Leestijd: 4 minuten

linkedin blog
Thorgall-Team

Thorgall 

LinkedIn profiel optimalisatie

LinkedIn is een online netwerktool die op vele manieren kan worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het vinden van banen, het aannemen van werknemers en het vinden van leads en/of zakenpartners. Om dit te realiseren is het belangrijk om te weten hoe je LinkedIn effectief kunt inzetten. Het optimaliseren van een LinkedIn profiel is hierin cruciaal.

Vanuit zakelijk oogpunt is LinkedIn interessant om meer aandacht op een bedrijf te vestigen en meer verkeer naar de website te genereren. Het optimaliseren van een LinkedIn-profiel wordt grotendeels bepaald door de branchekeuze. Hoewel LinkedIn voornamelijk een sociaal netwerk is, kunnen de tips om een LinkedIn-profiel te optimaliseren verschillen van andere soorten sociale medianetwerken zoals Facebook of Twitter.

Stel een profielfoto in

Het lijkt misschien logisch, maar het uploaden van een professioneel ogende foto is een nuttige toevoeging aan een LinkedIn profiel. Foto's helpen anderen een idee te geven van hoe je je presenteert, zo kan het erg nuttig zijn voor mensen met wie je een (online) afspraak hebt staan.

Profiel titel

De profielfoto en een titel is het eerste wat een LinkedIn gebruiker te zien krijgt wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Deze kop moet een snelle, gerichte reactie zijn op wat je doet. Soms kan het zijn dat je meerdere titels en/of vaardigheden hebt, dan is het verstandig om een beknopte samenvatting te maken. Je hebt 120 tekens om te gebruiken als titel, dus gebruik deze op nuttige manier.

Samenvatting

In een persoonlijke samenvatting krijg je de mogelijkheid om een korte pitch te houden. In dit gedeelte kun je openhartig iets over je carrière delen. Persoonlijke informatie over bijvoorbeeld je gezin kan beter gedeeld worden op platformen zoals Facebook of Instagram. Zo kan je in de samenvatting opsommen waar je specialiteiten liggen of vermeld je jouw contactgegevens.

Ervaring

Dit gedeelte is tevens het belangrijkste onderdeel van het profiel. Meestal wordt het gebruikt als een soort cv om je professionele achtergrond uit te leggen. Vaak heeft men de neiging om hun banen en titels op te sommen zonder extra context, of hun cv hier rechtstreeks te kopiëren en te plakken. Hoewel werkgevers en recruiters een extra cv zullen waarderen op LinkedIn is het belangrijk om in dit gedeelte aanvullende informatie te delen, zodat duidelijk is welke rol en werkzaamheden je in je carrière hebt vervuld.

Opleidingen

Onder het kopje opleidingen kan je relevante en recente opleidingen laten zien. Het wordt aanbevolen om alle postdoctorale en certificaat- en diplomakwalificaties op te nemen. LinkedIn biedt ook een certificeringsgedeelte, dat relevant is als je over specifieke branche-gerelateerde certificeringen beschikt.

Vaardigheden en aantekeningen

Dit onderdeel kan het niveau van sociaal bewijs verhogen en de zoekpositie verbeteren. Je kunt maximaal 50 vaardigheden toevoegen. Deze kunnen worden gevalideerd door eerstegraads connecties om dit te versterken. Wanneer een connectie jouw vaardigheden bevestigt, fungeert het als sociaal bewijs en kan het bijdragen aan de sterkte van het LinkedIn profiel.

Aanbevelingen

Net als bij het gedeelte vaardigheden, kan het geven en ontvangen van aanbevelingen helpen bij een professioneel merk en de optimalisatie van het profiel stimuleren. We raden een maximum van 10 aanbevelingen aan, aangezien de meeste mensen niet de moeite nemen om 100 te lezen.

Extra tips

Om er zeker van te zijn dat je niet teveel karakters gebruikt per onderdeel hebben wij het volgende handige lijstje voor je opgesteld:

De lengtes voor alle invoervelden:

  • Profielnaam Lengte: Voornaam: 20 karakters, Achternaam: 40 karakters.
  • Lengte profielkop: 120 tekens
  • Samenvatting Lengte: 2.000 karakters
  • Aanbevelingen: 3.000 tekens
  • Website-URL: 256 tekens

Kan je na deze tips toch nog wat hulp gebruiken met het optimaliseren van jouw LinkedIn profiel? Wij nodigen je van harte uit om contact op te nemen en je wensen te bespreken. Onze specialisten kunnen je vrijblijvend adviseren.

footer-team

© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.