48% van de wereldbevolking gebruikt sociale media. Maar welke doelgroep bereik je op welk sociaal platform? Dat hebben wij uitgezocht!
Op basis van deze gegevens kan je aan de slag met het ontwikkelen van een sociale mediastrategie. Op basis van geslacht, leeftijd, inkomen, etc.
Belangrijk om te weten is dat sociale media verreweg het meest gebruikt wordt op smartphones.
Sociale media wetenswaardigheden
Meeste volgers op Facebook: Cristiano Ronaldo – 122.28 miljoen
Meeste volgers op Instagram: Cristiano Ronaldo – 243 miljoen
Meeste volgers op Twitter: Barack Obama: 128 miljoen volgers
Meeste volgers op LinkedIn: Bill Gates: 28 miljoen

Demografische gegevens Facebook:
Facebook heeft maandelijks 2,7 miljard actieve gebruikers
Leeftijd van Facebook gebruikers
- 86% van de mensen tussen de 18-29 jaar gebruikt Facebook
- 77% van de mensen tussen de 30-49 jaar gebruikt Facebook
- 51% van de mensen tussen de 50 -65 jaar gebruikt Facebook
- 34% van de 65-plussers gebruikt Facebook
Inkomen
- 85% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt Facebook
- 88% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 50.000 gebruikt Facebook
- 81% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 50.000 en € 59.000 gebruikt Facebook
- 88% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 59.000 en € 66.500 gebruikt Facebook
- 86% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 66.500 en € 82.500 gebruikt Facebook
- 86% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 82.500 gebruikt Facebook
Geslacht
- 54% van de Facebook-gebruikers is vrouw
- 46% van de Facebook-gebruikers is man
Tijd
Facebook-gebruikers brengen gemiddeld 35 minuten per dag op het platform door

Demografische gegevens Instagram:
Instagram heeft maandelijks 1 miljard actieve gebruikers
Leeftijd van Instagram gebruikers
- 67% van de mensen tussen de 18-29 jaar gebruikt Instagram
- 47% van de mensen tussen de 30-49 jaar gebruikt Instagram
- 23% van de mensen tussen de 50-64 jaar gebruikt Instagram
- 8% van de 65-plussers gebruikt Instagram
Inkomen
- 44% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt Instagram
- 45% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 50.000 gebruikt Instagram
- 36% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 50.000 en € 59.000 gebruikt Instagram
- 55% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 59.000 en € 66.500 gebruikt Instagram
- 46% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 66.500 en € 82.500 gebruikt Instagram
- 60% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 82.500 gebruikt Instagram
Geslacht
- 51% van de Instagram-gebruikers is vrouw
- 49% van de Instagram-gebruikers is mannelijk
Tijd
Instagram-gebruikers brengen gemiddeld 53 minuten per dag op het platform door

Demografische gegevens Pinterest
Pinterest heeft maandelijks 322 miljoen actieve gebruikers
Leeftijd
- 34% van de mensen tussen de 18-29 jaar gebruikt Pinterest
- 35% van de mensen tussen de 30-49 jaar gebruikt Pinterest
- 27% van de mensen tussen de 50-65 jaar gebruikt Pinterest
- 15% van de 65-plussers gebruikt Pinterest
Inkomen
- 18% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt Pinterest
- 27% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 63.000 gebruikt Pinterest
- 41% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 63.000 gebruikt Pinterest
Geslacht
- 70% van de Pinterest-gebruikers is vrouw
- 30% van de Pinterest-gebruikers is man
Tijd
Pinterest-gebruikers brengen gemiddeld 14,2 minuten per bezoek op het platform door

