Leestijd: 4 minuten

duplicate-content
Robert-Team

Robert

Het gevaar van keyword cannibalization en hoe je het kan oplossen

Als je niet bekend bent met keyword cannibalization, dan kan dat je website benadelen zonder dat je het weet. Sterker nog, veel website-eigenaren zijn actief bezig om de inhoud van hun website te optimaliseren, maar creëren eigenlijk hun eigen concurrentie en laten hun website verkeer op de verkeerde pagina landen…

Wat is keyword cannibalization?
Wanneer je meer dan één artikel of blogpost hebt die op hetzelfde woord scoort bij een zoekopdracht, en wanneer Google jouw website crawlt en meerdere pagina’s vindt die strijden om hetzelfde zoekwoord, spreken we van keyword cannibalization.

Waarom is keyword cannibalization belangrijk?

Het lijkt misschien niet zo erg, maar dat is het wel. Wanneer Google jouw site crawlt en meerdere pagina's relevant vindt voor jouw zoekwoord, dan kiest het zelf welke pagina het waardevolst is.

In plaats van alleen de pagina te vinden waarmee je wilt scoren op een specifiek zoekwoord, vraagt je Google in feite om jouw pagina's te vergelijken en zelf te kiezen wat het beste resultaat is voor jouw zoekwoord.

Dit kan je pagina- en site-autoriteit schaden, bezoekers van je website op de verkeerde pagina laten binnenkomen, verkeer voor je website verminderen en schommelende posities in de zoekresultaten opleveren. En al deze negatieve effecten leiden uiteindelijk tot minder conversies en dus minder omzet.

Keyword cannibalization is ook een probleem voor jonge websites. Als je een zoekwoord op meerdere plaatsen gebruikt, dan is dat voor Google ook een indicatie dat de website weinig goede en unieke inhoud heeft. Dat is een signaal dat je Google niet wil geven.

Problemen met zoekwoordkannibalisatie identificeren

De eerste stap om problemen met keyword cannibalization op te lossen, is door ze te identificeren. Gelukkig is dat relatief eenvoudig om te doen.

Je hoeft alleen maar naar jouw website te zoeken en naar elk zoekwoord waarvan je denkt dat het kan kannibaliseren. Google op 'site:jouwwebsite.nl "jouw zoekwoord" en je ziet welke pagina’s van jouw website op dat zoekwoord door Google gevonden worden. Bekijk alle resultaten en controleer vervolgens op welke positie ze staan en of je belangrijkste pagina wel bovenaan staat.

Problemen met keyword cannibalization oplossen

Helaas is er geen perfecte oplossing voor het oplossen van problemen met keyword cannibalization, maar er zijn verschillende best practices die je kan combineren. Hieronder vind je enkele tips die je kunnen helpen om hoger in de zoekresultaten te komen en keyword cannibalization op te lossen.

·        Content controleren en recyclen

Als je problemen hebt met keyword cannibalization, dan kan je het beste de content op je website herverdelen. Dus je pakt de goede content van de ongewenste keywordpagina en plaatst deze op de keywordpagina waarmee je wilt scoren. Door dit te doen, kan je de kwaliteit van de content verbeteren op je belangrijkste pagina terwijl jij je eigen concurrerende pagina’s inkort of geheel verwijdert.

·        Links

Als je eenmaal weet wat je belangrijkste pagina voor een keyword is, is het consequent verwerken ervan in interne ankerteksten een manier om verkeer naar die pagina te leiden en deze (voor zoekmachines) te benoemen tot belangrijkste pagina voor een bepaald zoekwoord. Hetzelfde geldt voor externe links. Als je concurrerende pagina's hebt die op dezelfde zoekwoorden zijn gericht, zorg dan dat de links die daarnaartoe gaan naar de belangrijkste pagina worden omgezet.

·         Canonieke URL's

Als je eenmaal het aantal pagina's met hetzelfde trefwoord hebt verminderd en weet met welke pagina’s je wilt scoren in Google, is het tijd om je website te herstructureren met behulp van canonieke URL's. Een canonieke tag is een stukje HTML-code die aan zoekmachines aangeeft wat de belangrijkste pagina is in het geval van dubbele, bijna dubbele en vergelijkbare pagina's. Met een canonieke URL vertel je zoekmachines dat bepaalde vergelijkbare URL's eigenlijk hetzelfde zijn, zodat ze jouw belangrijkste pagina in de zoekresultaten niet voor de voeten lopen.

·        Geen index

Voor pagina's die nuttig zijn voor je bezoekers, maar waarmee je liever niet in de zoekmachines rankt, kan je ervoor kiezen om deze niet te laten indexeren. Wanneer je een pagina uit de index houdt (op no-index zet), voorkom je dat deze wordt weergegeven in de zoekresultaten en mogelijk andere pagina's kannibaliseert.

Hoe keyword cannibalization vermijden?

Keyword cannibalization stoppen voordat het gebeurt, bespaart enorm veel tijd. En het is wel zo eenvoudig om een snelle Google-zoekopdracht uit te voeren voor een nieuw zoekterm voordat je begint met het maken van een pagina of bericht. Voer gewoon dezelfde zoekopdracht uit op 'site:jouwwebsite.nl "jouw zoekwoord" om problemen met keyword cannibalization op voorhand te identificeren.  Als de resultaten in Google een bericht of pagina laten zien die al op dat zoekwoord lijkt te targeten, overweeg dan een ander zoekwoord voor de pagina of het bericht.

footer-team

© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.