Pillarpages zijn de laatste jaren erg populair geworden. Niet zonder reden. Het is effectief bewezen en elke organisatie die serieus met SEO bezig is gebruikt pillarpages, of is van plan het te gaan gebruiken. Zonder pillarpages kan je niet meedoen in de oorlog om hoge posities in Google.
Pillarpages kunnen op het eerste gezicht een beetje ingewikkeld lijken, maar als je er meer over leest zal blijken dat het enorm meevalt. Hieronder leg ik uit wat pillarpages zijn en wat jouw website er voor baat bij zou hebben.
Wat is een pillarpage?
Laten we beginnen met een eenvoudige definitie van pillarpages. Een pillarpage is een webpagina met kwalitatieve content dat in het algemeen een overzicht geeft van onderwerpen die belangrijk zijn voor de website. Op deze pagina wordt gelinkt naar artikelen die juist wel erg specifiek zijn en dieper ingaan op onderwerpen van de pillarpage.
Zie de pillarpage als een paraplu, met onder die paraplug sub-onderwerpen die dieper ingaan om de content van de pillarpage. Een voorbeeld: Drijfveer Media is erop gericht om bedrijven te laten groeien met behulp van online marketing. Online marketing kent meerdere grotere onderwerpen die nodig zijn om online succes te behalen, denk aan SEO, linkbuilding, content, Sociale media en nog veel meer. En die grotere onderwerpen (pillars) kunnen per onderwerp opgesplitst worden in minimaal 10 sub-onderwerpen.
Je bent in je leven ook al vaak pillarpages tegengekomen. Denk aan een kookboek. Daar wordt ook gewerkt met pillarpages. Kookboeken zijn meestal onderverdeeld in verschillende categorieën zoals voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerecht, nagerecht, etc. Onder deze hoofdonderwerpen kan je verder alles kwijt. Maar de recepten voor carpaccio staan bijvoorbeeld allemaal onder voorgerecht. Die passen niet onder een andere categorie.
De voordelen van pillarpages?
Een pillarpage vraagt veel tijd en toewijding om te onderhouden en te zorgen dat ze effectief zijn. Maar de twee voordelen van pillarpages zijn alle tijd en moeite zeker waard.
1. SEO
Het algoritme van Google houdt ervan als dingen goed georganiseerd en netjes opgeruimd zijn. Dus wanneer jouw contentstrategie gebruik maakt van pillarpages met als doel het aanbrengen van een heldere contentstructuur kan je op waardering van Google’s crawler rekenen. Die waardering krijg je omdat je met behulp van pillarpages, goede interne linking en zoekwoordklusteringstructuur aanbrengt die goed te begrijpen is door Google. En dat maakt een betrouwbare indruk wat weer goed is voor de ranking van je website.
2. Gebruikerservaring
Hoewel we SEO-prestaties hebben genoemd als belangrijk voordeel van pillarpages, is gebruikerservaring natuurlijk nog belangrijker. We weten allemaal hoe het is om een website te bezoeken waarbij de structuur een chaos is en onmogelijk de juiste informatie gevonden kan worden. Dat is ronduit ergerlijk en het verkort de tijd dat je op een website doorbrengt. Een groot voordeel van pillarpages is dat het jouw bezoekers heel gemakkelijk maakt om de informatie te vinden. Bovendien stimuleert een goede pillarpage de bezoeker om zich nog meer in het onderwerp te verdiepen.
Tot slot
Het is vrij eenvoudig om te zien hoe waardevol pillarpages kunnen zijn voor een website. Want hoewel het ontwikkelen van pillarpages en topic clusters de nodige inspanning vereist, zijn de voordelen zeker die moeite waard.