Wat doe je met promotie voor je seizoensgebonden producten?

Heb je een webshop met seizoensgebonden producten? Dan wil je graag je aanbod zo effectief mogelijk promoten. Met name voor de kleinere ondernemer valt het niet altijd mee om tegen het geweld van grote webshops op te boksen. Dus wie niet sterk is, moet slim zijn. In deze blog enkele tips om de effectiviteit van je seizoensgebonden promotie te vergroten.

Seizoensgebonden producten hebben een variabele vraag. Dit wil zeggen, hoe goedkoop je het ook maakt, in bepaalde perioden wordt een bepaald product gewoonweg weinig verkocht. Aan de andere kant is in specifieke perioden de vraag juist enorm. En logischerwijs het aanbod ook. Twijfel je of je specifiek seizoensgebonden producten hebt? Onder seizoensgebonden producten kun je ook feestdagen of speciale gelegenheden scharen zoals Sinterklaas, Moederdag, Kerst en zelfs evenementen in sport of muziek.

Verrijk jezelf met inzicht in seizoensgebonden vraag

Er zijn diverse tools die je kunnen helpen bij het uittekenen van een promotiestrategie door in de eerste plaats inzicht te verschaffen. Een belangrijke is Google Trends. Google Trends laat je in real-time zien waar op gezocht wordt in Google. Dit is handig om te bepalen wanneer je potentiële klanten op zoek gaan naar producten die jij aanbiedt. Hieronder een paar voorbeelden.

Voorbeeld 1: zwembroeken

Onderstaande grafiek laat zien wanneer men in Nederland op het product ‘zwembroek’ zoekt over 2017. Dit wordt aangegeven met een getal op de schaal van 0 tot 100. Het cijfer is de interesse ten opzichte van het piekmoment (piekmoment is 100). Bij de zwembroeken is in de derde week van mei al een piek naar 93 punten. Vervolgens daalt de zoekinteresse even, om van 18 tot 24 juni het piekmoment te bereiken. Al voor het hoogzomer is, is men blijkbaar al op zoek naar een zwembroek.

Zwembroek / Nederland / afgelopen 12 maanden / geraadpleegd op 28 november 2017

Voorbeeld 2: Sinterklaas

Hoe zit het met zoekterm ‘Sinterklaas’? Hier is de absolute piek op 18 november, de dag van de Sinterklaasintocht in Dokkum in 2017. Toch zie je de lijn al stijgen vanaf de eerste week van november.

Sinterklaas / Nederland / afgelopen 90 dagen / geraadpleegd op 28 november 2017

Voorbeeld 3: pepernoten

Het piekmoment van zoekterm ‘pepernoten’ lag in de week van 19-25 november. Toch begon het zoekvolume al te stijgen vanaf eind augustus. Je ziet dat deze gegevens je kunnen helpen bij je planning. Daarnaast heb je als ondernemer mogelijk ook zelf data. Bijvoorbeeld van verkochte producten in voorgaande jaren. Ook deze data helpen om meer inzicht te krijgen in klantgedrag bij seizoensgebonden producten en diensten. Het voordeel van dit type product en dienst is dat deze relatief stabiel is. Hierdoor zijn trends ook gemakkelijker te projecteren op komende jaren.

Pepernoten / Nederland / afgelopen 12 maanden / geraadpleegd op 28 november 2017

Wees je concurrentie voor

De seizoensgebonden vraaggegevens die je uit trends hebt gehaald, kun je vervolgens koppelen aan je Facebook en Google Ads-campagnes om je concurrentie een stap voor te zijn. Het voordeel hiervan is niet alleen dat je je potentiële klanten bereikt voordat je concurrenten dit doen, je bespaart bovendien geld. Wanneer de concurrentie lager is, zijn de kosten dit namelijk ook.

Investeer minder in productteksten en meer in categorieteksten

Wanneer je artikelen snel wisselen, is het verstandig om meer te focussen op goed geoptimaliseerde landingspagina’s en categoriepagina’s. Dit klinkt contra-intuïtief omdat je mensen juist naar je seizoensgebonden product wilt leiden. Echter, de tijd die het Google kost om productomschrijvingen goed te indexeren is daarvoor te lang. Je weet nooit zeker hoe lang het duurt voordat je pagina’s hoog genoeg in de zoekresultaten verschijnen.

Focus je daarom op landingspagina’s die altijd belangrijk zijn, dan leid je de bezoeker via organische zoekresultaten naar jouw website waar ze de meest recente aanbiedingen vinden. Wil je dat potentiële klanten wel direct bij jouw seizoensgebonden producten terechtkomen, doe dat dan bij voorkeur via advertenties.

De helpende hand bij seizoensgebonden promotie

Met deze tips kun je hopelijk zelf een start maken met het opstellen of verbeteren van je promotiestrategie. Ben je zelf te druk met de dagelijkse taken? Wij kunnen je ook helpen bij het opzetten van een promotiestrategie. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Scroll naar boven