niet-relevante, te veel gebruikte stockfoto’s of afbeeldingen van lage kwaliteit leiden echter af. Afbeeldingen moeten worden gebruikt om jouw bericht te illustreren, zodat de bezoeker de context kan begrijpen zonder elk woord van de tekst te hoeven lezen.

Tip: Neem de tijd om te zoeken naar unieke afbeeldingen van hoge kwaliteit voor jouw website of maak er zelf een. Als je stockfotografie koopt, koop dan de juiste maat en resolutie om ervoor te zorgen dat de afbeelding duidelijk en niet vervormd is. Goede afbeeldingen zoeken is geen bijzaak maar een tijdrovende bezigheid.

7. Call-to-action (CTA) ontbreekt of is onduidelijk

Zodra je website de aandacht van bezoekers heeft, moet je hen vertellen iets te doen. Mensen willen niet nadenken – ze willen gestuurd worden. Als je ze verward of gefrustreerd achterlaat of overweldigt door te veel keuzes, dan zullen ze vertrekken.

Tip: Bepaal het primaire doel van elke webpagina en creëer een call-to-action om dat doel te bereiken. Begrijp het koopproces van jouw doelgroep en geef ze de juiste call-to-action in de juiste fase van het proces. Als iemand net begint met onderzoek naar een mogelijke oplossing, is het voorbarig om direct te vragen om te gaan kopen.

8. Bezoekers moeten zoeken naar contactgegevens

Een contactpagina is een must, maar laat bezoekers er niet naar zoeken. Zet je telefoonnummer op een duidelijk zichtbare plek en maak het click-to-call voor mobiele bezoekers. Ook met webformulieren kunnen mensen zonder risico contact op nemen.

Tip: Gebruik eenvoudige formulieren die duidelijk zijn gericht op wat de persoon wil. Geef de formulieren de juiste titel, zodat mensen weten waarvoor ze welk formulier moeten gebruiken. Wil je meer informatie? Een schatting nodig? Een offerte nodig? Deze formulieren helpen mensen om actie te ondernemen en maken de call-to-action duidelijk.

9. Website is niet mobielvriendelijk

Volgens Google-onderzoek is mobiel het dominante platform voor zoekopdrachten geworden, aangezien 48% van de kopers smartphones gebruikt om te beginnen met zoeken. Dus als je denkt dat mobielvriendelijke websites niet belangrijk zijn, denk dan nog eens goed na.

Ben je ooit op een website beland die niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Probeer je het scherm uit te rekken zodat je op de navigatie kunt klikken en vindt wat je zoekt of ga je weg en vind je een website die gemakkelijker te gebruiken is? Bezoekers een mobielvriendelijke ervaring bieden, kan het verschil zijn tussen een nieuwe klant en een iemand die nooit zal weten hoe jouw  onderneming hen kan helpen.

Tot slot

Jouw website is het centrale middelpunt van je online marketing, niet alleen een brochure waar je mensen naartoe stuurt als ze om meer informatie vragen. Controleer jouw website op deze fouten die voorkomen dat bezoekers converteren en corrigeer ze om ervoor te zorgen dat jouw website hard werkt voor jouw onderneming.

Scroll naar boven