Leestijd: 4 minuten

Het effect van COVID-19 op online marketing
COVID-19 heeft bijna alle bedrijfsstrategieën negatief of positief beïnvloed, inclusief online marketing. Een van de belangrijkste effecten van COVID-19 is dat bedrijven zich zoveel mogelijk online willen gaan profileren vanwege alle maatregelen die door de overheid zijn genomen. Deze plotselinge aanpassing heeft een sterke invloed op online marketing vanwege de vraag en toenemende concurrentie.
Online interactie
De online interactie met klanten is over het algemeen geïntensiveerd sinds de uitbraak van COVID-19. Maatregelen op het gebied van sociale afstand maakten het moeilijk om klanten te ontmoeten en presentaties te houden. Het resultaat hiervan is dat bijna alle zakelijke aangelegenheden nu via online platforms worden besproken, of een concept zich nu in de start- of in de eindfase bevindt.
Bedrijven hebben platforms moeten vinden die passen bij hun zakelijke behoeften, zoals het delen van bestanden. Waar men vroeger een presentatie kon maken om op het kantoor van een klant te laten zien, moet men de presentatie nu online delen.
Zoekmachine marketing
Zoekmachine marketing is de strategie waarbij een website wordt weergegeven wanneer mensen een zoekopdracht doen die betrekking heeft tot jouw product en/of dienst. Deze marketingstrategie staat bekend als zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als jouw website in de zoekmachine boven de concurrenten verschijnt, vergroot je de kans op een aankoop omdat consumenten en klanten reageren op snelle en gemakkelijke informatiekanalen. SEO en COVID-19 gaan hand in hand omdat consumenten niet meer fysiek naar diensten en producten kunnen zoeken zoals ze dat vroeger deden voordat de COVID-maatregelen werden genomen.
Strategieën voor brainstormen
Voor efficiënte marketingcampagnes is meestal een team van professionals nodig om samen te komen en hierover te brainstormen. Online marketing brainstormsessies kunnen plaatsvinden in een directiekamer of kantoorruimte. Door het vele thuiswerken is deze dynamiek echter verschoven. Brainstormen gebeurt nu voornamelijk via online interactieplatforms zoals Zoom en Google Meet. Hoewel dit niet noodzakelijkerwijs van invloed is op klanten en consumenten, heeft het wel invloed op de werkdynamiek van het marketingteam.
Sociale media
Het gebruik van sociale media is tijdens de pandemie enorm toegenomen, het resultaat hiervan is dat online marketing gebruik heeft gemaakt van het brede publiek dat actief is op sociale media. Waar een bedrijf bijvoorbeeld vertrouwde op promotiemiddelen zoals flyers en posters, moesten ze nu noodzakelijk hun diensten op de markt brengen via sociale mediaplatforms zoals Facebook en Instagram.
Toegenomen concurrentie
De focus naar meer online als gevolg van COVID-19 heeft de concurrentie voor consumenten en klanten vergroot. Bedrijven die niet sterk afhankelijk waren van online marketing, moesten deze kanalen gebruiken als de belangrijkste marketingmethode om alsnog hun doelgroep te kunnen bereiken. Dit betekent dat bedrijven hun creatieve strategieën hebben moeten uitbreiden of zelfs compleet hebben moeten verleggen.
Conclusie
Online marketing is door de pandemie een van de belangrijkste vormen van marketing geworden. Bedrijven moesten hun marketingstrategieën, zoals interactie met klanten via online platforms, snel aanpassen. Zoekmachine marketing is een strategie die de zichtbaarheid van het bedrijf kan behouden en het meeste uit sociale media kan halen.
COVID-19 betekent dat je ruimdenkend en bereid moet zijn om verschillende online kanalen uit te proberen die de zakelijke verkoop verhogen en efficiënte communicatie mogelijk maken. De concurrentie is toegenomen door de plotselinge toename van online platforms door bedrijven als gevolg van COVID-19. Dit betekent dat bedrijven de meest efficiënte online tools moeten gebruiken om het meeste uit hun (online) marketing te blijven halen.
Deel dit artikel


© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap