Hoe krijg je positie 0 in Google?

positie-0

Veel van wat we als Online marketeers doen, is erop gericht online gevonden te worden. Dat betekent dat onze inhoud bovenaan de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) komt te staan. Zoekmachines zijn de afgelopen vijf jaar echter veel veranderd.

Tegenwoordig gebruiken we computers, telefoons en zelfs spraakassistenten zoals Alexa en Google Home om op internet te gaan. Als reactie hierop is ook de manier waarop zoekmachines resultaten tonen de afgelopen jaren sterk veranderd.

Wat is Positie 0?

Positie 0, ook wel featured snippet genoemd, is de term die wordt gebruikt om het blok met aanbevolen fragmenten bovenaan de pagina met zoekresultaten van Google te beschrijven. Google introduceerde voor het eerst positie 0 in 2014 in een poging om rechtstreeks op de SERP’s antwoorden op vragen van gebruikers te leveren.

De informatie op positie 0 omvat een samenvatting van het antwoord, wat wordt gehaald uit de informatie op een specifieke webpagina. Het aanbevolen fragment wordt positie 0 genoemd omdat het bovenaan de SERP’s wordt weergegeven, net na de advertenties, waardoor dit het beste organische resultaat is.

Featured snippets

Featured Snippets zijn antwoorden die direct in zoekresultaten verschijnen en van relevante websites worden gehaald. Inbegrepen in het fragment is een samenvatting en de details van de webpagina waar het antwoord vandaan is gehaald, inclusief de URL. Deze fragmenten zijn een zeer krachtige ruimte om in te nemen.

Daarom verschijnen featured snippets meestal als antwoord op vragen die vraagtermen bevatten zoals wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe, etc. Afhankelijk van het type vraag zijn er drie verschillende soorten featured snippet formaten die kunnen verschijnen in positie nul:

  • Featured snippets in alinea’s: een antwoord in de vorm van een alinea.
  • Lijst met aanbevolen fragmenten: een lijst met opsommingstekens of een genummerde lijst.
  • Uitgelichte fragmenten van de tabel: antwoord geleverd in de vorm van een tabel.

Hoe krijg ik Positie 0 in Google?

  1. Identificeer de kansen

De eerste stap om positie 0 te verkrijgen is het identificeren van de juiste kansen. Niet elk zoekresultaat heeft namelijk een featured snippet. Je moet dus op zoek gaan naar bepaalde keywords of vraagstukken die zich goed lenen voor featured snippets. Hierbij kan het handig zijn om te beginnen met zoekwoorden waarop je op dit moment al goed scoort. De meeste uitgelichte fragmenten zijn afkomstig van hooggeplaatste resultaten in Google.

  1. Kwalitatieve inhoud en beantwoord vragen

Goede content is, en wordt steeds belangrijker. Vooral wanneer het gaat om de bovenste posities in Google kan sterke content de doorslag geven. Probeer in de teksten zoveel mogelijk relevante vragen te beantwoorden en maak hierbij gebruik van de juiste tussenkoppen.

Naast de inhoud van de tekst moet je ervoor zorgen dat de rest van de pagina is geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Dit omvat onder andere de paginatitels en metabeschrijvingen: gebruik hierbij gerichte zoekwoorden die aansluiten bij het onderwerp van de pagina.

  1. Focus op off-page en on-page SEO

Om de positie in een featured snippet veilig te stellen is goede on-page en off-page SEO cruciaal. Hierbij is het ook belangrijk om aandacht te hebben voor de gebruikersinterface / UX van een website, o.a. de laadsnelheid van pagina’s spelen hierin een cruciale rol. Besteed ook aandacht aan off-page SEO (linkbuilding) voor beter posities in Google. Door kwalitatieve linkjes te verzamelen middels linkbuilding krijg je een betere organische ranking en vergroot dit de kans dat jouw website door Google wordt uitgekozen voor featured snippets.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het verkrijgen van de 0 positie in Google? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, onze SEO-experts helpen je graag!

Scroll naar boven