Afgelopen 22 mei maakte Google-goeroe Matt Cutts bekend dat de eerste grote update van Penguin uitgerold werd. Tijdens de eerste Penguin update, aanpassing in het algoritme van Google, maakte het heel wat slachtoffers. Veel webmasters zagen een deel van hun zoekverkeer in rook opgaan, als gevolg van een bestraffing door Google. Ook bij deze nieuwe update zijn er weer webmasters die beven. Maar wat verandert er nu eigenlijk?
Wat is Penguin?
Google Penguin is een codenaam voor een Google algoritme update. De eerste update werd aangekondigd op 24 april 2012. De Penguin is gemaakt om in de gaten te houden of webmasters zich wel houden aan de Google richtlijnen. De website die niet aan de richtlijnen voldoen worden er door de Penguin uitgefilterd en niet meer getoond in zoekresultaten. Zo werd je bij de eerste update bestraft voor Black hat SEO technieken als: Keyword stuffing, link regelingen, cloaking en door het bewust creëren van duplicaten content.
Wat gaat er met Penguin 2.0 veranderen?
Deze laatste update van de Penguin richt zich specifiek op de kwaliteit van je content. Met de laatste update kan de Penguin gemakkelijker onderscheid maken tussen kwalitatief hoogstaande content en wordt dit ook beloond door Google.
Kwalitatieve content
Penguin 2.0 pakt de advertorials op websites aan. Dit zijn betaalde artikelen op journalistieke websites (zoals nu.nl). Dit lijkt voor de website bezoeker een objectief artikel, echter bevat dit puur sluikreclame en wordt dit nu door Penguin 2.0 gezien als lage kwalitatieve content. Daarnaast zijn het gekochte links en daar is Penguin 2.0 ook niet blij mee.
Kwalitatieve links
Google wil websites met gekochte links of die doen aan link spamming aan pakken en met de Penguin 2.0 is er weer een update die deze zaken beter inzichtelijk maken. Tijd voor goede linkbuilding van ervaren linkbuilders.