Hoe optimaliseer je voor Google Discover

google-discover

In 2018 lanceerde Google Google Discover onder een de nieuwe naam en introduceerde nieuwe functies om gebruikers te helpen de content te vinden die ze leuk vinden zonder dat ze ernaar  hoeven zoeken.

Toen Google Discover voor het eerst werd gelanceerd, zei Google dat meer dan 800 miljoen mensen de content feed elke maand gebruikten. Dat maakte het direct een belangrijk kanaal voor merken om in met hun doelgroep in contact te komen buiten de zoekmachine van Google om. In dit artikel bekijken we hoe je jouw content kunt optimaliseren zodat deze wordt weergegeven in Google Discover en jouw bereik vergroot.

Google Discover is niet hetzelfde als de zoekmachine van Google

Voordat je jouw content kunt optimaliseren zodat deze vaak wordt weergegeven in Google Discover, moet je weten hoe Google Discover verschilt van Google Zoeken. Google zegt hier zelf het volgende over:

“Met Zoeken voeren gebruikers een zoekterm in om nuttige informatie over hun zoekopdracht te vinden, maar Discover heeft een andere benadering. In plaats van resultaten weer te geven als reactie op een zoekopdracht, geeft Discover content weer die voornamelijk is gebaseerd op wat volgens de geautomatiseerde systemen van Google goed aansluit bij de interesses van een gebruiker. De inhoud in Discover verandert regelmatig op basis van nieuw gepubliceerde webcontent of veranderende gebruikersinteresses.”

Google geeft toe dat verkeer van Google Discover “minder voorspelbaar” maakt dan Google Zoeken en raadt aan dit kanaal te gebruiken als aanvulling op uw organische en betaalde zoekstrategieën.

Met Google Discover is er geen actief zoekgedrag. Gebruikers scrollen door een feed met gepersonaliseerde aanbevelingen, wat Google Discover meer in lijn brengt met sociale mediaplatforms zoals Facebook en Instagram.

Hoe je jouw inhoud kunt optimaliseren voor Google Discover

Content komt automatisch in aanmerking voor weergave in Google Discover zodra deze is geïndexeerd door Google. Om de kans te vergroten om in met je content in Google Discover te verschijnen, volgen hier belangrijke optimalisatiestappen die je kunt volgen:

Koppen: maak boeiende koppen die jouw content nauwkeurig beschrijven, maar vermijd het gebruik van clickbait-tactieken.

Afbeeldingen: gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit in jouw content van minimaal 1200px breed en gebruik de instructies max-image-preview om previews van afbeeldingen in te schakelen.

Verse content: maak content die past bij de huidige interesses van jouw doelgroep, nauwkeurig is en een boeiend verhaal vertelt of unieke inzichten biedt.

Informatie: Toon publicatiedatums, profielen voor content makers, contactgegevens en sociale links om vertrouwen op te bouwen.

Legitimiteit: vermijd het gebruik van tactieken om de betrokkenheid op te drijven, zoals misleidende inhoud of het achterhouden van informatie, evenals het manipuleren van interesse met native tactieken.

Google vermeldt de versheid van content als een belangrijke factor in het gedeelte ‘Hoe inhoud wordt weergegeven in Discover‘ van deze documentatiepagina van Search Central. Er wordt echter ook gesproken over Google Discover als een platform voor het ontdekken van tijdloze inhoud die niet nieuw is op internet, maar wel relevant en nieuw is voor individuele gebruikers.

Zorg er dus voor dat je zelf tijdloze content maakt en houd deze up-to-date voor nieuwe gebruikers die deze voor het eerst ontdekken.

De rol van E-A-T in Google Discover

E-A-T is de afgelopen 2 jaar een groot onderwerp geweest in SEO, maar het is niet iets waar Google zelf vaak op reageert. Als je niet zeker weet wat E-A-T is, het staat het voor de begrippen Expertise, Autoriteit en Trust (vertrouwen). Zonder de bevestiging van Google wordt E-A-T geaccepteerd als een cruciale factor in content optimalisatie en er is een specifieke verwijzing naar dit in de ontwikkelaarsdocumentatie voor Discover:

“Onze geautomatiseerde systemen halen content in Discover op van sites met veel afzonderlijke pagina’s die blijk geven van expertise, gezag en betrouwbaarheid (E-A-T). Degenen die E-A-T willen verbeteren, kunnen enkele van dezelfde vragen overwegen die we site-eigenaren aanmoedigen om te overwegen voor Zoeken. Hoewel Google Search en Google Discover verschillend zijn, zijn de algemene principes voor E-A-T zoals het van toepassing is op de content vergelijkbaar.”

Dit kleine fragment bevestigt het belang van E-A-T voor zowel Google Zoeken als Discover, dus maak hier een prioriteit van voor alle inhoud die je maakt.

Ken de interesses van jouw doelgroep

Omdat Google Discover een platform voor het ontdekken van content is, heb je niet direct de mogelijkheid om zoals bij SEO met zoekwoorden te werken. Dit betekent dat je de interesses van jouw doelgroepen echt moet begrijpen om de beste kans te maken om jouw content in hun feed te krijgen. De interesses zijn niet hetzelfde als wanneer ze zich tot Google Zoeken wenden…

Mensen zijn bijvoorbeeld slechts tijdelijke geïnteresseerd (en om de zoveel jaar) om een nieuwe auto te kopen, maar Google zal hen 365 dagen per jaar inhoud aanbevelen op basis van hun interesses. Je moet dus nadenken over interesses op de lange termijn en hoe dit kan overeenkomen met interesse in je merk – bijvoorbeeld: jaarlijkse beoordelingen van de mooiste autoroutes en goedkoopste autovakanties.

Het goede nieuws is dat je kunt experimenteren met content ideeën die zijn ontworpen voor Google Discover en de prestaties kunt bijhouden met behulp van de speciale prestatierapporten voor Discover in Google Analytics. Je kunt deze rapporten configureren en gegevens filteren op land, datum, dimensie en meer. Neem contact met ons op als je hulp wilt bij je contentmarketing.

Scroll naar boven