Leestijd: 3 minuten

duplicate-content
Thorgall-Team

Thorgall 

Hoe slecht is duplicate content voor SEO?

Duplicate content, ook wel gekopieerde inhoud genoemd, is één van de grootste SEO-problemen waarmee bedrijven online te maken kunnen krijgen. Kwalitatieve en unieke content is anno 2021 één van de belangrijkste pijlers voor een goede online vindbaarheid. Niet alleen Google is hier dol op, maar ook jouw potentiële klanten.

Wat is duplicate content?

Duplicate content zijn bepaalde stukken tekst die op meerdere pagina’s en/of websites voorkomen, bijvoorbeeld een blogpost of productbeschrijving, die op meer dan één plaats op internet verschijnt. Dubbele inhoud kan een technisch SEO-probleem zijn en invloed hebben op de posities in de zoekmachines. We zien dit probleem vaak bij websites van e-commerce-klanten, waar product- of categoriebeschrijvingen worden gehaald uit de specificaties van fabrikanten, net als alle andere e-commercesites uit dezelfde niche, waardoor inhoud wordt gedupliceerd op verschillende websites.

Waarom kan duplicate content schadelijk zijn?

Zoals eerder vermeld kan duplicate content een directe invloed hebben op de posities in Google, de zoekmachine weet namelijk niet meer welke website en/of pagina de prioriteit moet hebben in combinatie met deze inhoud. Bovendien brengt het ook het risico van een Google-penalty met zich mee. Dit wil zeggen dat je al je pagina’s in Google drastisch of zelfs helemaal zullen verdwijnen. Hoewel een zekere mate van duplicatie nog acceptabel is, heeft dubbele inhoud op een website meestal een nadelige invloed op de zichtbaarheid van een site in de zoekmachines.

Hoe kan ik het controleren?

Een snelle en gemakkelijke manier om te controleren of er gekopieerde inhoud is, is door een stuk tekst van een pagina op een site te kopiëren en dit te plakken in een Google zoekopdracht. Voor een beter resultaat is het verstandig om de tekst te plaatsen tussen aanhalingstekens. Als er meerdere resultaten verschijnen, met dezelfde termen vetgedrukt in de metabeschrijving, betekent dit dat de inhoud op verschillende pagina’s is gevonden en er dus sprake is van duplicate content.

Hoe los ik het op?

Dubbele inhoud kan worden opgelost door een gedupliceerde pagina om te leiden naar het origineel met behulp van een 301-omleiding. Dit werkt alleen wanneer de duplicatie op jouw eigen website staat. Mocht de duplicate content op andere websites staan, bijvoorbeeld wanneer je kant-en-klare productbeschrijvingen van een leverancier hebt overgenomen, dan is het verstandig om al deze teksten opnieuw te (laten) schrijven.

Het (her)schrijven van inhoud, met name product- of categoriebeschrijvingen, die voor sommige e-commercesites duizenden pagina's kunnen beslaan, is vaak enorm tijdrovend. Wij hebben een uitstekend team van contentmarketingspecialisten en technische SEO-experts die klaar staan ​​om jou hierbij te helpen.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.