Leestijd: 7 minuten

link
Mirthe-Team

Mirthe

Voor elk bedrijf is het een uitdaging om bovenaan in zoekmachines te komen. Om in zoekmachines hoger te scoren is het mogelijk om linkjes op websites van relevante thema’s te plaatsen. Dit wordt ook wel linkbuilden genoemd. De zogenoemde backlinks die op andere websites geplaatst worden zijn erg belangrijk voor de ranking in de zoekresultaten van Google. Hoe meer goede linkjes, hoe hoger je website scoort. Daardoor wordt je dus ook eerder gevonden door potentiële klanten.
Vaak is het een uitdaging om te beginnen met linkbuilden. Daarom wordt het nog wel eens overgeslagen door bedrijven. Toch is gebleken dat linkbuilden erg belangrijk is om hoog in de zoekmachine resultaten te komen. In deze blog wordt de basis van het linkbuilding uitgelegd. Zo is het zelfs voor beginners makkelijk te begrijpen.

Als jij je er zelf niet aan wilt wagen kun je een SEO-bureau inhuren om ervoor te zorgen dat jouw website optimaal gepositioneerd wordt. Deze positionering van Google wordt onder andere bepaald door linkbuilding, kwaliteit en trefwoordstructuur. Door aan al deze eisen te voldoen zal jouw website beter scoren.

Wat is linkbuilden?

Voor de mensen die nog niet zo bekend zijn met linkbuilden zullen we het eerst uitleggen. De zogenoemde ‘backlinks’ zijn links die van een andere website naar jouw website gaan. Deze links zijn vaak afkomstig van blogs en andere websites, of van social mediawebsites. Om het succes te vergroten zijn deze linkjes vaak afkomstig van websites die relevant zijn binnen jouw branche.

Het hele internet staat vol met backlinks. Een link op een andere website is als het ware een stem voor jouw website. Hiermee wordt er aan Google doorgegeven dat iemand jouw inhoud leuk vindt of aanbeveelt.

Zoekmachineoptimalisatie

Nu je een beetje een idee hebt wat backlinks zijn, gaan we kijken hoe dit in zijn werk gaat bij zoekmachineoptimalisatie. Hierbij maken we onderscheid tussen On-page SEO en Off-page optimalisatie. On-page SEO houdt alles in wat je doet om je pagina’s zo goed mogelijk voor de zoekmachines te maken. Off-page optimalisatie gaat niet over je website maar wat buiten de website om gebeurd. Hieronder vallen ook de backlinks, die ervoor zorgen dat er naar je website verwezen wordt.

Uit veel verschillende studies is gebleken dat de hoogste plekken in de zoekmachines vaak de meest gelinkte websites over dat onderwerp zijn. Dit betekent dat het niet uitmaakt hoe goed je website is, als je website niet vaak gelinkt is zal deze niet goed scoren. Het werkt namelijk zo, als je dezelfde soort informatie schrijft als je concurrent, kun je ze alleen verslaan door een betere SEO. Je zult dus meer links moeten “bouwen” dan de concurrent.

Soorten backlinks

Er zijn veel verschillende manieren om backlinks te scoren. De beste manieren zullen we even op een rijtje zetten:

  • Redactionele links
    De beste linkjes om te ontvangen komen van redactionele websites die vaak bezocht worden. Denk hierbij aan nieuwspagina’s. Deze websites zijn geloofwaardig en betrouwbaar, omdat ze zo groot zijn. Als er op zo’n pagina een linkje van jou staat, zal er zeker meer verkeer op jouw website ontstaan. Deze pagina’s zullen alleen linken naar websites met kwalitatieve inhoud. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je aandacht creëert voor jouw website, zodat deze door nieuws pagina’s ontdekt wordt.
  • Handmatige koppelingen
    Je kunt ook handmatig linkjes naar je websites laten verwijzen. Hiervoor kun je samenwerkingen aangaan met bloggers of beheerders van andere websites. Door linkjes met hen te ruilen kunnen jullie elkaars website sterker maken. Zo is er sprake van een win-win situatie.
  • Zelfgemaakte links
    Zelfgemaakte of willekeurige links kunnen overal op het internet geplaatst worden. Zolang een website openbaar is kan je hier je link plaatsen. Denk hierbij aan wiki-links of een gebruikersprofiel. Deze pagina’s hebben vaak wel een lage waarde. Als je hier teveel linkjes op plaatst, zal de zoekmachine denken dat jouw website spam is. Het is dus belangrijk om niet te overdrijven.

Om een goede positie in de zoekmachine te krijgen is het dus belangrijk om weblinks naar je site te trekken. We gaan nu eens kijken hoe je het beste linkjes kunt scoren. Er zijn hiervoor een paar strategieën, die zullen worden uitgelegd.

Begin met makkelijke linkjes

Het is natuurlijk lastig om als beginner linkjes te plaatsen. Daarom is het goed om makkelijk te beginnen. Er zijn namelijk bedrijvengidsen waar je makkelijk en gratis je linkje kunt plaatsen. Het enige wat je hoeft te doen is je website in een bedrijvengids te plaatsen. Daarmee zul je een backlink naar jouw pagina ontvangen. Als je een specifieke map in jouw branche zoekt, kun je in google jouw thema invoeren en het woord “directory” erachter zetten.

