Als onderdeel van je linkbuildingstrategie plaats je weleens links of artikelen op andere websites die verwijzen naar je eigen pagina of video. Het doel hiervan is om hoger te scoren in zoekmachines. De woorden in deze link noemen we anchorteksten. Zoekmachines begrijpen aan de hand van die woorden waar jouw eigen website over gaat. Maar wat kies je als anchortekst? Je merk? Zoekwoorden die jouw diensten samenvatten? Een naakte URL (www.drijfveermedia.nl)? Of een generieke anchortekst (klik hier)?
Varieer!
Het antwoord is diversiteit. Maak gebruik van een grote variatie aan anchorteksten die naar jouw website verwijzen. Denk aan veel verschillende (zoek)woorden en zinnen, je merknaam, naakte URL’s, enzovoorts. Ben jij een loodgieter uit Groningen en heb je een buitensporig aantal links naar je website met de tekst ‘loodgieter Groningen’? Dat wordt als onnatuurlijk beschouwd, dus de kans is groot dat je een penalty krijgt van Google.
Je moet eigenlijk zorgen voor een mooie mix van verschillende anchorteksten die naar jouw site verwijzen. Neem bijvoorbeeld onze site. Wij willen een goede mix van ons merk (Drijfveer Media) en zoekwoorden zoals online marketingbureau, zoekmachineoptimalisatie en linkbuilding. Daarnaast willen we naakte URL’s in verschillende variaties: http://www.drijfveermedia.nl, www.drijfveermedia.nl en drijfveermedia.nl. Tot slot slaan we ook de generieke teksten niet over, denk aan teksten als klik hier, lees meer en ga naar onze site.
Waarom wij het zo doen? Vraag tien verschillende mensen met en zonder marketingachtergrond om een link naar jouw website te plaatsen en je ziet het zelf: er is geen eenduidige lijn in te zien. Het is dus heel natuurlijk dat iedereen het net een beetje anders doet.
Natuurlijke verschillen in anchorteksten
Hoe al deze opties zich tot elkaar zouden moeten verhouden is vrij ingewikkeld. Laten we de loodgieter uit Groningen als voorbeeld gebruiken. Als de loodgieter tien links naar zijn site heeft en twee daarvan hebben ‘loodgieter Groningen’ als anchortekst, dan komt het realistisch over. Heeft de loodgieter echter duizend links die naar zijn site verwijzen, dan is dezelfde verhouding aan links – 200 linkjes dus – niet meer zo realistisch en bevindt hij zich op gevaarlijk terrein.
Om jezelf veilig te wanen zou de meerderheid van je anchorteksten generiek moeten zijn. Gevolgd door naakte URL’s, je merk en ten slotte de keywords waarop je wilt ranken. Als jouw website goed geoptimaliseerd is, weet Google het onderwerp al en heb je niet veel exact matchende keywords nodig om goed te ranken.
Long tail zoekwoorden
Opvallend is dat long tail zoekwoorden steeds meer worden gebruikt. Dit zijn woorden waarop niet veel wordt gezocht, maar die wel zo specifiek zijn dat jouw potentiële klanten hierop zoeken. Voor de loodgieter uit Groningen is ‘centrale verwarming repareren Groningen’ een long tail voorbeeld.
Long tail zoekwoorden zijn om verschillende redenen belangrijk. Website beheerders doen er daarom goed aan om ze in hun SEO strategie te gebruiken.
Voordelen van long tail in anchorteksten
- Er is minder competitie. Er mag misschien wel enorm veel gezocht worden naar eenvoudige en brede zoekwoorden zoals ‘loodgieter’, maar als klein bedrijf is het vrijwel onmogelijk om op zo’n algemeen woord te scoren. Er is simpelweg te veel concurrentie. Focus daarom op jouw specialiteit en bedenk daar een long tail zoekwoord bij waar je op wilt scoren.
- Mensen die zoeken op een long tail zoekwoord zijn meestal op zoek naar iets heel specifieks en weten al goed wat ze willen. De conversieratio van je pagina zal dus fors omhooggaan als je je op zulke zoekwoorden richt.
- Tegenwoordig is natuurlijk ogende content een belangrijk onderdeel van SEO. Als je in jouw webteksten continu dezelfde zoekwoorden gebruikt, dan komt dat onnatuurlijk over en zal Google je misschien een penalty geven. Dat is erg slecht voor je rankings. Met het gebruik van long tail zoekwoorden kun je veel meer variëren en ogen jouw teksten veel natuurlijker.
- Als je wilt investeren in een Adwords campagne is het veel goedkoper om je te richten op long tail. Er is immers veel minder competitie voor deze zoekwoorden.
- Kwalitatieve content is nu belangrijker dan ooit binnen SEO en wordt na verloop van tijd vaak beloond door Google. Teksten schrijven aan de hand van long tail zoekwoorden is daarom een goede methode om je publiek aan je te binden. Het zorgt bovendien voor waardevolle content.
Durf je wel?
Wees niet bang om te variëren en te proberen. Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Blijf je twijfelen over je anchortekst? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je met je anchorteksten. Uiteraard kunnen we ook de complete linkbuildingstrategie voor jouw organisatie verzorgen.