Google LaMDA en MUM gaan SEO veranderen!

Google-Business

Tijdens de Google I/O 2021 presenteerde Google-CEO Sundar Pichai een nieuw AI (Artificial Intelligence) model voor het begrijpen van natuurlijk taalgebruik, dat ook zal worden gebruikt voor zoekopdrachten. Google LaMDA maakt gesprekken over elk onderwerp mogelijk. MUM moet helpen om informatie uit verschillende talen met elkaar te verbinden en in de zoektocht te betrekken.

Wij verwachten dat LaMDA en MUM in de toekomst een flinke impact op SEO zullen hebben, daarom vinden we het de moeite waard om deze informatie te delen.

Wat is LaMDA?

LaMDA is een geavanceerd taalmodel waarvan Google zegt dat het veel beter is dan bestaande modellen in het begrijpen van de context van gesprekken. Google-CEO Sundar Pichai zegt dat LaMDA, gebouwd voor dialoogtoepassingen, onbegrensd is en over elk onderwerp kan praten. Opvallend is dat het model niet getraind hoeft te worden om een gesprek te voeren.

“Hoewel het nog steeds in ontwikkeling is, hebben we LaMDA intern gebruikt om nieuwe interacties te onderzoeken,” zei Pichai. “Stel dat je bijvoorbeeld meer wilde weten over een van mijn favoriete zwarte planeten, Pluto. Dan weet LaMDA daar al veel van, net zoals over miljoenen andere onderwerpen.”

LaMDA is Uniek en natuurlijk

Datawetenschappers hoeven concepten niet met de hand in LaMDA te programmeren, omdat geen van de reacties van het model vooraf is bepaald. LaMDA probeert verstandige antwoorden te geven en de dialoog open te houden. Het voert een natuurlijk gesprek en volgt nooit twee keer hetzelfde pad.

“Het is echt indrukwekkend om te zien hoe LaMDA een gesprek over elk onderwerp kan voeren”, zei Pichai. Maar hij gaf toe dat het model niet perfect is. “Het is nog een pril onderzoek, dus het krijgt niet alles goed. Soms kan het onzinnige reacties geven, ”zei hij.

Wat is MUM?

In een andere aankondiging deelde Google informatie over de Multitask Unified Model (MUM), een “model dat kan multitasken om informatie op nieuwe manieren te ontgrendelen.” MUM is getraind in meer dan 75 talen en kan simultaan verschillende vormen van informatie begrijpen, waaronder tekst, afbeeldingen en video’s.

Google beweert dat MUM vragen kan begrijpen als “Ik wil volgend najaar de berg Fuji bewandelen – wat moet ik doen om me voor te bereiden?” Door de “multimodale” eigenschappen begrijpt MUM dan dat die “voorbereiding” zowel fysieke voorbereiding als voorbereiding voor passende kleding in verband met het weer kan zijn. Het model zou de vragensteller dan kunnen aanbevelen een waterdichte jas mee te nemen en daarbij tips kunnen geven om dieper in te gaan op onderwerpen met relevante inhoud uit online artikelen, video’s en afbeeldingen.

MUM begrijpt je bedoelingen

MUM kan ook gebruik maken van context en beeld. Zo kan je MUM een foto van wandelschoenen geven en vragen “Kan ik dit gebruiken om de berg Fuji te beklimmen?” Mum kan dan de afbeelding en de bedoeling achter de vraag begrijpen. Als reactie laat het de vragensteller weten dat de wandelschoenen geschikt zijn en ze wijzen op een relevante ervaring in een Mount Fuji-blog.

Google zegt dat er al interne pilots zijn gestart om te zien welke vragen MUM kan oplossen. “We bevinden ons in de begindagen van het exploiteren van deze nieuwe technologie”, zei Prabhakar Raghavan, SVP bij Google. “We zijn enthousiast over het potentieel om complexere vragen op te lossen, ongeacht hoe je het stelt … MUM verandert het spel met zijn taalbegrip.”

Wordt vervolgd…

Scroll naar boven