Hoe kan je jouw Pinterest account optimaliseren voor SEO? Pinterest is een online platform dat bestaat uit afbeeldingen, een soort digitaal prikbord. Er worden maandelijks meer dan twee miljard zoekopdrachten op Pinterest uitgevoerd.
Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie en ideeën op te doen. Deze ideeën kan je via het platform eenvoudig opslaan en categoriseren. Er maken zo’n 478 miljoen mensen gebruik van Pinterest. Pinterest bestaat uit afbeeldingen, om aandacht te trekken heb je dus goede content nodig. Als de afbeeldingen van jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten worden aangegeven bij een zoekopdracht, zal dit veel verkeer naar de website trekken. Door Pinterest op de juiste manier in te zetten zal je merk groeien en je conversies ook. In deze blog leggen we uit hoe je dit het beste kunt doen.
Kies de juiste gebruikersnaam
De URL van jouw Pinterest is een van de belangrijkste onderdelen. Het is natuurlijk wel zo handig om jouw bedrijfsnaam als gebruikersnaam te kiezen, of een naam die weergeeft welk thema jouw website creëert. De gebruikersnaam die je kiest zal ook weergegeven worden in je URL. Zoekmachines als Google laten Pinterest profielen zien als je op een bedrijfsnaam zoekt. Door je bedrijfsnaam in je gebruikersnaam te zetten weet Pinterest dat jouw account echt bij je bedrijf hoort.
Maak gebruik van goede content
Omdat Pinterest een visueel platform is, is het vanzelfsprekend van groot belang om veel goede afbeeldingen te plaatsen. Om de juiste afbeeldingen te plaatsen, die optimaal geschikt zijn voor Pinterest, hebben we de volgende tips op een rijtje gezet:
- Gebruik alleen afbeeldingen van hoge kwaliteit.
- Gebruik een 2:3 ratio voor alle afbeeldingen, en zorg dat ze verticaal zijn.
- Zorg ervoor dat de afbeeldingen goed bij de rest van jouw content passen.
Pinterest is een modern platform, dat gebruik maakt van Artificial Intelligence algoritmes om je afbeeldingen uit te lichten. De AI voegt automatisch labels toe aan voorwerpen die het herkent op afbeeldingen. Op een afbeelding van een strand kan het algoritme bijvoorbeeld automatisch woorden toevoegen als zand, zee of vakantie. Daarnaast kan het zelfs labels toevoegen die jij niet zelf in de omschrijving of titels hebt gezet.
De labels die Pinterest jou toekent, worden gebruikt om de pin op de feed van een gebruiker te rangschikken. Zo kan er een aanbeveling worden gemaakt voor een gerelateerde pin, of een suggestie om meer inhoud van een bepaald bord te zien. Gebruik vooral unieke content, en maak geen willekeurige afbeeldingen om je feed te vullen.
Een handig voordeel van Pinterest is dat je je blogberichten kan promoten. Door een afbeelding te maken voor Pinterest kan je linken naar jouw blog, waardoor deze vaker gelezen zal worden.
Gebruik duidelijke omschrijvingen
Ondanks dat de algoritmen van Pinterest aardig goed kunnen achterhalen waar jouw afbeelding over gaat, is het alsnog belangrijk om duidelijke titels en beschrijvingen aan te geven. Zorg ervoor dat je hier de belangrijkste zoekwoorden aangeeft, en tegelijkertijd de tekst gebruikersvriendelijk maakt. Hierbij zijn je bordnaam en beschrijving, je profiel en de pinnen zelf het belangrijkste.
Maak je bijvoorbeeld 3 keer gebruik van hetzelfde zoekwoord, dan pikt Pinterest dit op en zorgt het voor een goede rangschikking. Je kunt ook tekst toevoegen aan je afbeeldingen, zodat gebruikers gelijk zien waar het over gaat. Dit zorgt voor een goede gebruikerservaring.
Maak videopinnen
Door videopinnen te maken, vergroot je de kans dat de video in de feed van een gebruiker terechtkomt. Video’s trekken de aandacht door beweging, en vallen op tussen afbeeldingen. Om je videopinnen te optimaliseren hebben we de volgende tips:
- Zorg voor interactie in de video, door bijvoorbeeld een vraag te stellen
- Optimaliseer beschrijvingen en titels
- Gebruik een duidelijke kop, zodat bezoekers weten waar het over gaat
- Houd je video’s kort, zodat de interesse niet afdwaalt
- Houd er rekening mee dat veel mensen het geluid niet aan zetten, dus voeg veel tekst toe
Maak “rijke” pinnen
Tot nu toe hebben we gesproken over eenvoudige manieren om beschrijvingen en titels te optimaliseren. Als je inhoud echter verandert, maar je pins ze niet weerspiegelen, zorgt dit voor een slechte ervaring voor gebruikers en voorkomt het ook dat je pin goed scoort. Om dit te voorkomen heeft Pinterest de Rich Pin-functie voor zakelijke accounts bedacht. Rich pinnen zijn dingen die automatisch worden gesynchroniseerd met de inhoud op elke website. Als een productbeschrijving op je website verandert, verandert de beschrijving op de pin ook. Ideaal voor elk bedrijf!
Om een Rich pin te maken moet je je account op zakelijk zetten en je website laten valideren. Gebruik hiervoor een SEO-plug-in zoals AIOSEO om sociale meta aan je startpagina toe te voegen. Dit voegt nuttige informatie toe aan je website waar de tools van Pinterest naar zullen zoeken. Dien vervolgens de URL in bij Pinterest voor validatie. Zodra jouw domein is gevalideerd, beginnen je pinnen automatisch de inhoud van je website weer te geven.
Conclusie
Net zoals je jouw website voor Google optimaliseert, moet je de inhoud van je Pinterest account ook optimaliseren om bezoekers te trekken. Omdat dit platform erg populair is en dagelijks door honderden miljoenen gebruikers wordt gebruikt, is dit zeker de moeite waard!