Het belang van een sterke 404-pagina

404-page-blog

Als website-eigenaar is het jouw belangrijkste taak om bezoekers lang genoeg op je website te houden, want daardoor vergroot je de kans dat ze klant of abonnee worden. Er zijn echter dingen die dat verhinderen, bijvoorbeeld een fout code, onjuiste links en gebruikers die zelf een woord typen achter jouw domeinnaam. De vraag is wat je daaraan kan doen. Hoe voorkom je dat bezoekers op een ontbrekende pagina terecht komen? Simpel, je maakt een eigen 404-pagina.

Wat is een 404-pagina?

Een 404-fout is een HTTP-statuscode die betekent dat de pagina die een lezer op een website probeerde te bereiken, niet gevonden kon worden. Soms komt het doordat de lezer een fout heeft gemaakt in het webadres; andere keren komt het door een verbroken link op je website. Kortom, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website een 404-pagina heeft die de fout herkent.

Waarom heb ik een 404-pagina nodig?

Wanneer lezers de inhoud die ze zoeken niet kunnen vinden of een gebroken link tegenkomen, dan zorgt dat voor een negatieve ervaring. Veel bezoekers klikken de website dan weg en zoeken verder. Door een 404-foutpagina te maken, vergroot je de kans dat je de bezoekers van je website overtuigt om toch op je website te blijven.

404-pagina’s kunnen bezoekers terugleiden naar je homepagina of naar suggesties die je op deze pagina doet. Als je geen bezoekers wilt verliezen als gevolg van fouten en kapotte HTML, dan is een 404-foutpagina echt een must.

Doe de Floatingfeather 404-pagina test

Je vraagt je vast af wat in hemelsnaam de Floatingfeather-test is. Het is een standaard test die wij bij Drijfveer voor alle websites uitvoeren die we maken of optimaliseren. Het enige wat je hoeft te doen, is jouw domein-URL typen en vervolgens het woord Floatingfeather aan het einde toevoegen. Bijvoorbeeld http://www.jouwdomein.nl/Floatingfeather. Volg de link en kijk wat er gebeurt. Krijg je een 404-foutpagina of de gevreesde melding “pagina niet gevonden”-fout?

Als je een 404-foutpagina krijgt, dan is je website geslaagd voor de Floatingfeather-test. Als dat niet zo is, dan moet je een 404-foutpagina voor je website maken.

Eenmaal op de 404-foutpagina, hoe ziet deze er dan uit? Spreekt het lezers aan om op je website te blijven? Geeft het lezers geen reden om op je website te blijven, dan is er werk aan de winkel. Want ander verlies je de bezoekers die op een 404-pagina terecht komen.

Maak een grappige 404-pagina

Hoewel 404-foutpagina’s belangrijk zijn, is het een goede plek voor humor. Het voelt voor bezoekers aan als een kijkje achter de schermen. Als je daar dan humor plaatst, dan draai je de negatieve ervaring om naar iets positiefs. Maak de 404-pagina dus minder formeel en aansprekend. Hoe humoristischer de pagina is, hoe meer bezoekers bereid zullen zijn om op jouw website te blijven en de pagina die ze zochten nogmaals te zoeken.

De sleutel is om bezoekers niet af te schrikken of de “schuld” bij hen te leggen. Geef toe dat jouw website een fout heeft gemaakt en verontschuldig je netjes.

Overweeg de volgende elementen op je 404-pagina

  • Humor in woord en/of beeld
  • Links naar je meest bezochte pagina’s
  • Zoekveld of link naar je sitemap
  • Een tekst die de fout uitlegt
  • Contact gegevens
  • Zelfde huisstijl als rest van website

Conclusie

Voorkom dat bezoekers van je site afhaken als gevolg van kapotte en ontbrekende pagina’s door een leuke 404-foutpagina te maken. Maak het luchtig, grappig en informatief en je maakt een grote kans dat je bezoekers alsnog converteren.

Scroll naar boven