Het raadsel van Google rankings

google-dino

Het lijkt haast magie hoe Google zijn zoekresultaten opdient. Maar juist het begrijpen hoe Google dat doet is de sleutel tot het begrijpen van je digitale marketing succes. Als je in Haarlem nummer 1 staat voor het keyword “sleutelmaker”, terwijl je in Apeldoorn gevestigd bent, is dat op zich geen reden voor een feestje. Er is toch niemand die zo ver reist voor een nieuwe sleutel.

Bestaat er een standaard Googlezoekresultaat? Het antwoord op deze vraag is sinds 2009 nee. In dat jaar werden gepersonaliseerde zoekresultaten bij alle Googlegebruikers geïntroduceerd, of de gebruiker nu ingelogd was of niet. Vanaf dat moment bestond er niet meer zoiets als “ongepersonaliseerde Googleresultaten”.

Hoe worden de zoekresultaten gepersonaliseerd?

Googleresultaten worden gepersonaliseerd op basis van een aantal factoren. Sterker nog, volgens sommige experts zijn er wel 57 verschillende personalisatiefactoren. Dat zijn bijvoorbeeld voor de hand liggende factoren als je locatie en taal in je zoekgeschiedenis, de zoektijd, sociale activiteit en interesses. Google zal ieders resultaten personaliseren, dus als jij zoekt naar “sleutelmakers”, zal dat andere zoekresultaten opleveren dan wanneer je neef aan de andere kant van het land dezelfde zoekterm invoert.

Locatie is een goed voorbeeld van deze personalisatie. Als je in je search settings je locatie verandert, zul je meteen een dramatische verandering in je zoekresultaten zien. Ga je online op zoek naar je concurrenten en je wilt begrijpen hoe bezoekers jouw website zien, dan is locatie de meest basale personalisatiefactor om rekening mee te houden.

De locatie van de zoeker heb je niet in de hand, net zomin als zijn zoekgeschiedenis, interesses, sociale activiteit of het apparaat waarmee hij de zoekopdracht geeft (bijvoorbeeld laptop of smartphone). Maar, hoewel je geen controle kunt uitoefenen op deze zaken, kun je wel degelijk dingen kunt doen om je zichtbaarheid te verbeteren.

Zoekers die vanaf een mobiel apparaat zoeken, zullen door Google eerst resultaten geserveerd krijgen die mobile-friendly zijn. Je kunt dan wel niet beïnvloeden op welk apparaat iemand zoekopdrachten invoert, je kunt wel beïnvloeden hoe mobile-friendly jouw website is.

Hetzelfde geldt voor je locatie. Als iemand in Haarlem op zoek is naar een sleutelmaker en jij een landelijke keten van sleutelmakers hebt, maar je meldt nergens op je site dat je ook een filiaal hebt in Haarlem, dan kun je niet van Google verwachten dat jouw site verschijnt in de zoekresultaten van de zoeker in Haarlem.

Hoe beïnvloeden gepersonaliseerde resultaten mijn ranking?

Je Google ranking zal gebaseerd worden op een groot aantal factoren. Het is daarom het verstandigst om te kijken naar de prestaties van je website in z’n geheel: traffic, conversie, landing pages en zoekmachine referrals zijn daar onderdeel van. Het is echter ook logisch dat ranking ondernemers in een oogopslag een indicatie kan geven hoe hun website presteert, en dat velen graag willen weten hoe ze gemiddeld scoren op specifieke keywords.

Het proces van algoritmes en personalisatie van zoekresultaten achter Google is echter dusdanig ingewikkeld dat een simpel nummer dit nooit voldoende zal kunnen uitleggen. Het moet daarbij ook gezegd worden dat je bepaalde factoren waarvan jij meent dat ze buiten jouw invloed liggen wel degelijk kunt inzetten om je zichtbaarheid in zoekresultaten te verbeteren – denk bijvoorbeeld aan mobiele integratie van je website, je locatie, kwaliteitscontent, aanwezigheid op sociale netwerken, snelheid van je website en de manier waarop gebruikers reageren op je site (dit zal terug te zien zijn in gepersonaliseerde zoekresultaten).

Rankings hebben niet meer de betekenis die ze eens hadden. Nu Google steeds geavanceerder wordt, is er namelijk geen zinvolle manier meer om ze te traceren, rapporteren en te begrijpen. Elk zoekresultaat is gepersonaliseerd. Er is geen standaard. We kunnen slechts een schatting van ranking maken op basis van een klein aantal factoren die we kennen, in tegenstelling tot het enorme aantal factoren dat Google kan inzetten.

Personalisatie

Deze extreme personalisatie betekent dat je de nadruk zou moeten leggen op het creëren van onderhoudende, nuttige en doelgerichte content, zonder uit het oog te verliezen dat je website zoveel mogelijk gericht moet zijn op het gemak van de gebruiker ervan. Bedenk naar welke informatie mensen op zoek zijn en verwerk die in je website. Zorg er daarbij dat je website gebruiksvriendelijk en dus overzichtelijk is, en bovendien snel laadt.

Sommige mensen zien deze personalisatie als een negatieve ontwikkeling omdat het lastiger wordt na te gaan hoe je door je bezoekers gezien wordt. Maar, als je je website heel specifiek richt op je doelgroep, dan geeft deze personalisatie kleinere ondernemingen juist een grotere kans om hun doelgroep ook daadwerkelijk te bereiken. Grotere bedrijven hebben weliswaar waarschijnlijk op verschillende locaties een grotere zichtbaarheid en meer autoriteit, maar personalisatie vraagt om details. En hoewel grotere ondernemingen vaak meer autoriteit hebben, is hun informatie over het algemeen wel generieker.

Kleinere ondernemingen hebben echter de mogelijkheid veel specifieker te zijn. Ze hebben bovendien meer tijd om lokale relaties en erkenning op te bouwen, wat deze personalisatiefactor ten goede komt. Personalisatie geeft kleinere ondernemingen de kans om op te klimmen in de zoekresultaten en hun zichtbaarheid te vergroten, zolang ze maar weten hoe ze hun sterke kanten kunnen inzetten.

Scroll naar boven