Naast content en techniek behoort linkbuilding tot één van de 3 belangrijkste ranking factoren. Backlinks zijn aanbevelingen voor website. Echter zijn niet alle backlinks even goed, omdat de kwaliteit van de backlinks cruciaal is om tot een positieve ranking te komen. Er zijn meerdere manieren om aan backlinks te komen, in dit blog gaan we wat dieper in op linkbuilding door middel van Google Alerts.
Wat is een backlink?
Een backlink is een link van een externe website dat verwijst naar jouw eigen site. Kortom: een aanbeveling voor jouw website vanuit een andere website. Google gebruikt het linkprofiel en met name de linkkwaliteit om de ranking van een site te bepalen. Hoe hoger de kwaliteit van de backlinks van een website, hoe relevanter de website voor de zoekmachines.
Wat is een hoogwaardige backlink voor Google?
Zoals eerder vermeld, heb je een goed linkprofiel voor Google nodig, dus je moet inzetten op hoogwaardige, onderwerprelevante backlinks. De backlinks versterken de Expertise, Authority en Trust (E-A-T) Maar wat houdt dat precies in? In hoeverre de backlink van hoge kwaliteit is of niet, wordt door veel factoren beïnvloed. De volgende beoordelingscriteria zijn van belang:
- Relevantie: Hoe relevant zijn de gelinkte pagina’s of de website voor het onderwerp / trefwoord?
- Linkpositie: Wat is de positie van de backlink op de gelinkte website. Een backlink op een homepagina heeft vaak een hogere waarde dan een link op een lege pagina
- Gebruik en de variatie van ankerteksten
- Domeinautoriteit van de gelinkte website
- Gebruik van de attributen (nofollow, follow, UGC of gesponsord)
- Aantal externe links op een website en/of pagina
- Linkjuice: Zijn er andere uitgaande links op de pagina? Dan wordt de waarde van de pagina verdeeld over alle uitgaande links
Google Alerts
Google Alerts is een uitstekende tool van Google om potentiële en vooral onderwerprelevante linkbronnen te vinden. Het is een notificatiesysteem dat automatisch e-mails verstuurt wanneer er nieuwe Google-resultaten zijn voor bepaalde vooraf gedefinieerde zoektermen / trefwoorden. Bijvoorbeeld over websites, blogs of persberichten. Je kunt Google Alerts gebruiken om erachter te komen of er iets is geschreven over jouw bedrijf of product.
Hoe stel ik deze Alerts in?
Log eerst in op je Google-account en ga vervolgens naar google.com/alerts. Je ziet de startpagina van Google-waarschuwingen, waar je de zoekterm (trefwoord) kunt typen waarvoor je meldingen wilt ontvangen.
Om de Google Alert te bewerken, hoef je alleen maar te klikken op Opties weergeven. Hiermee kun je de standaardinstellingen wijzigen.
Nu je de Google Alert hebt ingesteld, is het een kwestie van geduld. Wanneer je de Alerts goed hebt ingesteld worden relevante waarschuwingen verzonden naar het e-mailadres dat je hebt ingevoerd. Wanneer bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam of product wordt genoemd op een externe website, maar er geen backlink aan jouw merk is gekoppeld, is dit een mooie kans om de webmaster aan te schrijven of hij/zij de link werkend wil maken.
Naast Google Alerts zijn er nog tal van andere mogelijkheden om goede backlinks te verkrijgen. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op om vrijblijvend te sparren.