Demografische gegevens Twitter
Twitter heeft maandelijks 330 miljoen actieve gebruikers
Leeftijd
- 38% van de mensen tussen de 18-29 jaar gebruikt Twitter
- 26% van de mensen tussen de 30-49 jaar gebruikt Twitter
- 17% van de mensen tussen de 50-64 jaar gebruikt Twitter
- 7% van de 65-plussers gebruikt Twitter
Inkomen
- 23% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt Twitter
- 36% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 63.000 gebruikt Twitter
- 41% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 63.000 gebruikt Twitter
Geslacht
- 50% van de Twitter-gebruikers is vrouw
- 50% van de Twitter-gebruikers is man
Tijd
Twitter-gebruikers brengen gemiddeld 3,39 minuten per bezoek op het platform door

Demografische gegevens LinkedIn
LinkedIn heeft maandelijks 260 miljoen actieve gebruikers
Leeftijd
- 21% van de mensen tussen de 18-24 jaar gebruikt LinkedIn
- 60% van de mensen tussen de 25-34 jaar gebruikt LinkedIn
- 17% van de mensen tussen de 35-54 jaar gebruikt LinkedIn
- 3% van de 55-plussers gebruikt LinkedIn
Inkomen
- 27% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt LinkedIn
- 3,8% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 50.000 gebruikt LinkedIn
- 40% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 50.000 en € 59.000 gebruikt LinkedIn
- 49% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 59.000 en € 66.500 gebruikt LinkedIn
- 50% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 66.500 en € 82.500 gebruikt LinkedIn
- 60% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 82.500 gebruikt LinkedIn
Geslacht
- 43% van de LinkedIn-gebruikers is vrouw
- 57% van de LinkedIn-gebruikers is man
Tijd
LinkedIn-gebruikers brengen gemiddeld 6,07 minuten per bezoek op het platform door

Demografische gegevens YouTube
YouTube heeft maandelijks 2 miljard actieve gebruikers
Leeftijd
- 81% van de mensen tussen de 15-25 jaar gebruikt YouTube
- 71% van de mensen tussen de 26-35 jaar gebruikt YouTube
- 67% van de mensen tussen de 36-45 jaar gebruikt YouTube
- 66% van de mensen tussen de 46-55 jaar gebruikt YouTube
- 58% van de mensen die 55 plussers gebruikt YouTube
Inkomen
- 83% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt YouTube
- 81% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 50.000 gebruikt YouTube
- 80% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 50.000 en € 59.000 gebruikt YouTube
- 80% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 59.000 en € 66.500 gebruikt YouTube
- 82% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 66.500 en € 82.500 gebruikt YouTube
- 89% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 82.500.000 gebruikt YouTube
Geslacht
- 55% van de YouTube-gebruikers is vrouw
- 45% van de YouTube-gebruikers is man
Tijd
YouTube-gebruikers brengen gemiddeld 11,43 minuten per dag op het platform door

Demografische gegevens Snapchat
Snapchat heeft maandelijks 381 miljoen actieve gebruikers
Leeftijd
- 53% van de mensen tussen de 15-25 jaar gebruikt Snapchat
- 34% van de mensen tussen de 26-35 jaar gebruikt Snapchat
- 18% van de mensen tussen de 36 en 45 jaar gebruikt Snapchat
- 11% van de mensen tussen de 46-55 jaar gebruikt Snapchat
- 4% van de mensen die 55-plussers gebruikt Snapchat
Inkomen
- 32% van de huishoudens met een jaarinkomen minder dan € 25.000 gebruikt Snapchat
- 33% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 25.000 en € 50.000 gebruikt Snapchat
- 31% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 50.000 en € 59.000 gebruikt Snapchat
- 42 van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 59.000 en € 66.500 gebruiken Snapchat
- 39% van de huishoudens met een jaarinkomen tussen € 66.500 en € 82.500 gebruikt Snapchat
- 39% van de huishoudens met een jaarinkomen van meer dan € 82.500 gebruikt Snapchat
Geslacht
- 61% van de Snapchat-gebruikers is vrouw
- 38% van de Snapchat-gebruikers is man
Tijd
Snapchat-gebruikers brengen gemiddeld 30 minuten per dag op het platform door
Bron: https://www.statista.com/