Hoelang duurt het voordat SEO resultaat heeft?

seo-blog

Dit is een van de meest gestelde vragen die ik krijg binnen mijn functie als Online Marketeer bij Drijfveer Media. Het is een hele logische vraag om te stellen, maar erg lastig om daar een bindend antwoord op te geven.

Ruwe planningen en schattingen zijn zeker mogelijk, maar ook die zullen per organisatie verschillen. Om te begrijpen waarom het geven van een tijdschema een lastige opgave is, moet eerst worden begrepen wat SEO is en hoe het in zijn werk gaat.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization (zoekmachine-optimalisatie). Het is een reeks regels voor het optimaliseren van een website, zodat deze een hogere positie in de organische resultaten van zoekmachines kan behalen. Het is het proces dat gevolgd kan worden om de zichtbaarheid van een website in zoekmachines te vergroten en meer verkeer te krijgen.

SEO is op te splitsen in twee hoofddoelen. Het eerste is om te helpen begrijpen waar gebruikers online naar zoeken, zodat inhoud van hoge kwaliteit gemaakt kan worden om aan hun vraag en/of behoefte te voldoen. Het tweede doel is om te helpen een website te maken die zoekmachines kunnen vinden, indexeren en begrijpen

Waarom heeft SEO tijd nodig?

SEO kost tijd om veel verschillende redenen. De grootste en belangrijkste variabelen die een belangrijke rol spelen zijn onder andere:

  • Domein
  • Werkgebied
  • Content
  • Linkbuilding
  • Concurrentie

Domein

Hoewel ze geen belangrijke ranking factor meer zijn, kunnen domeinnamen een aanzienlijke impact hebben op SEO. Door een mix van relevante en merkwoorden te gebruiken om een korte, beknopte domeinnaam te maken, vergroot je de kansen om goed te scoren in zoekmachines aanzienlijk. Denk altijd eerst aan de klant en kies vervolgens een domeinnaam waarmee ze jouw bedrijf gemakkelijk kunnen vinden.

Locatie

Het targeten van potentiële klanten op lokale, nationale of wereldwijde schaal heeft een enorme impact op de voortgang van een SEO-campagne. Lokale SEO is vaak veel gemakkelijker omdat er op een kleinere demografie wordt gefocust, dit in tegenstelling tot wanneer er op heel Nederland wordt gemikt. Lokaal ligt de concurrentie vaak een stuk lager dan wanneer je de strijd aan moet gaan met partijen die heel Nederland als werkgebied hebben.

Content

Het hebben van waardevolle content op een website is van enorm belang. Een groot deel van SEO hangt namelijk af van het gebruik van contentcreatie en de relevantie van content voor een doelgroep. Tijdens het schrijven van content dient er rekening te worden gehouden met de vraag van de zoekmachinegebruiker, wat uiteindelijk zal resulteren in een betere zichtbaarheid in Google.

Linkbuilding

Backlinks worden op dit moment als één van de sterkste en belangrijkste ranking factoren beschouwd. De hoeveelheid hoogwaardige en relevante websites die naar een website verwijzen vertellen aan Google dat een website betrouwbaar is en dienen als een stem.

Niet elke link die een website krijgt is goed, zo kunnen links van lage kwaliteit juist averechts werken en schadelijk zijn voor de SEO. Binnen linkbuilding dient er altijd rekening te worden gehouden met de volgende pijlers:

  • Er moet een sterke relevantie zijn tussen de websites
  • De verwijzende website moet een autoriteit zijn, dit kan onder andere worden gemeten met tools als MOZ (Domain authority) & Ahrefs (Majestic)

Uiteindelijk kunnen backlinks helpen om SEO-inspanningen te versnellen. Het duurt maar een paar dagen voordat Google backlinks opmerkt, echter kan het gemiddeld tot wel 10 weken duren voordat een backlink een pagina helpt om hoger in de zoekresultaten te komen.

Concurrentie

Een criterium waar je geen controle over hebt, maar toch een directe invloed heeft op alle SEO-inspanningen, is de concurrentie. Weten waar een bedrijf staat ten opzichte van de concurrent(en) zou een beeld kunnen geven van de hoeveelheid tijd, geld en inspanningen dat verricht moet worden om de strijd aan te gaan. Tijdens het opmaken van een concurrentieanalyse kan gelet worden op de volgende punten:

  • Hoeveel pagina’s van de concurrent zijn er geïndexeerd in Google?
  • Op welke pagina’s scoort de concurrent al goed in Google?
  • Op welke zoekwoorden zet de concurrent in, hoe scoort jouw bedrijf op deze keywords?
  • Doet de concurrent actief aan linkbuilding, zo ja, wat is de kwaliteit van hun linkprofiel?

SEO is een investering

In de afgelopen jaren heb ik veel verhalen van ondernemers gehoord die hun SEO-campagne binnen de eerste 3 maanden afbraken omdat ze dachten dat het de inspanning niet meer waard was. Een deel van de taak van een online marketeer is om de verwachtingen van de klant te beheren, dit is vaak een probleem dat ertoe leidt dat klanten zich halverwege de campagne terugtrekken omdat ze meer resultaat hadden verwacht.

SEO is een investering op lange termijn. Gemiddeld kan het (volgens Google) 4 tot 12 maanden duren voordat de eerste resultaten zichtbaar worden. Onderhoud en monitoring is hierbij een continu proces dat niet onderschat mag worden. Het is niet een marketingstrategie voor de korte termijn, maar het levert wel de beste ROI (return on investment) op.

Onze klanten zien de eerste maanden meestal al een flinke vooruitgang. Ben je benieuwd wat wij als SEO-specialisten voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Scroll naar boven