De title tag uitgelegd en title tag optimalisatie tips

De title tag (ook wel SEO-title, meta title, page title) verwijst naar de titel van een webpagina die wordt weergegeven in zowel de zoekresultaten van zoekmachines als op het tabblad van de pagina in je browsers. De title tag plaats in je in de <head> van een webpagina.

Algemene informatie

De title tag is een belangrijk element voor zowel gebruikers als zoekmachines, omdat deze het primaire onderwerp en doel van de webpagina aangeeft. Het wordt gebruikt om de koppen van items in SERP’s (Search Engine Result Pages) te vormen, en kan daarom het aantal klikken naar een webpagina verhogen. Daarnaast wordt de title tag weergegeven in het browsertabblad van het document, en gebruiken sommige sociale netwerken de title als kop wanneer de webpagina wordt gedeeld.

Daarom is het meestal een goede gewoonte om een ​​duidelijke, beknopte en beschrijvende titel van de inhoud van de pagina te geven binnen de limiet van 50-60 karakters, om zoekers te helpen de beste keuze te maken tussen de zoekresultaten. Bovendien tellen de zoekwoorden in de title tag zwaar mee als rankingfactor. Zorg dus dat de keywords waarmee je wil scoren er ook instaan.

Wat heeft een goede title tag nodig?

  • Het belangrijkste onderwerp of trefwoord om de pagina te beschrijven.
  • Goede omschrijving van relevantie voor de gebruiker. Dit kan de CTR verhogen.
  • Gebruik maximaal 60 karakters.
  • Belangrijkste keyword vooraan.

Wat moet een goede title tag vermijden?

  • Keyword stuffing. Dus alleen maar keywords, geen omschrijving.
  • Irrelevante keywords, bijvoorbeeld expres verkeerd gespelde keywords of keywords die niet de inhoud van de webpagina omschrijven.
  • Op meerdere webpagina’s van een website dezelfde title tags. Een title tag moet uniek zijn.

Google blijft eigenwijs

Google respecteert niet altijd de title tag die de webmaster invult. Soms maakt Google zelf een title tag als gedacht wordt dat de Google gebruikers daar bij gebaat zijn. Als een titel ‘Klik hier’ of andere expliciete oproepen tot actie bevat die bedoeld zijn om klikken te genereren in plaats van waarde te bieden, wordt de titel waarschijnlijk overschreven om beter bij de zoekterm van de gebruiker te passen.

Lengte

Hoewel er nu geen officiële limiet voor de lengte van metatitels van Google is, is het gebruikelijk om een ​​titel tussen de 50-60 karakters op te geven om te voorkomen dat deze wordt afgekapt in de zoekresultaten. Houd ook rekening met hoe een title tag eruitziet op mobiele apparaten. Er zijn meerdere Google title tag preview tools die je daarvoor kan gebruiken.

Emoji’s

Het is mogelijk om emoji’s aan title tags toe te voegen om ze op te laten vallen in de zoekresultaten. Dit spreekt met name een jonger publiek aan. Niet alle emoji’s worden echter goed weergegeven. Ook hierbij is het gebruik van een title tag preview tool handig.

Betekenis voor zoekmachine optimalisatie

De title tag is ongelooflijk belangrijk voor SEO. Het wordt beschouwd als een van de belangrijkste rankingsignalen en moet daarom verstandig worden gekozen. Als er wijzigingen in de titel worden aangebracht, zijn deze niet direct zichtbaar en kan het enkele dagen duren voordat de titel zichtbaar is in de SERP’s.

Hoe snel de nieuwe paginatitel wordt overgenomen, hangt onder meer af van hoe vaak de website wordt gecrawld. Om Google te dwingen een metatitel snel bij te werken, kan het opnieuw indexeren van de pagina met Google Search Console het proces versnellen.

Scroll naar boven