Leestijd: 5 minuten

seo-blog
Robert-Team

Robert

SEO trends in 2021

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om consumenten naar online platforms te trekken. SEO evolueert voortdurend en het kan een uitdaging zijn om op de hoogte te blijven van de nieuwste updates.

Een SEO-prestatie van topniveau vereist aandacht voor veel statistieken, waaronder verkeer, backlinks, sociale shares en meer. Houd hierbij de doelen, prestaties en KPI's nauwlettend in de gaten. Om te overleven en vooruit te komen, moeten marketeers de trends bijhouden en nieuwe strategieën snel en precies aanpassen naarmate we 2021 naderen.

Optimalisatie van spraakgestuurd zoeken

Optimalisatie van gesproken zoekopdrachten is de volgende grote trend in digitale marketing; 41% van de volwassenen voert elke dag minstens één gesproken zoekopdracht uit. Gesproken zoekopdrachten uitgevoerd in Google zijn maar liefst 35 keer gestegen sinds 2008.

20% van alle mobiele zoekopdrachten zijn gesproken zoekopdrachten, wetende dat slimme marketeers een deel van hun inhoud beginnen te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Wanneer dit gebeurt, kiest Google meestal een pagina die a) de vraag en b) het antwoord bevat.

Dankzij innovaties zoals Siri en Alexa heeft de technologie voor spraakgestuurd zoeken een lange weg afgelegd. Overweeg daarom om zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen in alledaagse gesprekken gebruiken. Gesproken zoekopdrachten hebben de neiging om het beter te doen met langere, natuurlijker klinkende zinnen.

Indexering van mobielvriendelijkheid

De verwachting is dat rond 2025 bijna 73% van de internetgebruikers toegang tot internet heeft via mobiele apparaten. In 2019 introduceerde Google mobile-first indexering, wat betekent dat de zoekmachine in plaats van de dekstopversie voornamelijk naar de mobiele versie van een website kijkt, aangezien dit de 'primaire' versie is.

Inhoud die voldoet aan het ‘Google EAT-principe’ zal hoger scoren

Bij Domain Authority ging het vooral om links. Tegenwoordig evalueert Google websites ook op basis van deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid;  ook wel bekend als het E-A-T-principe. Als je wil dat inhoud in 2020 wordt gerangschikt, moet deze worden geschreven door zeer deskundige mensen over bepaalde onderwerpen. Google heeft benadrukt dat de kwaliteit van de inhoud van cruciaal belang is voor een succesvolle rangschikking.

Voer hierbij ook een zoekintentieonderzoek uit, waarmee je de reis van de consument in kaart kunt brengen. Gebruik deze informatie om inhoud te maken die past bij de indeling die gebruikers verkiezen. Als je je bijvoorbeeld richt op jongere gebruikers, zal video waarschijnlijk de voorkeur krijgen.

Lange inhoud zal SERP’s verbeteren

Pagina’s van meer dan 3.000 woorden krijgen drie keer meer verkeer en vier keer meer shares. Gebruik langere inhoud om een ​​hogere positie in de zoekresultaten te behalen. De inhoud moet echter wel de kwaliteit behouden om gebruikers betrokken te houden met kwaliteitsinformatie.

Segmenteer de inhoud in secties met H2- en H3-subkoppen om deze beter scanbaar te maken. Zorg er daarnaast voor dat je linkt naar relevante, gezaghebbende bronnen met een solide autoriteitsscore. Zorg er ten slotte voor dat de inhoud gemakkelijk te delen is. Voeg duidelijke links toe, zodat lezers ze opnieuw kunnen delen.

Uitgelichte fragmenten zullen prominenter worden

Featured Snippets zijn een snelkoppeling om bekendheid te krijgen in Google. Vaak zijn ze erg kort, meestal tussen de 40 - 60 woorden. Fragmenten zijn het vak bovenaan de SERP's, boven de daadwerkelijke resultaten.

Een positie behalen voor een featured snippet is een geweldige manier om op de eerste pagina met resultaten te komen. Fragmenten stelen ook aanzienlijk verkeer van concurrenten als waardevolle informatie, vaak gestructureerd als een vraag en antwoord of een korte bullet-point-gids.

Voorspellend zoeken zal naar verwachting verbeteren

Google Discover, gelanceerd in 2017, is nog een van de AI-gestuurde tools van Google. De tool voor contentaanbeveling identificeert gedragspatronen van gebruikers en observeert deze gewoonten stapsgewijs.

Google Discover heeft meer dan 800 miljoen actieve gebruikers. Om hiervoor te rangschikken wordt deze opgenomen als Google jouw pagina’s indexeert. Inhoud wordt gerangschikt op basis van algoritmen die de kwaliteit van de inhoud en de interesse van gebruikers inspecteren.

Een effectieve SEO-strategie moet video’s bevatten

Verwacht wordt dat online video’s 80% van al het online verkeer zullen uitmaken in 2021, met meer dan 1 miljard gebruikers op YouTube. Als video geen deel uitmaakt van jouw digitale marketingplannen, is het nu tijd om deze binnen de website op te nemen.

Optimaliseer je video voor SEO, Google gebruikt namelijk je titel, beschrijving en tags om erachter te komen waar je video over gaat. Door video-inhoud in blogposts te verwerken, kan je het bouncepercentage aanzienlijk verlagen en de betrokkenheid vergroten.

Beeldoptimalisatie zal een grotere rol spelen bij het zoeken

Meer mensen voeren meer visuele zoekopdrachten uit dan ooit tevoren; Google Lens is al 1 miljard keer gebruikt. Zodra je het begint te gebruiken, zal je snel merken dat visueel zoeken helpt bij routebeschrijvingen, lokale bedrijfsrecensies, recepten en nog veel meer. Hier is een toenemende vraag naar, aangezien 62% van de jonge consumenten meer visuele zoektechnologie wil.

Gebruik relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit en zorg ervoor dat je de bestandsnaam aanpast door het fotobestand zo te labelen dat het relevant is voor de inhoud op de bijbehorende pagina. Gebruik alt-tags, die crawlers gebruiken om afbeeldingen te classificeren. Voeg ten slotte afbeeldingen toe aan de sitemap, waar ze nog gemakkelijker te doorzoeken zijn.

Lokale zoekresultaten zullen een grotere rol spelen in SEO-strategieën

De meeste mensen gebruiken zoekmachines om gelokaliseerde goederen en diensten te vinden. Bijvoorbeeld op zoek naar een restaurant in de buurt. Lokale SEO is belangrijk en het evolueert enorm, deze evolutie is gedeeltelijk te wijten aan de opkomst van zoekopdrachten met nul klikken.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.