Mobiel internetverkeer neemt al een paar jaar explosief toe: we surfen steeds vaker op onze telefoon en we verbruiken steeds meer data. Je moet hier als website-eigenaar rekening mee houden. Zo wil je bijvoorbeeld voorkomen dat je website lang moet laden waardoor de bezoeker wellicht afhaakt. Weg potentiële klant en weg mogelijke conversie. Google anticipeert op deze ontwikkelingen en introduceert hiervoor het open source-initiatief AMP.
Een korte introductie
De afkorting AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Met AMP wil Google – de woorden zeggen het al – ervoor zorgen dat je website een snellere laadtijd heeft voor mobiele apparaten , zoals tablets en smartphones. Met AMP maak je twee versies van een pagina beschikbaar voor Google: een normale variant en de AMP-variant. De laatstgenoemde versie kan je beschouwen als een soort lightversie van je website, die alleen de meest relevante elementen toont zoals de tekst en links. Afbeeldingen, filmpjes of advertenties hebben een lagere prioriteit of worden zelfs helemaal niet weergegeven.
Voor- en nadelen van AMP
De voornaamste reden om AMP te implementeren op je website is de mobielvriendelijkheid. De gebruiker krijgt razendsnel de content voorgeschoteld. Bezoekers zullen je website minder snel verlaten als je hem geoptimaliseerd hebt voor mobiele apparaten. De AMP-technologie is met name geschikt voor websites die vooral uit tekst bestaan, zoals blogs of nieuwswebsites. Zo zetten de Volkskrant en het Algemeen Dagblad AMP al in op hun website.
AMP heeft ook enkele nadelen. Zo draagt een kale, uitgeklede versie van je site minder bij aan je merkidentiteit of je ‘branding’. Het is maar de vraag of je bezoeker je website onthoudt en zal terugkeren. Ook is er minder of zelfs geen ruimte voor advertenties. Doordat bezoekers minder vaak je advertenties te zien krijgen, dalen hierdoor wellicht je inkomsten.
Mobielvriendelijkheid is een ranking factor
Er is nog een belangrijke reden waarom het belangrijk is om goed op de hoogte te blijven van de AMP-technologie: Google zou het wel eens kunnen gaan gebruiken als een belangrijke ranking factor in haar zoekalgoritme. De zoekmachine past het algoritme, dat bepaalt hoe hoog je website in de zoekresultaten wordt weergegeven, namelijk met enige regelmaat aan. En de kans is groot dat mobielvriendelijkheid steeds belangrijker wordt.
Zo geeft Google sinds 2015 mobielvriendelijke sites voorrang in de zoekresultaten ten opzichte van websites die dat niet zijn. Bovendien werkt de zoekmachine op dit moment aan een aparte indexering voor mobiele website. Dat betekent dat Google bij de rankschikking van zoekresultaten voor mobiele telefoons en tablets alleen maar rekening houdt met mobiele websites.
Zelf AMP inzetten?
Alles wijst erop dat mobielvriendelijkheid steeds belangrijker wordt voor je website. Door AMP in te zetten optimaliseer je je pagina’s voor mobiele gebruikers. Op termijn zal de technologie waarschijnlijk een rol gaan spelen in de rangschikking van de zoekresultaten bij Google. Bedenk dus goed of jouw website op termijn baat heeft bij AMP. Wil je meer weten over AMP of over je vindbaarheid in Google? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.