Google integreert advertenties in imagesearch voor mobiele shoppers

Advertenties in imagesearch op mobiel

Google integreert advertenties in imagesearch op mobiel

Heb jij ze al gezien op je telefoon? De advertenties bij het zoeken naar afbeeldingen in Google?

 

Het aantal bezoekers via mobiel stijgt. Om te zorgen dat verkopers ook mensen die alles via hun mobieltje regelen kunnen bereiken, start Google met adverteren bij zoekopdrachten naar afbeeldingen op smartphones.

De advertenties zullen te zien zijn aan de zijkant van afbeeldingen met gerelateerde producten. Als een shopper op zo’n advertentie klikt, wordt hij doorgestuurd naar de website van de verkoper. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘printer’ in de imagesearch van Google, dan komen er naast de printerafbeeldingen advertentielinks te staan.

 

Afbeeldingen hebben grootste aantrekkingskracht

Google hamert al heel lang op het idee om te gaan marketen in zogeheten micromomenten. Dit zijn momenten waarin de klant een beslissing maakt die van groot belang is voor het marketing- en verkoopproces. In een micromoment doen mensen bijvoorbeeld een aankoop. En als ze tot aanschaf overgaan, is jouw product in hun brein gegraveerd.

In een artikel schreef Jonathan Alferness, vicepresident van Google’s productmanagementteam, dat het niet uitmaakt naar welk product je zoekt. Het gros van de mensen wordt het meest aangetrokken tot de foto’s van producten. De meeste vragen die gebruikers van Google imagesearch stellen, is waar ze het product uit de afbeelding kunnen kopen en wat de prijs is van dit product.

 

Groep mobiele gebruikers en shoppers blijft groeien

Nu is dus bij uitstek het moment om daarop in te spelen

Via Google zijn de zoekresultaten voor mobiele shoppen in het laatste jaar met dertig procent gestegen. Volgens AdWeek vindt een derde van alle online aankopen in de Verenigde Staten inmiddels plaats vanaf mobiele apparaten. Deze opkomende trend biedt marketeers een scala aan nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken. Voor mobiele zoekers zal de toevoeging van advertenties en mogelijkheden de klantervaring verrijken, en dat is een belangrijk agendapunt in de advertentiebranche.

Voorlopig zullen de advertenties bij afbeeldingen in Google alleen bij gebruikers van mobiele apparaten verschijnen. Maar een versie voor de PC laat vast niet meer lang op zich wachten.