Hoeveel invloed hebben Google-recensies op je ranking in Google?

beoordelingen

Is er een verband tussen zoekmachine optimalisatie (SEO) en Google reviews? Zo ja, hoeveel invloed heeft dit dan op je positie in Google?

Voordat internet de manier veranderde waarop mensen bedrijven vinden, bepaalde mond-tot-mondreclame of een bedrijf succes had of niet. Als te veel mensen negatief waren over een bedrijf, dan zou dat direct een negatief effect hebben op het bedrijfsresultaat, mogelijk zelfs faillissement.

Mond-tot-mondreclame heeft nog steeds een grote impact. Het enige wat is veranderd, is dat de reputatie van merken nu sterk gedigitaliseerd is. Mond-tot-mondreclame heeft de vorm aangenomen van online reviews, met name Google Reviews.

Waarom hebben Google-reviews invloed op je ranking in Google?

Het antwoord is simpel: Google vertrouwt op de kracht van mond-tot-mondreclame. Het houdt rekening met de kwantiteit en kwaliteit van reviews. Net zoals klanten de online beoordelingen gebruiken bij hun keuzes, doen zoekmachines zoals Google dat ook.

Dit is natuurlijk logisch, omdat zoekmachines hetzelfde doel hebben als gebruikers. Google wil zoekers zo goed mogelijk bedienen! Recensies kunnen daarbij gezien worden als aanbevelingen van die zoekers.

Wanneer je een lokale zoekterm in Google invoert (zoals ‘kapper’), dan zijn drie belangrijke factoren van invloed op de positie van een website:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Bekendheid

De eerste twee factoren zijn feitelijk; Google zal proberen kappers te tonen die zich in jouw omgeving bevinden. Recensies vallen in de categorie van bekendheid. Een kapper met honderden positieve recensies kan een (op andere punten betere) lokale concurrent overtreffen als ze minder positieve recensies hebben.

Hoeveel invloed hebben reviews op SEO?

Heel veel. Volgens een MOZ-studie zijn online reviews de op 4 na belangrijkste factor die de positie van een website bepaalt. Vanaf 2017 is de impact van Google-recensies op SEO waarschijnlijk flink toegenomen, aangezien steeds meer klanten online beoordelingen gebruiken om hun mening te vormen.

Een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf vermelding kan bedrijven helpen hun zichtbaarheid te vergroten en hun positie in de ranking te verbeteren. Google kijkt naar de hoeveelheid, kwaliteit, en recentheid van online reviews.

Dat betekent dus, dat bedrijven die consequent grote aantallen positieve beoordelingen en recensies krijgen, waarschijnlijk ook van Google meer aandacht krijgen. Een beoordeling van 4,5+ geeft het vertrouwen van klanten aan en Google (h)erkent dat.

Het aantal Google-recensies

Een bedrijf met veel recensies en een hoge rating zal waarschijnlijk hoger scoren in Google. Een reden hiervoor is dat veel van de recensies bedrijfsrelevante zoekwoorden bevatten, met name long-tail-zoekwoorden, die mensen gebruiken om hun mening te geven.

Toen Google anonieme recensies verwijderde, daalden veel websites in de ranking. Dat betekent dat het aantal online beoordelingen rechtstreeks van invloed is op de positie van een website in Google. Bovendien benadrukt het ook dat Google’s algoritme let op zowel de kwaliteit als de kwantiteit van reviews.

Online reputatiebeheer

Recensies, goede en slechte, beïnvloeden de reputatie van een bedrijf. Het verkrijgen van nieuwe reviews op platforms zoals TrustPilot, Google Mijn Bedrijf en Feedbackcompany is dus vitaal voor je SEO. Betekenen negatieve recensies dan dat je website in de Google posities daalt? Dat zou, afgaande op wat wij hierboven schrijven, logisch zijn. Maar gelukkig is dat niet het geval. De zoekmachine werkt gecompliceerder dan dat en verifieert de authenticiteit en de variatie van reviews.

Een unieke en negatieve recensie veroorzaakt niet direct positieverlies. Een enkele recensie die bijvoorbeeld is achtergelaten vanwege een vertraagd pakketje of een onvriendelijke klantenservice heeft nagenoeg geen invloed op de reputatie van een bedrijf en dus de positie in Google. Een volledige en betrouwbare review over oplichting of financiële problemen kunnen wel de reputatie en dus de ranking in Google schaden.

Tot slot

De impact van Google-reviews op de SEO-ranking is duidelijk. Klanten vertrouwen nu, meer dan ooit, op online recensies. Die recensies vullen ook aan wat Google al van een bedrijf weet door de website. Daarom kunnen we stellen dat een groot aantal positieve en volledige recensies de positie van een website in Google verbetert.

Scroll naar boven