Leestijd: 4 minuten

seo-blog
Mirthe-Team

Mirthe

Lokaal scoren in Google

Lokale SEO? Wist je dat…

  • 46% van alle Google-zoekopdrachten is lokaal gericht.
  • 72% van de consumenten die een lokale zoekopdracht deden, bezocht een winkel binnen een straal van vijf kilometer.
  • 88% van de zoekopdrachten naar lokale bedrijven op een mobiel apparaat: belt of bezoekt het bedrijf binnen 24 uur.
  • 18% van de lokale zoekopdrachten op smartphones leidde binnen een dag tot een aankoop, terwijl slechts 7% van de niet-lokale zoekopdrachten tot een verkoop leidde.
  • 78% van de op locatie gebaseerde mobiele zoekopdrachten resulteert in een offline aankoop.
  • 4 van de 5 consumenten gebruiken zoekmachines om lokale informatie te vinden.

Dat is de kracht van lokale SEO! Als je het goed doet, zullen meer mensen contact opnemen terwijl ze naar jouw diensten zoeken.

In 2021 kan het belang van lokale SEO niet genoeg benadrukt worden. Denk maar eens na over alles waar jij naar zoekt als je onderweg bent. Jouw zoekopdracht heeft vast en zeker ook lokale intenties. Zo zoek je bijvoorbeeld naar lokale evenementen, lokale sportclubs, lokale boekhouders, lokale lunchrooms en fysiotherapeuten. Lokale zoekopdrachten worden oneindig vaak gedaan en het neemt ook nog steeds toe.

Voor ondernemers biedt dit een enorme kans. Sterker nog, als je een onderneming met een lokale afzetmarkt bent heb je er waarschijnlijk al van geprofiteerd. Google geeft lokale resultaten immers steeds meer ruimte. Telkens wanneer "lokale intentie" wordt geactiveerd, zal Google ook veranderen hoe de typische resultatenpagina van zoekmachines (SERP) eruitziet.

Hoe ziet lokale SEO eruit?

Voorheen leverde een doorsnee Google-zoekopdracht je vooral veel betaalde advertenties op, met daaronder de meest relevante webpagina's die de zoekmachine kon vinden. Maar Google lijkt, na zich verloren te hebben in commerciële activiteiten, nu weer iets meer toe te leggen op de fundamenten waarop zij gebouwd is: “informatie van de wereld structureren." Dat betekent een stap in gebruiksvriendelijkheid en in de beoordeling en rangschikking van relevante websites.

De Google SERP is nu wat beter ontworpen om gebruikers op Google.com te houden in plaats van een doorklik portaal te zijn. Vandaar dat ook de positie-0 en de antwoorden op vragen direct zichtbaar onder het zoekveld. Dat is ook niet commercieel van google toch? Nou, toch wel, want hoe langer je op Google.nl bent hoe meer informatie ze van je krijgen en hoe meer advertenties getoond kunnen worden.

Veel Googlegebruikers zoeken naar bedrijfsinformatie. Dat maakt het belangrijk om zorgvuldig met de weergave van jouw bedrijf op de startpagina van Google om te gaan en er veel aandacht aan te geven. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een eenvoudig te begrijpen Google-vermelding die overtuigend aangeeft waarom jouw bedrijf aandacht van de zoeker verdient is moeilijk. Nog moeilijker is het om jouw website bovenaan in Google te krijgen.

Lokale zoekrangschikkingssignalen

Google en andere zoekmachines gebruiken een ander algoritme voor lokale zoekopdrachten ten opzichte van standaard SEO. Lokale SEO concentreert zich op drie belangrijke rangschikkingsfactoren.

Nabijheid (Proximity) Hoe dichtbij is het bedrijf verwijderd van de persoon die zoekt?

Relevantie (Relevance) Hoe relevant is de zoekterm voor het lokale bedrijf?

Betrouwbaarheid (Prominence). Wat is de autoriteit en betrouwbaarheid van het lokale bedrijf?

Nabijheid

Google gebruikt de locatie van de persoon die de zoekopdracht uitvoert om de resultaten in de zoekopdracht te bepalen. Als jij een online marketingbureau op je telefoon zoekt terwijl je bij ons in de straat staat, dan is de kans groot je ons bovenaan de resultaten vindt.

Relevantie

Hoe relevant is de zoekterm voor het bedrijf? Als iemand zoekt naar "Online marketingbureau", dus een relevante zoekterm voor ons, dan is de kans groter dat wij bovenin als resultaat verschijnen.

Betrouwbaarheid

Google gebruikt factoren zoals recensies op Google Mijn Bedrijf en andere reviewsites om klanttevredenheid te achterhalen. Ze kijken ook hoe en hoe vaak je bedrijfsnaam in het lokale nieuws en op lokale sociale media-accounts voorkomt.

Conclusie

Hoe je drie belangrijke factoren om lokaal hoog in Google te komen moet toepassen, vraagt om ervaring met zoekmachine optimalisatie of veel tijd om het zelf te leren. Het is niet hetzelfde als de standaard SEO. Het belangrijkste is dat je goede reviews hebt, je NAW-gegevens goed op je website communiceert en dat je sterke unieke teksten over je diensten of producten op je website plaatst.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.