Maak inhoud die je kan koppelen

Het belangrijkste bij linkbuilden is ervoor zorgen dat jouw website inhoudelijk goed is. Als je goede content hebt zullen mensen sneller naar jouw website willen linken. Er zijn een paar stappen om goede inhoud te creëren:

  1. Houdt goed de doelgroep voor ogen. Hierbij kun je steeds in gedachten houden wat de doelgroep van je website nou eigenlijk wil zien. Onderzoek de markt en blijf actueel. Zorg dat je nuttige informatie hebt, zodat iemand die iets zoekt op jouw website antwoorden vindt.
  2. Kijk naar de concurrenten. Het is natuurlijk niet de bedoeling om de inhoud van concurrenten te stelen, maar er kan zeker gekeken worden voor inspiratie. Door een SEO concurrenten analyse kun je erachter komen welke inhoud linkjes voor je concurrenten aantrekt.
  3. Plaats kwalitatief goede inhoud op je website. Je weet nu waar je doelgroep naar op zoek is en wat de concurrenten doen, dus nu kun je zelf aan de slag gaan.

Promoot je website actief

Om er voor te zorgen dat je website bezocht wordt is het belangrijk om actief op zoek te gaan naar samenwerkingen. Je kunt simpelweg contact opnemen met een bedrijf uit dezelfde branche en hun verzoeken om backlinks. Dit wordt ook wel Outreach genoemd. De beste manier is om via een korte email jezelf voor te stellen, de waarde van je link noemen en de ontvanger vragen om een linkje te plaatsen.

Je kunt ook je bestaande netwerk gebruiken. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar wie jou volgen op LinkedIn en stuur hun een berichtje. Deze mensen hebben al interesse getoond, dus wie weet willen ze ook wel een linkje voor je plaatsen.

Benader mensen met vergelijkbare inhoud van jouw website. Als je bijvoorbeeld samen werkt met een klein bedrijfje, kunnen zij er veel baat bij hebben om een link te ruilen. Zo hebben jullie allebei een link op je website. Deze mensen vindt je eenvoudig door in Google te zoeken op een woord dat voor jou relevant is.

Plaats gastberichten

Door blogs of artikelen voor iemand anders te schrijven kun jij jouw eigen merk of product promoten. Deze blogs worden dan op de website van de betreffende website geplaatst, waardoor jij weer een backlink hebt gecreëerd. Houdt er wel rekening mee dat je een blog schrijft voor een website die relevant is voor jouw merk.

Houdt de concurrentie in de gaten

Door continue de directe concurrentie in de gaten te houden zal duidelijk worden welke strategie zij gebruiken. Als deze strategie goed voor hun lijkt te werken en zij bijvoorbeeld boven jou in de zoekmachine staan, kun je ervoor kiezen om hun strategie te kopiëren. Door bepaalde tools als Ahrefs of Moz kun je erachter komen welke links jouw concurrent geplaatst heeft en op welke websites. Vervolgens kun je deze websites benaderen om ook jouw linkjes te laten plaatsen.

SEO uitbesteden

Voordat je gelijk het eerste bedrijf dat je tegenkomt gaat inhuren voor jouw SEO, zijn hier nog wat handige dingen om op te letten. Als een linkje een slechte kwaliteit heeft kan dit uiteindelijk schadelijk zijn voor jouw website. Bovendien is het soms duurder om een slechte link te laten verwijderen dan een goed bureau in te schakelen. Let bij het kiezen van bedrijven op de volgende criteria:

  • Wanneer je resultaten gaat zien
    Het is natuurlijk niet met zekerheid of garantie te zeggen wanneer je resultaten gaat zien. Als iemand garandeert dat het meteen gaat werken, dan is dit niet een goed bedrijf.
  • Of ze voorbeelden van het werk hebben
    Vraag eens of ze voorbeelden hebben van bestaande klanten. Hierbij kunnen ze duidelijk laten zien of de resultaten echt goed zijn. Hierbij is ook te zien hoeveel en wat voor links ze voor deze klanten hebben gewonnen.
  • Wat voor tools ze gebruiken
    Er bestaan ook ‘foute’ tools die schadelijk kunnen zijn voor je bedrijf. Dit zijn bijvoorbeeld geautomatiseerde tools als artikel-spinners. Deze tools kunnen zelfs een boete van Google opleveren.
  • Wat de kosten zijn
    Er is niet per se een bepaalde prijs voor de SEO diensten, maar als het 100 euro of minder bedraagt dan zal dit toch helaas iets goed blijken om waar te zijn.

Slechte links

Niet alle willekeurige links zullen zorgen voor verkeer op je website. Als je op allemaal websites linkjes gaat plaatsen die niet relevant zijn voor jouw branche, kun je hiervoor door Google gestraft worden. Let hierbij op dat je niet linkjes op spamwebsites hebt laten plaatsen. Ook websites met een lage waarde of die puur gericht zijn op linkjes aanbieden zijn slecht voor jouw website.

Linkbuilden loont zichzelf

Zoals je in deze blog hebt kunnen lezen zijn er heel veel voordelen om gebruik te maken van linkbuilden. Om er voor te zorgen dat jouw website het hoogst scoort in de zoekmachines kun je alle strategieën van deze blog bij langs gaan. Zo kom je er vanzelf achter dat dit positieve resultaten oplevert. Succes met linkbuilden!

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.