Als websitebeheerder of marketingmanager is het ergste wat je kan overkomen een daling in het verkeer naar je website. Er zijn meerdere aspecten die dit kunnen veroorzaken. Gelukkig kunnen zulke problemen vaak snel worden opgelost. In deze blog lees je de potentiële oorzaken van minder verkeer, en wat je kunt doen om dit te verbeteren.
1. Zorg voor goede content
Het allerbelangrijkste voor een website en de SEO daarvan, is kwalitatieve content. Als de inhoud van een website slecht is, zullen bezoekers al snel interesse verliezen. Bovendien zullen de zoekmachines van Google deze slechte pagina’s niet eens rangschikken als de inhoud slecht is. Hierdoor zal je automatisch een daling in het websiteverkeer ervaren.
Als je voor je website een pagina of bericht aanmaakt, vraag jezelf dan altijd af of de inhoud die je schrijft bij zal dragen aan de SEO. Vanzelfsprekend mogen de teksten geen schrijf-of spelfouten bevatten, en moet het duidelijk zijn dat de schrijver goed geïnformeerd is. Daarnaast is het ook belangrijk om unieke inhoud te schrijven.
2. Gebruik relevante zoekwoorden
Als je onlangs gebruik bent gaan maken van andere zoekwoorden, kan dit ook een oorzaak zijn van de daling in het websiteverkeer. Lijken de zoekwoorden veel op elkaar? Dan kan dit tot verwarring leiden en wordt het verkeer verspreid over verschillende berichten. Als de bezoekersaantallen dalen, is het goed om eens te kijken naar de zoekwoorden die je gebruikt. Zoekwoorden blijven zich ontwikkelen, en het is goed om met deze veranderingen mee te gaan.
Waar je vroeger op bepaalde woorden zocht, kunnen deze tegenwoordig anders verwoord zijn. De inhoud van je website moet continu up to date zijn. Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is niet ingewikkeld, maar kan wel veel opleveren. Zo is dit ook een verbetering voor de SEO van je website, en krijg je natuurlijk meer bezoekers.
3. Voorkom menselijke fouten
Mensen maken fouten, en dit is niet altijd te voorkomen. De kans is groot dat de daling van websiteverkeer veroorzaakt wordt door fouten van medewerkers. Wat het meest voorkomt, is dat zoekmachines per ongeluk geblokkeerd worden om de website te crawlen. Daarnaast worden er ook wel eens pagina’s of berichten per ongeluk verwijderd. Je kunt met 1 regel code in een robots.txt-bestand namelijk al de resultaten van een heel domein uit de zoekmachine verwijderen. Dit kan gebeuren als je website van een verborgen domein naar een hoofddomein wordt overgebracht.
Als je metarobots-tags opneemt, kunnen deze de zoekmachine vertellen een webpagina niet te indexeren. Het is voor een websitebeheerder heel belangrijk om het robot.txt-bestand en de HTML-code van een pagina te controleren.
Is er onlangs een pagina van je website verwijderd? Als die pagina veel verkeer trekt, dan is het logisch dat het verkeer ineens is afgenomen. Controleer goed of er geen pagina’s of berichten zijn verwijderd.
4. Gebruik de juiste redirect
Een redirect of omleiding wordt gebruikt als je een zoekmachines en gebruikers om wil leiden naar een nieuwe of andere pagina. Als je een 301-omleiding gebruikt, laat je Google weten dat de pagina permanent verplaatst is, zodat de zoekmachine zich kan omzetten naar de nieuwe pagina.
Als een redirect niet goed is ingesteld, krijgen bezoekers een foutmelding en komen ze niet op de juiste pagina terecht. Dit kan ervoor zorgen dat ze jouw website helemaal wegklikken, waardoor het webverkeer weer daalt. Zorg voor een back-up oplossing bij redirects, en check regelmatig of de omleidingen nog wel kloppen.
5. Blijf op de hoogte van je backlinks
Om websiteverkeer te laten stijgen zijn backlinks erg belangrijk. Een linkje naar jouw website zorgt er niet alleen voor dat mensen op jouw website terechtkomen, maar ook dat je hoger in de zoekmachines gevonden wordt. Als je backlinks dan ineens weg zijn, zal dit dus uiteindelijk resulteren in een daling van websiteverkeer. Het verdwijnen van backlinks gebeurt continu, en kan meerdere oorzaken hebben.
Je kan bijvoorbeeld de URL van een pagina gewijzigd hebben, waardoor de backlink niet meer naar de juiste pagina verwijst. Backlinks die op een ander domein staan kunnen natuurlijk ook eenvoudig (per ongeluk) verwijderd worden door de beheerder..
6. Maak gebruik van nieuwe updates van Google Algoritme
De zoekmachine van Google is gebouwd op algoritmen. Deze algoritmen worden continu doorontwikkeld en bijgewerkt. Soms zijn updates zo groot, dat het voor veel websitebeheerders moeilijk wordt om dit bij te houden. Er wordt helaas ook niet duidelijk verteld hoe je na een update de dingen aan kunt passen die veranderd zijn. Het is vooral belangrijk om te kijken naar andere websites.
Wat doen zij wel wat jij niet doet? Door dit in de gaten te houden kan je jouw website updaten om ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent van de laatste trends en algoritme-updates.