Je bent er misschien al aan gewend dat je een ruime paginasamenvatting van Google krijgt voorgeschoteld in je zoekresultaten. Veel zoekresultaten hebben inmiddels drie of vier regels meta-omschrijving. Dit waren voor 2018 nog maximaal twee regels. Wat is er precies veranderd en hoe heeft dit betrekking op je eigen website? In deze blog een uitleg over de langere meta-omschrijvingen.
Opfrisser: wat zijn meta-omschrijvingen ook alweer?
De meta-omschrijving is een kleine samenvatting van je pagina-inhoud die getoond wordt in een zoekresultaat. Deze tekst staat onder je paginatitel en URL. Je meta-omschrijving is geen rankingfactor. Wel is dit de plaats waar je je zoekers kan overtuigen om je website te bezoeken door middel van informatie en een call-to-action. Dit verhoogt je click-through-rate en daarmee indirect toch je plaats in zoekresultaten.
Een verdubbeling van tekens
Eind november 2017 kondigde Google – vrij plotseling – aan dat de lengte van de meta-omschrijving bijna twee keer zo lang werd. Niet lang daarna veranderde de lengte van veel meta’s van ongeveer 160-180 tekens naar 300-320 tekens. Zoekers kregen ineens meer context en informatie.
Impact op jouw website
De gevolgen van deze verandering zijn niet alleen merkbaar voor zoekers. Ook je eigen websiteprestaties veranderen door deze aanpassing. De voornaamste indicator hiervoor is de click-through-rate (CTR). Oftewel, het aantal personen dat daadwerkelijk je website bezoekt na het zien van jouw website in de zoekresultaten.
Veranderende CTR
Het was al ‘hoe hoger hoe beter’, maar met deze verandering moet de zoeker meer scrol-werk verrichten voordat hij of zij bij je zoekresultaat is. Dit is met name relevant voor smartphonegebruikers. Aan de andere kant heb je wel meer ruimte om het exacte antwoord op de zoekvraag te geven wanneer je niet hoog (laten we zeggen bij de eerste vijf) zoekresultaten staat. Je CTR kan dus zowel stijgen als dalen door de nieuwe metalengte. Hoe denk je dat dit bij jouw website zit?
Snippets aanpassen
Waar je tekst voorheen na 160 tekens werd afgekapt met puntjes (…) als je deze niet handmatig korter had gemaakt, daar moet je je meta-omschrijvingen nu juist langer maken. De WordPress-plugin Yoast heeft de meta-omschrijving al verlengd. Deze geeft nu alleen een oranje melding wanneer je meer dan 320 tekens gebruikt in je meta. Het belangrijkste actiepunt voor jou als website-eigenaar is om je belangrijkste pagina’s te controleren en aan te passen. Als je aan de slag gaat, neem dan de volgende actiepunten in gedachten:
- Meer ruimte voor een call-to-action
- Vaker of meer zoekwoorden om je zoeker’s zoektermen te matchen (let op; geen directe ranking factor)
- Meer context: gemakkelijker onderscheid maken tussen twee pagina’s die dezelfde keywords hebben
Update! 16 mei 2018
Google heeft vrij plotseling de meta-lengte terug gehalveerd. Dit bevestigde Google op Twitter. Voor iedereen die handmatig de lengte heeft aangepast, is het aan te raden om toch de oude lengte weer te hanteren. Anders halveert Google deze misschien voor je en halveert je boodschap en call-to-action dus ook. Het is afwachten wat partijen als Yoast nu doen. Zelf bezig met SEO? Dan is deze blog een must: SEO-spiekbriefje: 10 dingen die je moet weten.