Een van de belangrijkste onderdelen van SEO is het indexeren van een website in Google. Indexeren is het proces waarbij zoekmachines informatie voor een zoekopdracht ordenen om antwoorden op vragen mogelijk te maken. In sommige gevallen wordt een website niet getoond in Google, in dit blogartikel bespreken we alle mogelijke oorzaken en hoe je dit kunt oplossen.
Het is vrij eenvoudig om erachter te komen of Google een site heeft geïndexeerd. Ga naar Google en typ site:jouwdomeinnaam.nl in de zoekbalk. Dat geeft je alle pagina’s die Google in zijn index heeft. Boven de zoekresultaten zie je hoeveel pagina’s er in totaal zijn geïndexeerd. Wanneer Google helemaal geen pagina van een website heeft kunnen indexeren, kan dit meerdere oorzaken hebben.
No-index tag
De meest voorkomende oorzaak van dit probleem is dat Google een no-index tag binnen de website tegenkomt. Met deze tag geef je aan dat de website wordt geblokkeerd voor de zoekmachine-spider. Om dit te controleren moet je de broncode van je website openen (klik met de rechtermuisknop en kies “Toon broncode” of “Toon paginabron’’) en kijk of er een “robot-tag” aanwezig is die de tag no-index bevat. Als je zo’n tag vindt, is dat waarschijnlijk het probleem en hoef je deze alleen maar te verwijderen. Hoe je dat doet, hangt af van het CMS dat je gebruikt.
Wanneer deze no-index tag niet aanwezig is binnen de website, is de volgende stap het controleren van het robots.txt-bestand. Die kun je vinden door je domeinnaam in de adresbalk van je browser te typen en /robots.txt toe te voegen. Als er een regel staat met de tekst Disallow: /’ betekent dit dat Google de website niet mag bezoeken. Verwijder de “/” en het probleem is opgelost.
Externe links
Het kan zijn dat er helemaal geen no-index tag of / in robots.txt staat, helaas wordt het probleem dan wat ingewikkelder. Controleer in dit geval of er al een aantal externe links naar de site verwezen worden, met behulp van externe links zorg je ervoor dat Google de website beter kan indexeren.
Google past in sommige situaties handmatige acties toe, dit gebeurt alleen wanneer de zoekmachine heeft vastgesteld dat er pagina’s binnen de website aanwezig zijn die in strijd zijn met de Google richtlijnen. Ga naar de Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools genoemd) en controleer het rapport met handmatige acties om er zeker van te zijn dat er geen handmatige acties tegen de site zijn uitgevoerd.
Slechte interne-structuur
Een van de meest voorkomende problemen waardoor een website niet wordt geïndexeerd, is dat de interne structuur onvoldoende is opgebouwd. In sommige gevallen staan er enorme aantallen links in een menu, waardoor het kan zijn dat Google ze niet allemaal kan oppikken. Zorg voor een duidelijke en hiërarchische structuur per pagina, dit geldt al helemaal wanneer je een website hebt met veel pagina’s.
Interne dubbele inhoud
Het hebben van meerdere pagina’s met dezelfde of vergelijkbare inhoud is iets waar Google niet van houdt. Dit probleem kan worden veroorzaakt door veel vergelijkbare producten, of door een technische fout bij het maken van kopieën van pagina’s, door bijvoorbeeld parameters of sessie-ID’s toe te voegen. De oplossing hiervoor is om unieke pagina’s te maken of om canonieke tags te gebruiken als dit te wijten is aan een technisch probleem.
Externe dubbele inhoud
Als veel van jouw inhoud ook op andere sites te vinden is, wanneer je bijvoorbeeld gebruikt maakt dezelfde leverancier, is het gebruikelijk dat Google ervoor kiest om alleen pagina’s te indexeren die tot één site behoren. In dit geval is de oplossing om unieke en waardevolle content te schrijven.
Dunne inhoud
Wanneer Google een site tegenkomt met veel pagina’s maar met weinig informatie, kiest de zoekmachine er soms voor om die site over te slaan. Creëer in dat geval meer interessante inhoud.
Niet genoeg links
Als een site niet genoeg externe links (backlinks) heeft, bestaat de kans dat Google een site niet interessant genoeg vindt. Dat kan worden opgelost door meer relevante links te verzamelen.
Te veel / spam-links
Als een website veel slechte links heeft, kan Google dat als een negatief signaal zien en daarom ervoor kiezen deze pagina’s niet te tonen in de zoekresultaten. Los dit op door slechte links te verwijderen, of in het ergste geval gebruik te maken van de Google Disavow Tool.