Leestijd: 3 minuten

beoordelingen
Thorgall-Team

Thorgall 

De impact van positieve en negatieve beoordelingen op een bedrijf

Het internet is in de loop der jaren uitgegroeid tot een krachtig platform voor consumenten om hun mening te uiten en te delen. Consumenten hebben anno 2021 een veel grotere impact omdat ze het (online) beeld van een bedrijf kunnen beïnvloeden. Bedrijven kunnen daarentegen ook een actieve houding aannemen bij het beheren van hun beoordelingen en online reputatie.

Impact van negatieve beoordelingen

In het digitale tijdperk waarin we leven, gebruiken mensen het internet om te (onder)zoeken. Dagelijks worden miljoenen aankoopbeslissingen genomen, uit rapporten en onderzoeken blijkt dat 9 van de 10 consumenten online onderzoek doet met behulp van zoekmachines voordat ze overgaan tot een aankoop. Negatieve beoordelingen zijn behoorlijk krachtig geworden in het ondermijnen van de reputatie van een bedrijf, wat heeft geleid tot enkele gevolgen:

  • Verlaagde ranking in zoekmachines: De sterrenclassificaties op grote beoordelingswebsites hebben een directe impact op de perceptie van de consument. Als gevolg hiervan zullen zoekmachines een bedrijf ook rangschikken op basis van deze beoordelingen.
  • Reputatierisico: Negatieve beoordelingen zorgen ervoor dat potentiële klanten een bedrijf minder vertrouwen en naar een concurrent gaan.
  • Moeilijk op te lossen: het hebben van een overvloed aan negatieve beoordelingen maakt het moeilijk om het vertrouwen terug te winnen.

Impact van positieve beoordelingen

Aan de andere kant bieden positieve beoordelingen een bedrijf een positieve impuls, namelijk:

  • Reputatie verbeteren: consumenten zullen een bedrijf vertrouwen in plaats van concurrenten met een lagere beoordeling. Een positieve review van een eerdere klant vergroot de kans dat een prospect voor een bedrijf kiest.
  • Hogere ranking: Google wil haar gebruikers de beste oplossing bieden voor hun behoeften. Positieve recensies geven Google een signaal dat een bedrijf het meest geschikt is voor een bepaalde gebruikersvraag.
  • Eenvoudig te onderhouden: het is minder arbeidsintensief om een ​​positieve online reputatie te beheren en te behouden dan om een ​​negatieve reputatie te herstellen.

Over het algemeen kunnen negatieve beoordelingen een aanzienlijke impact hebben op een bedrijf. Online reputatiemanagement wordt dan ook steeds belangrijker in de marketingmix van elk bedrijf dat zich online profileert. In een wereld die wordt geregeerd door internet, zullen online beoordelingen klanten ongetwijfeld naar een merk leiden of juist afschrikken. Als klanttevredenheid bovenaan de prioriteitenlijst van een bedrijf staat, kan dit de verkoop en winstgevendheid van een bedrijf alleen maar ten goede komen.

Online reviews

Online reviews zijn een natuurlijke manier voor consumenten om hun ervaring met een merk door te geven. Het is van cruciaal belang voor een bedrijf dat positieve en negatieve beoordelingen worden gecontroleerd en onderhouden.

Onze reputatie als toonaangevend bedrijf op het gebied van online reputatie wordt ondersteund met een voorsprong op de markt op verschillende fronten. Wij nodigen je van harte uit om contact op te nemen en je wensen te bespreken. Onze specialisten kunnen je vrijblijvend adviseren.

footer-team

© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.