Wij zijn dagelijks actief met het optimaliseren van de websites van klanten. Na een enorme stijging krijgen wij steevast de opmerking “ik sta nu wel hoog, maar het aantal aanvragen neemt amper toe.” Eerdere suggesties om ook wat geld en tijd (bij ons) te investeren in conversieoptimalisatie hadden ze weggewoven. De site was “net vernieuwd en het ziet er toch goed uit?” In 9 van de tien gevallen ligt een achterblijvende conversie aan het formulier.
Voor nieuwe ondernemingen, of bestaande ondernemingen die net beginnen met het bouwen van een online profiel kan dat veroorzaakt worden door een gebrek aan traffic – dat is niet zo gek als je website nieuw is. Maar voor gevestigde ondernemingen ligt de oorzaak meestal ergens anders. In die gevallen bekijk ik altijd het contactformulier om te zien hoe ingewikkeld het is. In veel gevallen is er een verband tussen conversie en de complexiteit van het contactformulier.
Vreemde discussies
Het gekke is dat ik bijna iedere keer tegen een deur oploop als ik een klant adviseer om hun contactformulier simpeler te maken: “Ja, maar, we moeten gegevens van onze potentiële klanten verzamelen!”, is doorgaans hun verweer. Dat kan zijn, maar dat is een eenzijdige benadering. Het ware probleem met deze stelling is dat het contactformulier er niet is voor het gemak van de website-eigenaar.
Het formulier bestaat voor het gemak van je bezoekers. Er is een direct verband tussen de complexiteit van een contactformulier en de waarschijnlijkheid dat mensen het willen invullen. Hoe ingewikkelder het formulier, hoe minder mensen bereid zijn het in te vullen. En zeg nu zelf, als je met een bedrijf contact op wilt nemen, dan heb je zelf toch ook geen zin om een hele lijst met verplichte velden te moeten invullen?
Keuzes maken
Ik vraag altijd wat de website eigenaar met de website wil bereiken? Als het doel is bezoekers aan te moedigen contact op te nemen via het contactformulier, dan moet je het de bezoekers zo eenvoudig mogelijk maken om het formulier in te vullen. Heb je extra gegevens nodig? Prima, maar verzamel die dan nadat je de lead binnengehaald hebt. Met elke andere benadering loop je de kans oprecht geïnteresseerde potentiële klanten naar de concurrent te jagen met je contactformulier waarvoor ze 25 verplichte velden, een quiz en captcha moeten invullen.
Jij bent je formulier
De ervaring die bezoekers hebben met je website is voor hen (onbewust) een indicatie van hoe het zou zijn om met je samen te werken. Als ze eerst met de zweetdruppel glanzend op het voorhoofd moeten aangeven dat ze interesse hebben in het aanbod, dan zul verliest de website ze aan de concurrenten bij wie ze in een paar seconden een contactformulier in kunnen vullen.
Drie tips om je contactformulier te optimaliseren
1. Zorg ervoor dat het formulier werkt – Dit is een beetje een open deur, maar: test of het formulier werkt! Als er fouten in zitten, doe er dan iets aan. Als je contactformulier al een tijdje geen berichten binnengebracht heeft, is het een goed idee om even een testje te doen om te controleren of alles nog werkt. Heb je iets op de website geupdate? Weer testen!
2. Houd het simpel en kort – Ik raad je aan alleen de volgende velden op te nemen in je formulier: naam, email, telefoonnummer en bericht. Meer niet. Maak van telefoonnummer en bericht ook geen verplicht veld. Meer informatie krijg je wel in een telefoongesprek of tijdens een persoonlijke ontmoeting, wanneer je al bezig bent een persoonlijke relatie op te bouwen. Afhankelijk van je onderneming kun je een beetje variëren met je formulier. Ons formulier vraagt bijvoorbeeld om de URL van je website. Ja, dat is een extra veld om in te vullen, maar daar is serieus over nagedacht.
3. Smeed het ijzer als het heet is – Reageer zo snel mogelijk op het bericht, voordat je potentiële klant vergeet wie je bent. Wacht je drie dagen, dan is de kans groot dat je allang weer uit de gedachten van de potentiële klant verdwenen bent. Een ander is je vast voor geweest.
Het eenvoudiger maken van je formulier staat met stip op #1 op de lijst met verbeteringen aan je website die je snel en gemakkelijk kunt doorvoeren. Het gaat niet om een nieuw design en je hoeft er geen content voor te schrijven. Het is slechts een oefening in efficiëntie, en een waarvan ik je kan garanderen dat het je conversie zal verbeteren.