Google introduceert een nieuwe aanpak die zich richt tegen adverteerders die het Google Ads-beleid herhaaldelijk schenden. Google-adverteerders, die herhaaldelijk het advertentiebeleid schenden, zullen waarschijnlijk in de problemen komen als een nieuw beleidssysteem begin september 2021 start. Google zegt dat deze nieuwe handhavingsprocedure bedoeld is om een duurzaam en gezond systeem voor de gebruikers van Google Ads te behouden.
Wat is het nieuwe systeem van Google Ads?
Het nieuwe systeem maakt de adverteerders bewuster door hen te waarschuwen. Vanaf begin september zal Google waarschuwingen uitdelen aan de adverteerders als ze het Google Ads-beleid schenden. Het systeem is vergelijkbaar met de YouTube-kanaalwaarschuwingen, waarbij de beheerder van een YouTube account na drie waarschuwingen wegens beleidsschendingen wordt opgeschort. Een 3 strikes out dus.
Het oorspronkelijk 3 strikes out beleid komt weg bij de Amerikaanse justitie en is gebaseerd op steeds harder straffen. Met als “hoogtepunt” na 3 strikes (wetsovertredingen) levenslange opsluiting. Ongeacht de ernst van het derde vergrijp. Dit principe gaat Google dus ook toepassen.
Zo werkt het stakingssysteem:
Type | Trigger | Straf |
Waarschuwing | Een eerste keer dat advertentie-inhoud in strijd is met Google beleid | Geen, behalve verwijdering van advertenties die in overtreding zijn |
Eerste strike | Schending van hetzelfde beleid waarvoor je in de afgelopen 90 dagen een waarschuwing heeft ontvangen | Het account wordt gedurende drie dagen in de wacht gezet. In deze periode komen advertenties niet in aanmerking voor weergave |
Tweede strike | Schending van hetzelfde beleid waarvoor je in de afgelopen 90 dagen de eerste strike heeft gekregen | Het account wordt gedurende zeven dagen in de wacht gezet. In deze periode komen advertenties niet in aanmerking voor weergave. Laatste waarschuwing voordat account opgeschort wordt |
Derde strike | Schending van hetzelfde beleid waarvoor je in de afgelopen 90 dagen de tweede strike heeft gekregen | Accountopschorting wegens herhaalde schending van ons beleid |
Altijd kans om in beroep te gaan
Voor de eerste beleidsschending krijgen de adverteerders alleen een waarschuwing. Maar de voortdurende schending van de Google Ads zal hen hun eerste “strike” geven. De accounts van de adverteerders worden 3 en 7 dagen vastgehouden voor respectievelijk de eerste en tweede “strike”. De derde en laatste beleidsschending betekent een accountopschorting. Adverteerders hebben dan nog steeds de kans om in beroep te gaan in geval van opschorting van het account. Maar het account blijft gesloten tot de behandeling van je beroep.
21 september 2012 van start
Het Google Ads beleid is van toepassing op adverteerders die dubieus gedrag vertonen, wapens, producten voor wapenonderdelen, explosieven, niet-goedgekeurde stoffen en tabak promoten. De beleidsregels worden geregeld geüpdatet en Google zal adverteerders van tijd tot tijd op de hoogte stellen wanneer er nieuwe toevoegingen komen. Google begint op 21 september 2021 met het nieuwe waarschuwingssysteem. Het beleid voor accountopschorting voor ernstige beleidsschendingen blijft hetzelfde.