De invloed van social media op zoekmachineoptimalisatie

social media seo blog

Er is lange tijd over gespeculeerd of sociale media nu wel of geen effect hadden op je zoekmachine optimalisatie, totdat Matt Cutts van Google in 2011 met een video naar buiten kwam. Social media heeft wel degelijk invloed op je zoekmachine optimalisatie!

Effect van social media op zoekmachine optimalisatie

Zoals je in de vorige blog ‘corporate blogging’ kon lezen is een zoekmachine dol op nieuwe content. Wanneer je als bedrijf actief gebruik maakt van sociale media creëer je dus elke dag kleine stukjes met nieuwe content. Doordat deze accounts gelinkt zijn aan je website neemt de zoekmachine ze mee. Maar een zoekmachine kijkt nog verder dan dit. Jouw invloed op de sociale netwerken in samenhang met de waarde van de reviews/reacties die je ontvangt, maken dat de zoekmachine de ranking van je website bepaalt. Google besteedt aandacht aan jouw volgers en “Mentions” op Twitter en voor Facebook ligt de focus op het aantal “Likes” en “Shares” van je pagina/berichten. De autoriteit van de personen die jouw pagina “Liken” en “Sharen” wordt daarin ook meegenomen.

Kort gezegd: Hoe meer interessante en invloedrijke mensen de interactie met je aangaan of content delen, hoe serieuzer de zoekmachine je zal gaan nemen.

Je locatie speelt ook nog een vitale rol in het algoritme van een zoekmachine. Als gebruikers inloggen op jouw locatie middels Facebook of Foursquare gebruikt de zoekmachine dit om je locatie te verifiëren. Google gebruikt het bijvoorbeeld voor de Google Places vermelding. Dit geeft aan dat een zoekmachine gebruik maakt van je locatie om je website te ranken. Alles om een website te toetsen op relevantie en correcte informatie!

Kwaliteit boven kwantiteit

Wat het meeste opvalt in het filmpje en wat ik ook reeds beschreef in dit blog, is dat een zoekmachine niet kijkt naar kwantiteit maar naar kwaliteit. Dus ga niet opeens bergen met volgers vergaren die niets van binding hebben met het bedrijf en niet zullen participeren. Netwerk en participeer, dan pas ben je geloofwaardig.

Als we alles op een rijtje zetten wil een zoekmachine het volgende:

  • nieuwe content
  • relevante content
  • reviews/reacties van de lezers om te verifiëren wat de kwaliteit is van de inhoud
  • informatie van de reviewers, wat is hun invloed/autoriteit etc.
  • bewijs van invloed van het bedrijf/de website

Dit alles kan zij halen uit social media content. Een mooie bron naast je website voor een zoekmachine om te bepalen hoe hoog je positie zal worden!

Scroll naar boven